וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפקידה החשוב של התקשורת בפרשות מין

אוה מדז'יבוז'

7.12.2016 / 13:38

לקורבן כבר אין זהות. מעכשיו היא א' או ג' או צ'. עיתונאים, שוטרים, עורכי דין - כולם מרכלים והיא האייטם. והפושע? הוא רואה גברים אחרים ואומר לעצמו שהמחיר לא כזה נורא. דעה

תא"ל אופק בוכריס בדיון בבית הדין הצבאי בתל אביב 29 ספטמבר 2016. מגד גוזני
התחמק ממיצוי אמיתי של הדין. בוכריס/מגד גוזני

חבר הכנסת, איש העסקים הצעיר, הקצין הבכיר, מאבטח הרמטכ"ל, הנשיא. בחזית התקשורתית עומדים אנשים עם כוח. פיזי, כלכלי, ציבורי. אלה כמובן הפרשיות שזוכות להד ומתקבעות בתודעה הציבורית. כמותן יש עוד המון הטרדות שנשארות מחוץ לכותרות. בעקבותיהן מגיעים עורכי הדין, אחריהם המקורבים, אחריהם עדי האופי. לקורבנות אין עדי אופי שיספרו איך נהרסו להן החיים. אין חברים לנשק שיפעילו לחץ ציבורי. בין לבין מתחילה מלחמת הגרסאות. פה עיתונאי שהוא גם חבר נחלץ להגנת פוליטיקאי ששלח ידיים ושם ריאיון טלוויזיוני מלא אמפתיה לאנס. כן, זה סיפור חזק והישג עיתונאי. כן זכותו של כל אדם למשפט הוגן ולחזקת החפות. כן יש לזה רייטינג. אבל כחברה למדנו את הקלות הבלתי נסבלת של הספין. התוקף הוא מלח הארץ ש"מעד" והקורבן היא פתיינית וקלת דעת וחשופה לכל טוקבק ולכל חוקר משטרה מיזוגן או שופט חסר טקט או עורך דין אכזרי שישפיל אותה מחדש בבית המשפט. גם הזכות לפרטיות הייתה כלא הייתה. התמונה לא מספיק מטושטשת, השם מסתובב בקבוצות ווטסאפ, הרכילות משיגה את כולם. לקורבן כבר אין זהות. מעכשיו היא א' או ג' או צ'. עיתונאים, שוטרים, עורכי דין - כולם מרכלים והיא האייטם.

ואם בכל זאת נמצאו כוחות הנפש לעבור את מסע הייסורים הזה: תלונה, חקירה קשה, מתקפת רכילות, ספינים תקשורתיים ומשפט שהוא תמיד חוויה איומה - בסופו של המסע היא יכולה למצוא את עצמה מול אדם ש"הודה בבעילה אסורה". ניסוח קליל. כאילו שהוא גנב חטיף שוקולד מהשק"ם.

אילוסטרציית אנס. ShutterStock
תמונת אילוסטרציה מסורתית של קורבן אונס בתקשורת הישראלית/ShutterStock

המערכת כולה מתגייסת למטרה אחת - להוכיח לקורבן שלא היה כדאי לה מלכתחילה לעמוד על שלה. בשבוע שבו תא"ל, סליחה, אל"מ בוכריס התחמק ממיצוי אמיתי של הדין, נחשפו עוד 2 פרשות בשתיהן מעורבים גברים מוכרים בעמדות כוח. המסקנה המתבקשת היא שהענישה הקיימת לא מרתיעה מספיק כדי שמלכתחילה הם לא יבצעו עבירות מיניות. אנשים מכובדים, משכילים, שראו סביבם גברים אחרים משלמים את המחיר, והגיעו למסקנה המתבקשת - שהמחיר לא כזה נורא.

כאן גם מקומה של התקשורת לגלות אחריות. חלק ניכר מההתרחשויות הללו צומח ברשתות החברתיות וזולג באופן טבעי אל אמצעי התקשורת. עלינו להבטיח לא רק הגינות, אלא גם כבוד בראש ובראשונה לקורבנות. בין אם בשמירה על פרטיות המתלוננות, בין אם בהצבת קווים אדומים בסיקור פרשיות כאלה ובין אם בנקיטת אמצעים הדרושים להבטיח שהתוקף לא יוצג כקורבן.

כשהמציאות החדשה הופכת את כולנו לצופים פעילים, אני אומרת שעלינו להיות גם יותר אחראיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully