וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור דווקא ניצח: טוב עשה בוכריס

1.12.2016 / 9:08

לא נוח לאזרחים עם פרי באושי הסדרי טיעון, ואלו כופים על הצדדים מציאות שונה מזו המשתקפת מתוך העובדות שלוקטו במהלך החקירה, אך כך נוצרת אמת ממוצעת ולא אבסולוטית, שהיא נשמת אפם של הסדרים. דעה

תא"ל אופק בוכריס בדיון בבית הדין הצבאי בקריה, תל אביב 29 ספטמבר 2016. מגד גוזני
דברי אלוהים חיים. אופק בוכריס/מגד גוזני

"פריצת הדרך" בתיקו של תת-אלוף (מיל') אופק בוכריס מובילה לסיומו המהדהד בהסדר טיעון. על פי מתווה ההסדר המתגבש, יודה בוכריס בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה, שעיקרה ניצול מרות, ובהתנהגות שאינה הולמת. רכיבי העונש יכללו מאסר מותנה והורדה לדרגת אלוךף-משנה. לא ברור עדיין אם ההסדר יכלול פיצוי למתלוננות, רכיב השגור בדרך כלל בתיקים מסוג זה. בד בבד, הפרקליט הצבאי הראשי מחויב להציג את מתווה ההסדר בפני המתלוננות ולשמוע את עמדתן, אך הוא אינו מחויב לאמצה. אם יתברר כי ישנו פער משמעותי בין הצדדים, עומדת להן הזכות לעתור לבג"ץ כנגד מתווה ההסדר.

הציבור שמע לא אחת מפיו של הקצין הבכיר "דברי אלוהים חיים", ולפיהם אין לדברי המתלוננות כל שחר, וכי לא קיים יחסי מין עמן. כעת, עם הודאתו, הציבור יתקשה לעכל פניית פרסה שכזו, משום שהוא ציפה כי בוכריס ידבוק בגירסתו המקורית, וזו תהווה תורן בספינת הגנתו.

דיוקנו של משה קצב

כסנגור לא הופתעתי מהסדר הטיעון. העוסקים במלאכת סנגוריה יעידו כי גירסת להד"ם טומנת בחובה סיכון גבוה, שהרי אם תידחה על ידי הרכב השופטים ותאומץ גירסת המתלוננת, משמע הרשעה בעבירת אינוס. הסיכון מתעצם כאשר כתב האישום עוסק ביותר ממתלוננת אחת. לכן סנגור שעיניו בראשו לא יסתכן בניהול תיק שבבסיסו הגנה שכזו. לאמור לעיל התווסף נתון נוסף, איזוטרי לכאורה, והוא בקשת בוכריס מהרמטכ"ל להשתחרר מצה"ל. פרישה מהשירות היא אבן פינה בהסדרי טיעון בבית הדין הצבאי המיוחד, שהלא הדרת קצין בכיר מסגל הפיקוד היא אחד מיעדיו המובהקים של הפצ"ר שעה שהחליט להעמידו לדין בעבירות שהקלון טבוע בהן אינהרנטית. כך הקדים בוכריס תרופה למכה וזכה למלוא הזכויות הפנסיוניות להן הוא ראוי מתוקף דרגתו, זכויות שהיו יכולות להיפגע לו נכפה עליו השחרור לאחר פסק דין הכולל הורדה בדרגה. תכסיס השחרור המוקדם נפוץ בקרב סנגורים המייצגים קצינים בכירים.

מנקודת מבט סנגוריאלית ומנוקדת מבטו של הפצ"ר, תא"ל שרון אפק, יש בהסדר משום מיצוי האינטרס הציבורי–צה"לי. בוכריס ייטול אחריות לעבירות המיוחסות לו, ייענש ויודר מצה"ל, ואילו אפק לא יצטייר כמי שמעוניין בליטרת בשרו, ובכך יוקיר לו בעקיפין תודה על שירותו עתיר ההישגים ותרומתו הבלתי מסויגת לביטחון ישראל. יש בכך משום קניית סיכון ממשי, הרובץ לפתחם של הליכים פליליים, בפרט בעבירות אינוס, שכן אלו עלולים להסתיים בכליאה ובהורדה לדרגת טוראי.

אין ספק כי שלנגד עיני בוכריס, בשעה שגמר אומר לפסוע לעבר טרקלין הסדרי הטיעון, ריצדו דיוקנות הנשיא משה קצב ואלוף-משנה עאטף זאהר, שנידונו למאסר בפועל לאחר שדחו הסדרי טיעון נוחים מבחינתם. הציבור, עם זאת, תאב לחזות בנאשמים הדבקים בגירסתם המקורית, גירסה שתיבחן בבית המשפט. לא נוח לאזרחים עם פרי באושי הסדרי טיעון, ואלו כופים על הצדדים מציאות שונה מזו המשתקפת מתוך העובדות שלוקטו במהלך החקירה. כך נוצרת אמת ממוצעת ולא אבסולוטית, שהיא נשמת אפם של הסדרים.

טוב עשה בוכריס שהסכים למתווה ההסדר וטוב עשה הפצ"ר שנתן הסכמתו לגישור. תיקים כאלה מאופיינים בהתכנסות נחקרים אל גירסא מאולצת, המשקללת רצון לשמר דרגה ותפקיד, לחסוך עוגמת נפש לבני משפחה, ואף להתחשב בנתונים נוספים שאינם רלוונטיים למשפט. לכן הסדר טיעון הינו פתרון ההולם אותם.

אלוף-משנה (מיל') אבי עמירם הוא עורך דין המתמחה במשפט הפלילי והצבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully