וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי כווית אמרו לא לצנע, והאופוזיציה רשמה הישג בבחירות

28.11.2016 / 12:04

כמחצית מ-50 חברי הפרלמנט בעל הסמכויות הנרחבות מתנגדים למהלכי הממשלה, שכללו פגיעה באורח החיים של אזרחי המדינה הערבית ואחת העשירות ביותר בעולם. "הפרלמנט הקודם נענש"

אזרחים מצביעים בבחירות לפרלמנט של כווית בקלפי בכווית סיטי, 26 בנובמבר 2016. רויטרס
אמרו לא לצנע. מצביעים בקלפי בבירה כווית סיטי, שבת/רויטרס

מועמדי האופוזיציה בכווית זכו בכמחצית ממושבי הפרלמנט - כ-20 מושבים מתוך 50 - בבחירות שתוצאותיה שיקפו לפי מומחים שונים את הזעם הציבורי כלפי צעדי הצנע שנקטה הממשלה במטרה לכסות על הגירעון התקציבי.

תוצאות הבחירות שהתקיימו ביום שבת צפויות להקשות על הממשלה להעביר רפורמות חדשות. סוכנות הידיעות הממשלתית מסרה כי 30 מחוקקים חדשים יאיישו את הפרלמנט, בהם כמה חברים צעירים ואישה אחת. אחוז ההצבעה לפרלמנט החזק ביותר בקרב מדינות המפרץ היה כ-65%.

הפרשן איברהים אל-הדבן אמר כי הבחירות הראו כי חלק מההחלטות שהתקבלו על ידי הממשלה לא זכו לתמיכה בקרב האזרחים, בהן העלאת מחירי הדלק. "מחוקקים שהיו בפרלמנט הקודם לא התנגדו לצעדים הללו, לכן, לפי דעתי, הם הואשמו בכך ונענשו", הסביר אל-הדבן, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת כווית.

לנוכח העובדה כי אין מפלגות בכווית, קשה לומר בדיוק כמה חברי אופוזיציה נבחרו. ההערכות השונות אומדות את מספרם בין 17 ל-24. האופוזיציה, הכוללת את "האחים המוסלמים", גורמים ליברליים ולאומנים ערבים החרימו את הבחירות הקודמות ב-2012 במחאה על מה שהם ראו כחוקים המיטיבים עם מועמדי הממשלה. לפחות שני שרים נכשלו בהשגת מושב בפרלמנט, ככל הנראה בעדות לחוסר שביעות הרצון מתכנית הצנע.

אזרחים מצביעים בבחירות לפרלמנט של כווית בקלפי בכווית סיטי, 26 בנובמבר 2016. רויטרס
14 נשים התמודדו על מקום בפרלמנט/רויטרס

הפרלמנט של הנסיכות ובעלת ברית של המערב היה אמור להתפזר רק ביולי 2017, אך השליט שייח סבאח אל-אחמד א-סבאח הקדים את הבחירות בשל "אתגרים ביטחוניים" באזור - ככל הנראה הכוונה הייתה למלחמות בסוריה ובעיראק - שלדבריו הצריכו את הכרעת העם בנושא. יותר מ-290 מועמדים, בהם 14 נשים, עמדו לבחירה לפרלמנט הנהנה מסמכויות חקיקה, אך נקלע לעתים קרובות למחלוקות עם הממשלה של כווית, אחת המדינות העשירות ביותר בעולם, וסיכל ניסיונות לחזק את המשמעת הפיסקלית.

יו"ר הפרלמנט לשעבר מרזוק אל-רנם, ששמר על כיסאו, אמר כי כווית זקוקה ליציבות פוליטית כדי להתמקד בפיתוח כלכלי במה שהוא תיאר כ"שלב רגיש, קריטי וחשוב". לדבריו, "כפי שאמרתי לכל הגושים הפוליטיים, קידמה ופיתוח חייבים להיות מבוססים והבסיס הוא יציבות פוליטית".

המועמדים התמקדו בעיקר בצעדים שהתקבלו בשנה האחרונה, אחרי שגורמים בממשלה חזרו גירעון של 9.5 מיליארדר דינר - 31 מיליארדר דולר - לשנה הפיסקלית הבאה. 90% מהכנסותיה של הנסיכות החברה בארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) ל-2016/17 מבוססות על הזהב השחור.

על אף שהגירעון צפוי להיות נמוך יותר מהתחזיות מאחר שהוא התבסס על כך שמחיר של חבית נפט הוא 25%, אזרחים רבים חוששים שהממשלה תמשיך להעלות מחירים ולקצץ בהטבות רבות שמהן הם נהנו במשך עשורים רבים. אלו כוללות מערכת בריאות חינמית, חינוך, מוצרי יסוד מסובסדים, דיור חינם והלוואות ללא ריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully