וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מחאת המורים: משרד החינוך לא יבצע ניכויי שכר ללא תיאום מראש

15.12.2016 / 12:20

משרד החינוך פרסם את מסקנות הוועדה שבחנה את תשלומי שכר המורים, בעקבות מחאתם על ניכויי שכר בתחילת שנת הלימודים. בין השאר: הוחלט על האחדת מערכות ניהול המידע האישי של המורים במשרד ועל שינוי מבנה תלוש השכר

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: אוהד פיטר

(הפגנת מורים מול ביתו של שר החינוך, נפתלי בנט, בחודש אוקטובר)

משרד החינוך הציג הבוקר (חמישי) את מסקנות הוועדה לבחינת תשלומי שכר עובדי הוראה שהקים השר נפתלי בנט בעקבות מחאת השכר של המורים שהחלה בחודש אוקטובר. ההנחייה העיקרית שגיבשה הוועדה, בתום שבע ישיבות עבודה שקיימה, היא כי ניכויים בשכר יעשו אך ורק בתיאום עם המורה. "לא ינוכה שכרו של עובד הוראה מבלי שהדבר ייעשה עמו בתיאום מראש ובאישורו", נכתב במסמך שהציגו חבריה.

הנחיה זו נכנסה לתוקף והוצב תאריך יעד, עד סוף שנת 2017, לגיבוש מערכת ממוחשבת שנועדה "לתמוך בתהליך". עוד נקבע כי מורים יקבלו החזר מלא על כרטיסי "חופשי חודשי" בתחבורה הציבורית גם בחודשים בהם חלים ימי חג וחופשה רבים. בנוסף, תוקם מערכת ממוחשבת לחישוב קצובת הנסיעה שתחליף את הדיווח הידני לו נדרשים המורים כיום.

עוד נקבע כי משך הזמן לקבלת גמולי השתלמות ויקוצר וכי מערכות המחשוב של ניהול עובדי הוראה יאוחדו ויפעלו באמצעות מערכת ניהול כח אדם שתסתמך על בסיס נתונים מאוחד. משרד החינוך אף פרסם לאחרונה מכרז להקמת מערכת כזו. בנוסף המליצה הוועדה לשפר את השירות הניתן לעובדי ההוראה ולהקים נקודת שירות אחת "בה יינתנו כלל המענים הנדרשים". כצעד משלים יפתח המשרד אפליקציה ומוקד טלפוני ארצי למורים וכן יפעל להוסיף להכשרת מנהלי בתי ספר פרק העוסק "בהיבטים המינהליים והארגוניים הנוגעים לתנאי העסקה של עובדי ההוראה".

עוד בוואלה! NEWS:
לחץ על סלומינסקי להשעות עצמו: "תקיפה מינית זו לא התנהגות לבבית"
רבנים קוראים לסירוב פקודה אחרי דחיית המתווה: "אל תהיו עיוורים"
הפסקת אש בחאלב החלה; "המורדים יתפנו בתוך שעות"

הפגנת מורים על אי סדירות תשלומי שכר, משרד החינוך, תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
טענו כי אין להם אמצעים לבדוק את תלושי השכר. הפגנת מורים נגד הלנת שכרם, באוקטובר/ראובן קסטרו

במסגרת דיוני הוועדה טענו המורים כי אין להם את האמצעים לבדיקת שכרם, להבין את מבנה תלוש השכר ולנהל מעקב אחר מימוש זכויותיהם. חלקם אף סיפרו כי הם אינם מודעים לתהליכים המשפיעים על שכרם. בשל כך המליצה הוועדה כי המשרד יעמיד לרשות עובדי ההוראה מחשבון סימולציה שבאמצעותו יוכלו לחשב את שכרם עוד בטרם קבלת התלוש. עוד הוחלט על הנגשה דיגיטלית של המידע האישי ועיצוב מחדש של מבנה תלוש השכר. פרק נוסף במסקנות הוועדה עוסק בחיזוק שיתופי הפעולה בין משרד החינוך לרשויות המקומיות ולגופים שבבעלותם בתי ספר (דוגמת רשתות החינוך, כגון "עמל", מ"ש), במטרה לייעל את הליכי תשלום השכר.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה עם הצגת המסקנות כי "השקעה בחינוך מתחילה בעובדי ההוראה, ולכן בראש ובראשונה, אנחנו נדאג להעניק לעובד ההוראה את כל הכלים שנדרשים לו כדי למלא את ייעודו כמחנך. מסקנות הוועדה מהוות הזדמנות חשובה כדי להעמיק את תהליכי העבודה".

לדבריה, משרדה יפעל "לייעל ולשפר את תהליכי השכר, נעמיק את השירותים שאנו מעניקים לעובדי ההוראה, נגביר באופן ניכר את השקיפות בשכר ובנתוני העסקה, ונפעל כדי לחזק את שיתופי הפעולה עם כל השותפים לעשייה החינוכית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה להצגת מסקנות הוועדה ולדבריה של כהן מסרה תנועת "חדר מחנכים ומחנכות" כי משרד החינוך מגלגל אחריות. "הבוקר מודה מנכ"לית משרד החינוך כי כבר למעלה משלוש שנים בהנהלת משרד החינוך יודעים על מחדל השכר ולא עשו דבר. כבר למעלה מחמש שנים ידעו במשרד החינוך על הרפורמות ועד היום לא הצליחו להיערך לתשלום שכר. מלא. ובזמן", נמסר בהודעת התנועה.

"לא ייתכן שכולם מודים שיש כאן מחדל שמתמשך כבר שנים, אבל אף אחד לא לוקח אחריות אמיתית. משרד החינוך מגלגל את האחריות על משרד האוצר, משרד האוצר על המנהלים בשטח, המנהלים על הגזברות והגזברות על המורים", נכתב עוד בהודעה. "לא ייתכן שכולם אשמים ואף אחד לא לוקח אחריות. נדרשת כאן חקירה דחופה שתצביע על גורם שאחראי למחדל ושאותו גורם ייקח את האחריות לעצירת המחדל מ-א' ועד ת'".

לדבריהם, מדובר בפעם השלישית שמשרד החינוך מציג דוח "מהודר" ושראשיו יוצאים בהצהרות. "בכל נאומה של המנכ"לית לא שמענו לוח זמנים מדויק ולא מקור תקציבי, להפך, שמענו שאין כסף, שכל שנה מבקשים מהם לקצץ בכוח אדם, אז איך בדיוק יטמיעו את מסקנות הוועדה? באיזו שנה? שמענו מאנשי הכספים, שאין מספיק כח אדם לטפל בכל תשלומי השכר של עובדי ההוראה, אז איך ומי בדיוק יעצור את המחדל? מי ידאג שישלמו לעובדי ההוראה שכר מלא בזמן?".

(עדכון ראשון: 11:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully