וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בוכים על עזיבת העיר": מאות תושבים פונו מחאלב לשטחי המורדים

15.12.2016 / 19:30

כאלף איש עזבו את העיר החרבה לאזורים שבידי האופוזיציה, כחלק מהסכם הפסקת האש עם ממשלת סוריה. "חלקם זועמים", סיפר מורה לאנגלית משטח שעוד נמצא בידי המורדים. אסד השווה את האירועים להתגלות הנביא מוחמד: "רגע היסטורי"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

יותר מאלף איש פונו היום (חמישי) מחאלב במסגרת הפסקת אש בין המורדים לממשלת סוריה, שהושגה בעקבות ניצחונו של הנשיא בשאר אסד בתום שנים של לחימה. שיירה ראשונה של אמבולנסים ושל אוטובוסים יצאה בשעות הצהריים המוקדמות משטחים שבשליטת המורדים שנחרבו לאחר חודשים של מתקפה נרחבת של המשטר. בטלוויזיה הסורית דווח בשעות הערב כי שיירה שנייה, שכללה 15 אוטובוסים, עשתה את דרכה לפאתיה המערביים של העיר.

הנשיא אסד אמר היום כי מה שקורה בחאלב הוא רגע היסטורי וכי העולם יהיה שונה אחרי "השחרור". "ההיסטוריה לא החלה להיכתב היום, אלא לפני שש שנים כשהמשבר והמלחמה נגד סוריה החלה", אמר אסד בהצהרה מצולמת שפורסמה בחשבון הטוויטר של הנשיאות הסורית. "ההיסטוריה לא נותרה אותו הדבר, אני חושב שאחרי שחרור חאלב אנחנו נגיד שלא רק המצב בסוריה, אלא בכל האזור והעולם הוא שונה", הכריז הנשיא. הוא השווה את האירועים בעיר להולדת ישו, להתגלות הנביא מוחמד ולנפילת ברית המועצות.

ילדה מפונה משטחים שבשליטת המורדים במזרח חאלב, סוריה, 15 בדצמבר 2016. רויטרס
הפינויים מתנהלים כסדרם. ילדה מפונה מחאלב, היום/רויטרס
תושבים מתאספים במזרח חאלב, סוריה, כדי להתפנות משטחי המורדים, 15 בדצמבר 2016. רויטרס
תושבים מתאספים כדי להתפנות ממזרח חאלב, היום/רויטרס

במהלך חגיגות שהתקיימו היום עם מעברם של האוטובוסים בשטחים שבידי המשטר, נשים בכו וחלקן נופפו בדגלי סוריה. אישה מבוגרת, שהתאספה עם אחרות כדי לצפות בצאת השיירה, הניפה את ידיה לשמיים ואמרה: "אללה הציל אותנו מהמשבר הזה ומהם (המורדים). הם הביאו רק הרס". מנגד, וויסאם זרקה, מורה לאנגלית בשטח שבשליטת האופוזיציה, אמרה כי אמנם רוב המפונים שמחו על כך שהם עוזבים בבטחה, אך הוסיף: "חלקם זועמים על כך שהם עוזבים את העיר שלהם. חלקם בכו. ככה אני בערך גם מרגיש".

מוקדם יותר היום אמבולנסים שניסו לפנות פצועים ממזרח חאלב הותקפו על ידי כוחות הנאמנים למשטר ופצעו שלושה בני אדם. עשן היתמר מהשטחים שעוד נותרו בידי מתנגדי אסד, כשהתושבים העוזבים שרפו את חפציהם האישיים כדי לא לאפשר לממשל לבזוז אותם.

הגנרל הרוסי הבכיר ויקטור פוזניקיר אמר כי צבא סוריה קרוב לסיום פעילותו בחאלב. הוא טען כי מאז אוגוסט, כ-3,000 מורדים וכ-108 אזרחים עזבו לחלקיה הבטוחים של העיר. לפי משרד ההגנה הרוסי, המורדים ובני משפחותיהם שיעזבו את חאלב יעברו לאידליב שבצפון-מערב המדינה ונמצאת בשליטת מורדים, אולם מפלגים קיצוניים יותר מאלו שפעלו בחאלב.

אוטובוסים מפנים אזרחים ומורדים ממזרח חאלב, סוריה. דצמבר 2016. רויטרס
אוטובוסים עוזבים את מזרח חאלב, היום/רויטרס

העיר והעיירות שסביבה כבר נתונות תחת תקיפות אוויריות של רוסיה ושל סוריה, אולם לא ברור אם הממשל מתכנן מתקפה קרקעית גם בה או שבשלב זה הוא יאפשר למורדים להתקבץ שם. הצלב האדום הבינלאומי מסר כי "הבריחה מחאלב אינה אומרת הימלטות מהמלחמה. לאחר שהיינו עדים לעוצמת המתקפות על האזרחים בחאלב, אנחנו מודאגים מאוד שהמצור וחביות הנפץ יעברו יחד עם האלפים שהגיעו לאידליב".

הפסקת האש כוללת גם מעבר בטוח לפינוי פצועים משתי העיירות פועא וכפריא הסמוכות לאידליב ונתונות תחת מצור של המורדים. הם אמורים להתפנות במהלך היום, לפי הטלוויזיה הממלכתית. אתמול קרסה הפסקת אש שהושגה בתיווך רוסיה וטורקיה אחרי שהמורדים סירבו לתנאי שהציבה לפי הדיווחים איראן, שלפיו הפינוי מחאלב יתאפשר רק במקביל לפינוי דומה מהעיירות השיעיות.

(עדכון ראשון: 17:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully