וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצאה ישראלית פורצת דרך: ליפסטיק שיזהה את סם האונס

חמש נערות בנות 14 ממודיעין פיתחו מוצר שמזהה את הימצאותו של שאריות הסם במשקה על ידי תחושת צריבה בשפתיים. "רצינו לספק כלי עזר להתמודדות עם הבעיה הקשה, שהפכה למפחידה", אמרו

שפתיים יבשות. ShutterStock
"רצינות לעזור לבנות"/ShutterStock

קבוצה של חמש נערות בנות 14 ממודיעין עובדת בימים אלו על פיתוח מפתיע לזיהוי סם האונס. החמש, תלמידות בית הספר אורט עירוני ד', אחראיות לפיתוחו של ליפסטיק שמזהה את סם האונס במשקה ומתריע על הימצאותו על ידי צריבת השפתיים.

הנערות זכו במקום הראשון בתחרות של מכון יעדים ומשרד הכלכלה בשבוע שעבר, אך עוד קודם לכן המוצר שפיתחו זכה לעשרות אלפי תגובות אוהדות, ולדברי הנערות שילוב הדברים הוביל לפנייתם של משקיעים. "חשבתי על רעיון ראשוני, על משהו שהוא קצת שונה, וביחד כקבוצה שינינו את המוצר כל הזמן עד התוצאה הסופית. הנושא הזה כל הזמן בחדשות. אנחנו רואות עוד מקרה של אונס ועוד מקרה של אונס, וזה העסיק אותנו. אנחנו מאוד רוצות לספק כלי עזר לבנות להתמודד עם הבעיה הקשה הזאת", מספרת נועם תמיר מקבוצת היזמות הצעירה.

לקריאה נוספת:
חודה של תקווה: חיסון לאלצהיימר נמצא בשלבי ניסוי ראשוניים
ה-FDA מזהיר: הרדמה עלולה לפגוע במוחם של ילדים קטנים
מגמה מעודדת: פחות מקרי מוות ונכות קשה בישראל כתוצאה משבץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה הפך להיות מפחיד". קמפיין "תשמרי על הכוס שלך"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, הפיתוח מתאים לכל הגילים - נשים וילדות כאחת. "כל הזמן שומעים 'אל תשתה מבקבוק פתוח', והקמפיין הזה של 'שמרי על הכוס שלך' - כל זה ממש נכנס לנו לתודעה. זה הפך למפחיד. אנחנו לא יוצאות עדיין למועדונים אבל קראנו על זה הרבה. טווח הפגיעה מסם האונס עומד על גילאי 45-9, ויש בנות בשכבה שלנו שיוצאות כבר למועדונים".

אליענה הייטנר, אחת מחמש היוזמות, הוסיפה כי הקבוצה רצתה לסייע בתופעה הקשה. "החלטנו לעשות מוצר שמגיב לסם כי זה באמת משהו שחשוב, לכל גיל, ולא רק לגיל יותר מבוגר, זה יכול לקרות גם לנו. זו תופעה שמתפשטת והרבה אנשים נפגעים. רצינו באמת לעזור ולמצוא פתרון לדבר הנוראי הזה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"צריבה בשפתיים תעורר את הבחורה, גם אם היא שתויה"

"סם האונס", או בשמו המקצועי השכיח GHB, הוא חומר כימי נוזלי שגורם לטשטוש וערפול כללי של מערכת ההכרה, אך עוררות במערכת הפיזית-מנטלית. לכן, תיתכן פעילות מינית תחת השפעת הסם. הסם זכה לשמו בשל היותו חסר טעם, ריח או צבע וכי הוא נעלם ממערכת הדם בתוך שמונה שעות וממערכת השתן בתוך 12 שעות. כאשר הוא בא במגע עם אלכוהול, צורת ההגשה הפופולרית של המשתמשים, התוצאות הרסניות עוד יותר.

כיום קיים בשוק מוצר אמריקני בצורת לק המחליף צבעים כאשר הוא בא במגע עם החומר. הבנות מכירות את המוצר אך מונות את החסרונות שלו לעומת יתרונות המוצר בהתהוות. "רוב הבנות לא חושבות שזה יקרה להן לפני תחילת הערב ולכן לא בדיוק יושב להן בראש להכניס את היד לתוך השתייה שלהן", מסבירה נועם. "מה גם שכאשר הן שתויות, יוצאות לעשן סיגריה או לשירותים וחוזרות, זה לא בדיוק בראש שלהן לבדוק את המשקה. מדובר במועדון, בלילה, שם קשה לראות טוב".

לדבריה, "חשבנו בהתחלה על אודם שמחליף צבעים, אבל הבחורה לא יכולה לראות את זה. בסוף החלטנו על אודם שעושה צריבה בשפתיים, ככה שזה יעורר את הבחורה שהיא בסכנה, גם אם היא שתויה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חשבנו על אודם שמחליף צבעים, אבל הבחורה לא יכולה לראות את זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נגה הרמן, חברה נוספת בקבוצה, הוסיפה כי למוצר יש היתכנות והוא נמצא בשלבי פיתוח. "בדקנו עם כימאים ורוקחים אם זה אפשרי ליצור אודם כזה והם אמרו לנו שאפשר. עכשיו אנחנו יוצרות קשר עם אנשי מקצוע שיעזרו לנו ממש ליצור את זה".

בתחרות שבה זכו הבנות היו 200 קבוצות מכל הארץ שהציגו רעיונות. מתוכן, 32 הגיעו לגמר. "כולנו היינו ממש בלחץ וקיווינו שנזכה. התרגשנו מאוד", אמרה הרמן, "כשאמרו שזכינו ממש קפצנו וצרחנו, היה ממש כיף. מאז שזכינו פנו אלינו אנשים שרוצים להשקיע במוצר שלנו. אנחנו נפתח את זה להצעות, אבל קודם כל נעבוד עם המדריכה שלנו על תכנית עבודה מסודרת".

"מאז שזכינו, פנו אלינו אנשים שרוצים להשקיע במוצר"

את הרעיון פיתחו הבנות במסגרת פרויקט ISTEAM (ראשי תיבות Innovation, Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) המתקיים בשכבת ט' בבית הספר אורט עירוני ד' במודיעין, ועיקרו קורס יזמות תעשייתית. מטרת שיטת לימוד זו היא לתת מענה לביקוש הגובר בשוק העבודה לעובדים בעלי חשיבה חדשנית ובעלי רקע מדעי טכנולוגי. צורת הלימוד היא ישיבה בהאנגרים גדולים בקבוצות שמאופיינות לפי תחומי עניין וידע. הקבוצות עובדות בהנחיית עובדים של חברות כמו גוגל ומייקרוסופט, כאשר הלימוד עצמו מנוהל על ידי התלמידים, שמדמים חברת הייטק קטנה.

גלית גולדברג, מנהלת בית הספר שבו לומדות ממציאות המוצר, אמרה כי "כלל תלמידי כיתות ט' עברו את הקורס ברמה אקדמית שלווה בעבודה מעשית. הקורס חשף אותם להבנת התרומה של היזמות לכלכלה, ופיתח אצל התלמידים כלים למיומנויות יזמיות ופיתוח מוצר. אנחנו גאים בכך ששלוש קבוצות עלו לשלב הגמר הארצי. המצוינות אצלנו היא לא בגדר חזון רחוק אלא הלכה למעשה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully