וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך רחובותיה של הוואנה האבלה, החל המסע האחרון של קסטרו

30.11.2016 / 18:36

כלי רכב צבאי הנושא את אפרו של שליט קובה יצא מעיר הבירה לסנטיאגו, שם החלה המהפכה לפני יותר מ-60 שנה. הוא ייטמן ביום ראשון, ועד אז התושבים חולקים לו כבוד אחרון. "הדבר הכי טוב שהיה יכול לקרות לנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כשהוא עטוף בדגל הלאום בצבע אדום, לבן וכחול, אפרו של פידל קסטרו נישא היום (רביעי) דרך הוואנה כחלק מתחילת המסע חוצה האי עד להגעתו ליעדו הסופי במזרח קובה, שם נורו היריות הראשונות של המהפכה הקובנית.

קסטרו, ששלט במדינה במשך כחצי מאה עד 2008, והקים משטר קומוניסטי בחצר האחורית של ארצות הברית, מת ביום שבת בגיל 90. מאז, האי הקריבי נכנס לתשעה ימי אבל מאז נשרפה גופתו באותו היום. כלי הרכב הנושא את אפרו של השליט יעבור מרחק של 900 ק"מ עד לסנטיאגו, כשהוא יעבור בנתיב שבו צעדו המורדים עד שציינו בפברואר 1959 את ניצחונם בהוואנה.

כלי הרכב החל היום את דרכו מכיכר המהפכה בבירה הוואנה, כשהוא עובר דרך קו החוף של העיר. הקופסה ובה אפרו של קסטרו מונחת בארון זכוכית הנגרר על ידי ג'יפ צבאי המעוטר בפרחים לבנים. "באנו לכאן לראות אותו מאחר שהוא עשה היסטוריה", אמר ססיליו סלגדו, בן 58, שהגיע מפרברי הבירה כדי לחלוק כבוד אחרון לקסטרו. "מגיעה לו מחווה כזאת. הוא הדבר הכי טוב שהיה יכול לקרות לנו".

ארונו של שליט קובה לשעבר פידל קסטרו עובר בבירה הוואנה, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
ארונו של קסטרו עובר בבירה הוואנה, היום/רויטרס
ארונו של שליט קובה לשעבר פידל קסטרו עובר בבירה הוואנה, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
אזרחים ברחובות הוואנה צופים ממתינים להגעתו של הארון/רויטרס

אתמול התכנסו בכיכר המהפכה בהוואנה עשרות – אולי אף מאות – אלפי קובנים, לצד מנהיגי משטרים סוציאליסטיים ומדינות מתפתחות אחרות וקיימו טקס זיכרון ל"קומנדטה". "הוא יותר מהגשים את משימתו על פני כדור הארץ", ספד לו נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, שממשלתו תמכה בכלכלה החולה של קובה. "מעט מאוד אנשים חיו חיים כה שלמים ובהירים. לא הצליחו להכניעו".

מאז החלה תקופת האבל הרשמית, הרחובות הרועשים של הוואנה הפכו לשקטים. הרשויות אסרו על הופעות חיות והשעו את פתיחת עונת הבייסבול ומכירת אלכוהול. ברחבי המדינה, משתרכים תורים של אזרחים החותמים על ספרי נחומים ומבטיחים להמשיך את דרכו של קסטרו. כלי התקשורת הממלכתיים משדרים תכניות בשבחו ללא הפסקה.

ארונו של שליט קובה לשעבר פידל קסטרו עובר בבירה הוואנה, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
הארון יעבור מרחק של כ-900 ק"מ עד שיגיע לסנטיאגו/רויטרס

קסטרו היה דמות נערצת בעיני אנשים רבים ברחבי העולם, במיוחד באמריקה הלטינית ובאפריקה, בזכות עמידתו האיתנה נגד ארצות הברית, הקמת מערכת חינוך ובריאות חינמיות ושליחת רופאים למשימות הומניטריות ברחבי העולם. מנגד, אחרים ראו בו דיקטטור שהרס את הכלכלה עם משנתו הסוציאליסטית ומנע מאזרחי המדינה זכויות בסיסיות כמו חופש הביטוי. כשני מיליון אמריקנים ממוצא קובני חיים בארצות הברית, כתוצאה מגלים נרחבים של אנשים שנמלטו האי מסיבות פוליטיות וכלכליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully