וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על המעשנים לשלם את המחיר": הצעת החוק שמבקשת להגדיל מס על סיגריות

26.11.2016 / 22:25

ח"כ גרמן, שיזמה את החוק שיעלה השבוע להצבעה, הסבירה כי ההיגיון מאחורי המהלך הוא בטיפולים הרפואיים שלעתים קרובות נדרשים המעשנים לעבור בעקבות נזקי העישון - וממומנים בידי המדינה. ההכנסות מהמס המוגדל יושקעו בהקמת קרן למניעת עישון

1098810

סיגריות. ShutterStock
כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנים/ShutterStock

הצעת חוק חדשה של חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) שתוגש מחרתיים (שני), מבקשת להגדיל את המסים על הסיגריות בישראל, במטרה לצמצמם את מספר המעשנים. ההכנסות שיתווספו למדינה יושקעו בחינוך למניעת עישון ואף בטיפול במחלות לב וסרטן הריאה.

ח"כ גרמן מבקשת לעשות צדק חברתי כלפי ציבור המעשנים הפאסיבי בארץ, והן כלפי ציבור המעשנים בפועל. "גם באופוזיציה וגם בקואליציה קמו לי מתנגדים, זאת למרות שישראל חתומה על אמנה שמחייבת אותנו לפעול להפחתת נזקי העישון ובין היתר למנוע פרסום סיגריות", הסבירה ח"כ גרמן בשיחה עם וואלה! NEWS.

"בכל העולם ידוע שיש שני גורמים שמורידים את כמות המעשנים: פרסומות ומחיר. כשהייתי שרת בריאות ניסיתי להילחם בפרסומות של חברות הטבק, אבל יש להן לובי אדיר בכנסת וקמו לי מתנגדים באופוזיציה ובקואליציה", הוסיפה. "החוק הזה מתמקד במחיר. אנחנו מאד קרובים לממוצע העולמי מבחינת אחוז המס על הסיגריות בארץ. בצרפת, למשל, אחוז המס על הסיגריות מגיע ל-81%, יש לזה הצדקה בריאותית וחברתית - אבל גם כלכלית. אדם מבוגר שיודע על הנזק יכול לקחת על עצמו אחריות, אבל אם חס וחלילה הוא יחלה באחת המחלות שידוע הקשר שלהן לעישון, כמו סרטן הריאה, המדינה תצטרך לממן את הטיפול בו. אז כאשר מוצר יוצר נזק סביבתי וחברתי, ציבור המעשנים שגורמים את הנזק הגדול הם אלו שצריכים לשלם את המחיר כדי לממן את הטיפול והמניעה של הנזק, יש בזה היגיון והצדקה".

חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
"ציבור המעשנים שגורם את הנזק הסביבתי צריך לשלם את המחיר". ח"כ גרמן/נועם מושקוביץ

על פי נוסח הצעת החוק של גרמן, תעשיית פרסומות הטבק מגלגלת סכומי עתק. "לפי הדוחות שהוגשו, בפרסומת לסיגריות מושקעים כיום כ-50 עד 60 מיליון שקלים. עם זאת, אין כל תקציב ממשלתי בישראל המיועד להסברה למניעת העישון", נכתב בגוף ההצעה.

"בהצעת חוק זו מוצע לקבוע כי יוטל היטל על מכירת סיגריות ומוצרי טבק בגובה מחצית האחוז ממס הקנייה המוטל על מוצרי טבק. בנוסף, מוצע כי תוקם קרן ממשלתית לריכוז הכנסות המדינה מתשלומים המתקבלים מההיטל, שישמשו למניעת עישון בדרך של חינוך והסברה".

עוד אומרת גרמן כי הרעיון הוכח כאפקטיבי במחקרים רבים בעולם. "האוצר מתנגד להקמת הקרן כי הוא אומר שבכסף הזה הוא רוצה להשתמש בטיפול במחלקות סרטן למשל. אני מקווה שלא תהיה התנגדות פוליטית לא עניינית ופופוליסטית, שאנשים ינצלו את זה כדי לומר שאנחנו שוב מעלים מסים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

כ-80% מהחולים בסרטן הריאות מעשנים

רק לפני חודש, האגודה למלחמה בסרטן פרסמה כי 81% מהגברים בישראל ו-58% מהנשים בישראל שחלו במחלת סרטן הריאות, עישנו. כמו כן, 51% גברים ו-32.6% מהנשים שחלו בסרטן הוושט מעשנים. עוד עלה כי 20% מבני 18 ומעלה, מעשנים.

ברוב המדינות המפותחות היטלי המס על סיגריות גבוהים והדבר מתבטא גם בפיחות המעשנים מדי שנה. בארצות הברית, שם לובי חברות הטבק חזק ועשיר, מתקיימת מלחמה ציבורית ענפה נגד נזקי העישון ורק בשבוע שעבר התקיים בקליפורניה משאל עם המציע הצעת חוק זהה לשל גרמן, שעבר בהצלחה.

באשר לארצות הברית, הוסיפה ח"כ גרמן: "משאל העם בקליפורניה רק מחזק את הטענה כי החוק הזה יוביל להורדת מספר המעשנים. הציבור בארצות הברית בעל מודעות גבוהה מאד לנזקי העישון. וכך גם צריך להיות אצלנו. זה חוק קטן שיכול לעשות שינוי גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully