וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "הכחדה שקטה": גם הג'ירפות עלולות להיעלם מהטבע שלנו

8.12.2016 / 12:30

מדענים הכניסו את בעל החיים הגבוה ביותר על היבשה ל"רשימה האדומה", לאחר שאוכלוסיית הג'ירפות צנחה ב-40% בתוך 30 שנה בלבד. זאת בשל אובדן שטחי מחייה וציד. "כולם מניחים שהן נמצאות בכל מקום – אך הן לא"

ג'ירפה בגן חיות בדטריוט, ארצות הברית, 2016. AP
נעלמו מהטבע בשבע מדינות. ג'ירפות בגן חיות בדטריוט/AP

הג'ירפה נמצאת בסכנת הכחדה לאחר שאוכלוסייתה צנחה בכמעט 40% בתוך 30 שנה בלבד – כך קובעים מדענים שהכניסו את בעל החיים הגבוה ביותר על היבשה לרשימת החיות שבסכנת הכחדה, כשהיא נמצאת במצב "פגיע". זאת התקדמות של שני שלבים במדד השימור, לאחר שמצבה הקודם היה "ללא חשש". לפי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN), ב-1985 היו בין 151 אלף ל-163 אלף ג'ירפות ברחבי העולם, אבל בשנה שעברה מספרן ירד ל-97,562.

במפגש שקיימו אתמול במקסיקו, חברי האיגוד העלו את רמת האיום ל-35 מינים שונים והורידו אותה לשבעה מינים ב"רשימה האדומה", שנחשבת על ידי מדענים לרשימה הרשמית הכוללת את כל החיות והצמחים העלולים להיכחד. הג'ירפה היא היונק היחיד שהמצב שלו השתנה השנה והמדענים תולים זאת באובדן שטחי מחייה.

לדברי ג'וליאן פנסי ונואל קאמפל, שעומדים בראש קבוצת המומחים שהכניסה את הג'ירפה לרשימה, בעוד שכולם חוששים לגבי הישרדותם של הפילים, אוכלוסייתם גדולה פי ארבעה מזו של הג'ירפות. הם קראו לכך "הכחדה שקטה". פנסי, אחד ממנהלי הקרן לשימור הג'ירפה, "כולם מניחים שהג'ירפות נמצאות בכל מקום – אולם הן לא". עד לאחרונה, מדענים לא הצליחו להעריך נכונה את מספרן של הג'ירפות והיכן ניתן למצוא אותן, והן נכללו תחת מין אחד רחב ולא תחת תשעה תת-מינים שונים.

פנסי האשים את צמצום מרחב המחיה כסיבה העיקרית לצניחה באוכלוסיית הג'ירפות, שהתגברה בעקבות ציד בלתי-חוקי ומחלות. בני אדם חודרים לאזוריהן במיוחד במרכז אפריקה ובמזרחה. בשני חלקים אלו של היבשת מספרן צונח וגם בדרום אפריקה חלה ירידה באוכלוסיית הג'ירפות. משבע מדינות הן נעלמו – מבורקינה פאסו, מאריתריאה, מגינאה, ממלוואי, ממאוריטניה, מניגריה ומסנגל.

לפי IUCN, 860 צמחים ובעלי חיים נכחדו ועוד 68 נכחדו מהטבע. כמעט 13 אלף מינים נמצאים בסכנה או בסכנת הכחדה.

עוד על בעלי חיים בוואלה! NEWS
לאן נעלם תלום-השן? סיפורו של הדולפין שהגיח לאחר עשור של שקט
רק בישראל: נחנך בית גידול לדג בינון דור שנמצא בסכנת הכחדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully