וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהצפון ועד הנגב: היערכות שיא להצפות, שיטפונות ושלג בגולן ובגליל

יממה נוספת של גשמים ורוחות צפויה ברחבי הארץ, בעוד הרשויות המקומיות, המשטרה וחברת החשמל נערכות בכוננות מוגברת. הסערה תדעך בהדרגה החל מאחר הצהריים, אך צפויה לחזור ביום שישי ביתר שאת

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

אחרי יממה גשומה, שאף גבתה את חייו של אדם אחד, צפוי הלילה והיום (רביעי) מזג אוויר גשום וסוער מהצפון ועד הנגב, כשבדרום ישרור עד שעות הבוקר אובך. בחרמון, וייתכן גם בצפון רמת הגולן ובפסגות הרי הגליל, ירד שלג, ובשירות המטאורולוגי מתריעים מפני הצפות ומשיטפונות במקומות המועדים, ומזהירים מרוחות ערות. במקביל, תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות. החל משעות אחר הצהריים ייחלשו הגשמים והרוחות בהדרגה.

מחר צפוי להיות מעונן וקר מעט מהרגיל בעונה, אך לא ירד גשם. למחרת, בשישי, יהיה מעונן עם גשם מקומי קל. בשעות הצהריים הגשמים יתחזקו בעיקר בצפון הארץ ובמרכז. תחול עלייה קלה בטמפרטורות, אולם הן יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה. בשבת יהיה מעונן מלווה בגשמים מקומיים. ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

הטמפרטורות החזויות הלילה וביום: בתל אביב מ-13 מעלות הלילה ועד 15 מעלות ביום, בירושלים מ-9 ועד 10, בבאר שבע מ-9 ועד 14, בחיפה מ-10 ועד 12, בים המלח מ-21 ועד 15, באילת מ-11 ועד 18, ברמת הגולן מ-10 ועד 8, בצפת מ-7 ועד 6, בבית שאן מ-15 ועד 11, באשדוד מ-16 ועד 13 ובמצפה רמון מ-7 הלילה ועד 10 ביום.

לקריאה נוספת:
סערה ברחבי הארץ: כבישים נחסמו, נהג מת אחרי שמכוניתו הוצפה במנהרה
אחרי הטרגדיה: המשטרה סוגרת כבישים תת קרקעיים באזור חיפה
השלג מגיע לגולן ולהרי הגליל: הסערה נחלשת, אך תתחזק שוב מחר

רכב שטבע במנהרה בעקבות הצפה בחיפה, 13 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
קריית ביאליק מוצפת/ערן גילווארג

אתמול לפנות בוקר, נתקע יוסף קילינסקי בן ה-74 במכוניתו בכביש שהוצף בחיפה. הוא לא הצליח להילחץ בעצמו מהרכב, כוחות הכיבוי שהיו במקום לא הבחינו בו, והוא אותר ללא רוח חיים שעות לאחר מכן. בעקבות הטרגדיה ולנוכח ההחרפה במזג האוויר, הוחלט אמש במשטרה לסגור את המעברים התת-קרקעיים ברחוב חלוצי התעשייה שבמפרץ חיפה, וברחוב המורג באזור התעשייה המתחבר לצ'ק פוסט. כמו כן, נסגר לתנועה המעבר מתחת לכביש 70 שבין כפר חסידים ליגור. מהמשטרה נמסר כי בשעות הבוקר תתבצע הערכת מצב נוספת.

במשטרה קוראים לציבור להיערך מבעוד מועד למקרי הצפה, ובעיקר לשנות ולהתאים את הנהיגה בכלי הרכב בהתאם לתנאי הדרך. "חשוב כי כל אזרח יבחן את סביבת ביתו לקראת מזג האוויר, ייערך כמיטב יכולתו לתרחיש הצפה ובין היתר יוודא כי הוא מודע מה עליו לעשות וכיצד לפעול במקרה שכזה", ציינו במשטרה. עוד נמסר כי על ציבור הנהגים לבדוק את רכבם עוד בטרם תגיע הסערה לאזורם. במשטרה ציינו כי הגשמים הראשונים מעלים על פני האספלט חומרים שומניים המקטינים את מקדם החיכוך בכביש, פוגמים באחיזת הצמיגים בדרך ועלולים לגרום להחלקה ואיבוד שליטה ברכב.

לנוכח אזהרות אלה, במשטרה ממליצים לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש, כמו גם את תקינות המגבים. בנוסף לכך, ממליצים להסיר פרטי לבוש מגושמים כמו סוודר ומעיל הפוגעים בחופש התנועה של הנהג, להסיר מהראש כובעים או "קפוצ'ונים". במשטרה מציעים גם לאחוז את ההגה בשתי ידיים משום שכניסה לשלולית, בורות ובאמפרים המוסתרים על ידי הצטברות מים על הכביש עלולים לגרום לסטייה פתאומית של הרכב. כמו כן, נמסר כי כדאי להימנע מחימום פנים הרכב יתר על המידה, שכן הדבר עלול לגרום להירדמות הנהג.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נחל שניר מוצף בעקבות הגשמים הבוקר, 13 בדצמבר 2016. יותם אסרף, ג'יליס
נחל שניר זורם בעוצמה, אתמול/ג'יליס, יותם אסרף

מערכת הגשמים ביממה האחרונה הובילה לריכוז מים גבוה בעיקר בצפון הארץ. ברמת הגולן ובגליל ירדו כ-30-40 מילימטרים, ובאזור הגליל התחתון נרשמו הכמויות הגבוהות ביותר ועמדו על כ-50 מ"מ. בעקבות כך נרשמו הצפות ושיטפונות בנחלי הגליל, בעיקר באגן הקישון, בנחל ציפורי, בנחל בית לחם ובקישון עצמו.

בשירות ההידרולוגי שברשות המים מבהירים שמדובר בזרימות החזקות ביותר באזור זה מאז ינואר 2015. בשעות הצהריים אתמול החלו הנחלים באגן ההיקוות של הכנרת להתעורר, כאלה שלא זרמו כלל בשנתיים האחרונות, כמו נחל עיון, עמוד, צלמון וחצור. הנחלים הגדולים, כמו שניר, חרמון ונהר הירדן עדיין לא זורמים בחוזקה, אבל ברשות המים צופים גאות בנחלים אלה הלילה.

מפלס הכנרת רשם גם הוא עלייה מבורכת. בשעות הערב בעוד סנטימטר וסך הכול השלים עלייה של שני סנטימטרים משעות הבוקר לרום של 213.75-. למרות הגשמים חסרים לכנרת מלאה עוד 4.95 מטרים, אך ביממה הקרובה צפוי המפלס להוסיף ולעלות.

מכ"ם הגשם המתעדכן:

ברשויות השונות, בעיקר במרכז שבו ירדו מרב הגשמים, מתכוננים לקראת מזג האוויר החורפי, שנמשך זה היום השני ברציפות. בעיריית רמת השרון נערכו פעולות הכנה ומניעה, שהחלו כבר בקיץ, אז קיימו נציגי העירייה סריקות נרחבות ופעולות נוספות ברחבי העיר, שכללו תחזוקה שוטפת וניקוי של כל מערכות הניקוז, מרזבים וקולטני הביוב ברחבי העיר. כמו כן, בוצעו בחודשים האחרונים, בשיתוף חברת החשמל, גיזום עצים וענפים שנטו ליפול, גילוי מפגעים שונים העלולים לגרום פגיעה ונזק לרשתות החשמל בימי החורף הסוערים. בבת ים נערכים עם כוננים לאורך כל שעות היממה לעבודות ניקוז, חשמל ומנופאי. בעירייה ציינו כי אם תהיה קריסת עצים, המוקד העירוני יתוגבר. באור יהודה נערכו בניקוי קולטנים וגיזום עצים.

בעיריית רעננה קראו לתושבים להיערך לתנאי מזג האוויר הקיצוניים, בין היתר בווידוא ניקוי קולטנים ומרזבים בבניינים ובבתי המגורים, קשירת חפצים שעלולים לעוף בעת סערה, גיזום צמחייה פרטית והצטיידות בתאורת חירום. ברעננה הועמדו גם כוננים לתגבור המוקד העירוני. מערך הביטחון, הפיקוח העירוני, עובדי התשתיות, האחזקה והגיזום יהיו ערוכים בכוננות לפריסה מידית בשטח ולהעניק סיוע בזמן אמת לכל מצב שעלול להתפתח. גם עמוד הפייסבוק העירוני יעביר דיווחים שוטפים לתושבים לאורך כל היום והלילה, לפי התפתחות המצב בשטח.

בלוד, עסקה העירייה לקראת החורף בניקוי מרזבים, חיזוק גדרות קבלנים באתרי בנייה. כל הצוותים בעיר נמצאים בכוננות. גם בקריית אונו נוקו הקולטנים כדי לאפשר זרימת המים לצנרת הניקוז, ונגזמו עצים מועדים. בעיר הקטנה יתגברו את המוקד ואת צוותי הכוננות. בראשון לציון חיזקו גם מתקנים ותגברו את ניקוי הקולטנים.

בהרצליה החליטו לגרום לכך שמראות מהסופה אשתקד לא יחזרו על עצמם. בעירייה נערכו טיפול יסודי בתשתיות, ניקוי כל הניקוזים, תיאום הגיזום מול חברת חשמל, תיקון בורות, חיזוק ויישור תמרורים ורמזורים. העירייה רכשה מלאי גדול של תאורת חירום, גנרטור, למקרה שיהיה צורך בהפעלת מרכזי פינוי, ושתי משאבות חדשות. כמו כן, נערכה העירייה לסיוע לאוכלוסיות חלשות באמצעות אגף הרווחה ונרכשו שמיכות חמות ותנורי חימום לחלוקה לנזקקים.

גשם הבוקר בקריית שמונה, 13 בדצמבר 2016. ג'יליס
גשם בקריית שמונה, אתמול/ג'יליס

בתוך כך, גם חברת החשמל נערכת לימי מזג האוויר הקיצוני. מהחברה הלאומית נמסר כי צוותי העבודה בשטח ערוכים לטיפול בכל הפרעה באספקת החשמל, ובמקביל נמשכות סריקות קווים ועבודות גיזום. במקרה של פגיעות ברשת החשמל יפעלו מוקדי השירות 103 במתכונת תקלות בלבד.

בנוסף לכך, בחברת החשמל תודלקו ומוכנים לניוד יותר מ-200 גנרטורים, במות הרמה ומנופים. לאחרונה הותקנו ונוספו תחנות משנה ניידות למודיעין, חריש ובית שמש, לאור הבנייה המואצת והגידול בביקוש לחשמל באזורים אלו.

בחברה שבים ומדגישים כי "אין אפס הפרעות ונזקים ברשת החשמל" ושבשל רוחות חזקות, גשמים וברד, ושלג בצפון, יש צפי לנזקים ברשת החשמל ולהפרעות באספקה וזאת על אף ההיערכות הנרחבת. הרוחות העזות עלולות לגרום לקריסת עצים, פגיעת ענפים וחפצים שונים ברשתות החשמל ולגרימת נזק.

בחברת החשמל מבקשים מהציבור להיות סבלניים וערניים ולדווח מידית על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל. במקרה של פגיעות ברשת החשמל, קריעת חוטים או כל מפגע אחר, הציבור יכול לפנות לחברה דרך מרכזי השירות 103, אפליקציית חברת החשמל, דף הפייסבוק, אתר האינטרנט של החברה ובשירות הודעות מסרון למספר 0557000103.

הצפה במחלף פולג בעקבות הגשמים הבוקר, 13 בדצמבר 2016. גילי לביא, מערכת וואלה! NEWS
הצפה במחלף פולג, נתניה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, גילי לביא

בשל תנאי מזג האוויר הקשים וסערת הרוחות הצפויה קוראת החברה הממשלתית להגנת מצוקי הים התיכון לציבור להתרחק באופן מידי ולהימנע מביקור במצוקים שלאורך חופי ישראל. על פי התראת השירות המטאורולוגי, צפויים במהלך הימים הקרובים גלים גבוהים בים אשר עלולים להגיע לגובה של שישה מטרים ואף למעלה מזה.

לכן, במקומות המועדים, לאורך החופים אשקלון, תל אביב, בת ים, הרצליה ונתניה, קיימת סכנה מעמידה בסביבות המצוקים והחברה קוראת לציבור הרחב להתרחק מהם, לא לעמוד בקרבתם ולא לעמוד עליהם. גלי ים גבוהים במיוחד, עלולים להביא להתמוטטות מצוקים ובכך לסכן את הציבור הנמצא בסביבתם. מנכ"ל החברה יעקב בכר מדגיש כי "העניין כרוך בסכנת חיים. גם לאחר תום הסערה, אני קורא לציבור שלא להגיע למצוקים בעקבות הפריכות שנוצרה בהם כתוצאה מהגלים הגבוהים ועלולה לגרום למפולות של סלעים, אבנים וחול".

(עדכון ראשון: 22:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully