וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה של סכסוך, רוסיה ויפן מנסות להגיע סוף סוף לשלום

15.12.2016 / 21:18

פוטין הגיע לפסגה בת יומיים שבה דן עם ראש הממשלה אבה כדי להגיע להסדר סביב איים שנכבשו עוד בימי ברית המועצות. עבור נשיא רוסיה זה ביקור רשמי ראשון בחברת ב-G7 מאז סיפוח קרים, אך חרף החיוכים לא צפויה פריצת דרך

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישה בנגאטו, יפן, 15 בדצמבר 2016. רויטרס
יעברו מחר לטוקיו. אבה ופוטין, היום/רויטרס

ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר היום (חמישי) כי הוא ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין העבירו את מרבית סבב השיחות ביניהם באתר נופש במערב המדינה בדיונים על הסכסוך הטריטוריאלי בין שתי המדינות שנמשך כבר 70 שנה. עבור פוטין, הפסגה בעיר נאגטו, היא הביקור הרשמי הראשון שלו באחת מחברות ה-G7 מאז סיפח את חצי האי קרים ב-2014. מחר הם ימשיכו בדיוניהם בטוקיו הבירה.

אבה אמר כי הם שוחחו במשך שלוש שעות על ארבעת האיים – האיים הקוריליים הדרומיים לפי רוסיה והטריטוריות הצפוניות לפי יפן - שנכבשו בידי ברית המועצות בסוף מלחמת העולם השנייה ועל הסכם שלום שיסיים באופן רשמי את הסכסוך הימי ביניהן. עם זאת, לא צפויה פריצת דרך של ממש. "היו לנו שיחות ממושכות", סיפר ראש ממשלת יפן לכתבים. לדבריו, הוא דן עם פוטין במיזמים כלכליים משותפים באיים השנויים במחלוקת. אבה מקווה כי שיתוף פעולה כלכלי כזה יסייע בשיפור היחסים ויעזור לפתור את הסכסוך.

לפי התקשורת היפנית, פוטין הביעה דאגה מהצבת מערכות טילים אמריקניים ביפן, וכינה זאת "תגובה מוגזמת" לתכנית הטילים של קוריאה הצפונית. עוד דווח כי אבה הבטיח לו כי המערכות הללו הן רק למטרות הגנתיות וכי הן אינן מאיימות על שום מדינה שכנה. ראש ממשלת יפן הביע בפניו את החשיבות בדיונים בסוגיות ביטחוניות בשל המצב המתוח באזור. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי פוטין ואבה הסכימו על המשך שיחות ה-2+2 – הכוללות את שרי החוץ וההגנה של שתי המדינות, שהתקיימו בפעם הראשונה והאחרונה לפני שלוש שנים. לברוב מלווה את פוטין בביקורו ביפן.

סלע המחלוקת בין רוסיה ליפן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדברים קצרים שמסר לפני הפגישה, אמר אבה לפוטין כי המרחצאות באתר הנופש מפורסמות בהקלה על עייפות. "אני יכול להבטיח לך שלא תורגש עייפות בפסגה שלנו", אמר ראש ממשלת יפן. פוטין השיב לו: "עדיף שלא להיות עייפים יותר מדי". נשיא רוסיה שיבח את עמיתו על מאמציו למען "התקדמות מסוימת ביחסים בין רוסיה ליפן".

ג'יימס בראון, מומחה ליחסים בין שתי המדינות מהקמפוס היפני של אוניברסיטת טמפל בטוקיו, אמר כי הפגישה היא "התפתחות חשובה ביותר. אני חושב שראש הממשלה אבה היה אמיץ מאוד כשהכריז על הגישה החדשה ביחסים עם רוסיה, במיוחד בתקופה שבה היחסים בין רוסיה למערב אינם במיטבם".

מאחר שמטוסו של פוטין נחת באיחור, אבה ניצל את הזמן כדי לבקר את קברו של אביו שינטרו, שכיהן בתור שר חוץ ופעל למען פתרון הסכסוך בשנות ה-80. יפן טוענת כי ברית המועצות כבשה את האיים ללא הצדקה וגירשה 17 אלף תושבים להוקאידו, האי הצפוני ביותר מארבעת האיים המרכזיים של יפן. רוסיה שולטת באיים ועל התושבים החיים שם עתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully