וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלו אותם כמו שהם – ורק תרוויחו

אורן הלמן

6.12.2016 / 14:50

השינוי החברתי והשיפור הכלכלי יגיעו רק ממקום אחד: שילוב אמיתי ומלא של אנשים עם מוגבלות, שמתחיל בשוק העבודה. דעה

משרד אופן ספייס. ShutterStock
הסיבה העיקרית למצב העגום היא אי-שילוב/ShutterStock

14% מאזרחי ישראל, בערך 1.1 מיליון אנשים וילדים עם מוגבלות, לא מצליחים להשתלב בחברה. 36% מהאנשים עם מוגבלות חמורה חשו אפליה כלשהי בשנה האחרונה, ו-45% מהם לא עובדים, לעומת 15% בשאר האוכלוסייה. 41% שכבר כן עובדים, משתכרים 5,000 שקלים ומטה בחודש. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 15% מהאנשים עם מוגבלות חמורה חשים בדידות לעתים קרובות, ולכחמישית מהם, בני 20-64, אין קשר עם חברים. רבע מהם לא מרוצים מחייהם, וכשני שלישים לא מרוצים ממצבם הכלכלי.

הסיבה העיקרית למצב העגום הזה היא אי-השילוב של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, שהוא האינטגרטור מספר אחד בחברה. מבקר המדינה הצביע אף הוא על בעיה קשה בתחום, בעיקר בגופים ממשלתיים, והדגיש כי המשק מפסיד בכל שנה 5 מיליארד שקלים בשל כך.

חוק היסטורי

כלומר, השינוי יבוא רק ממקום אחד: שילוב אמיתי ומלא של אנשים עם מוגבלות, שמתחיל בשוק העבודה. רוב ההחלטות שמשפיעות על חייהם ומעמדם מתקבלות בגופים ממשלתיים: משרדים, עיריות, רשויות ועוד. שם הם כמעט ולא עובדים (רק 2.2% מעובדי שירות המדינה הם עם מוגבלות). הם לא חלק מתהליך קבלת ההחלטות לגביהם.

זה בדיוק הרציונל שעמד מאחורי החוק ההיסטורי שמחייב סיכוי שווה לשילוב של לפחות 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי שיש בו יותר מ- 100 עובדים, שייכנס לתוקף ב-1.1.2017. מדובר בעשרות אלפי משרות שייפתחו תוך 5 שנים בדיוק במקומות שבהם מתקבלות אותן החלטות.

החוק החשוב, שהגיע באיחור של 68 שנים, יביא לשילוב גדול של אנשים עם מוגבלות בעבודה, וחשוב מכך: הוא ישלב אותם בתהליך קבלת ההחלטות לגביהם. בדף הפייסבוק "סיכוי שווה" ובעמוד הלינקדאין ניתן להתרשם ממאות אנשים מוכשרים ובעלי יכולות, שלא מקבלים הזדמנות והעדפה מתקנת. החוק הזה נוצר עבורם. אלה עובדים נפלאים, מסורים לעבודתם, עם נאמנות ארגונית גבוהה ומוטיבציה, שרוצים להוכיח את עצמם. כמי שעובד בחברת החשמל שמעסיקה יותר מ-300 עובדים עם מוגבלות כמעט בכל תפקיד, אני יכול להעיד על שביעות רצון גבוהה מהם.

בהמשך, חייבים לתקן בדחיפות את "חוק לרון", שקובע כמה כסף אנשים עם מוגבלות שמתחילים לעבוד מפסידים בהתאם לאחוזי הנכות שלהם ולשכר שיקבלו. זהו חוק שפוגע במוטיבציה לצאת לעבוד משום שהוא מפחית את קצבת הנכות שמגיעה להם משלב מוקדם מאוד – שכר של אלפים בודדים – עד שהוא מעלים אותה לחלוטין. במקביל, צריך גם לדאוג לאנשים עם מוגבלות שלא יכולים לעבוד – להעניק להם קיצבאות נורמליות, שיאפשרו חיים בכבוד.

אורן הלמן הוא מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully