וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאשר את הגיורים": המסמך שחושף את המתיחות בין הרבנים הראשיים

20.11.2016 / 15:23

ממכתב שנשלח מלשכתו של הרב הראשי האשכנזי דוד לאו עולה כי הוא תומך בהכרה בגיורים שעורך אחד הרבנים הבכירים בארה"ב, בעוד הראשון לציון יצחק יוסף לא הביע את דעתו בנושא. "חוסר היכולת להגיע להסכמות מוליד משבר כולל עם רבני התפוצות"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: מיזם "גיור כהלכה" המציג אלטרנטיבה לגיור הממלכתי)

מסמך פנימי של הרבנות הראשית לישראל, שהגיע לידי וואלה! NEWS, שופך אור על המתיחות הקיימת בין שני הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף, בכל הנוגע להכרה בגיור אורתודוקסי שנערך בארצות הברית. זאת, על רקע המשבר בין הממסד הרבני בארץ לרבני יהדות התפוצות וקהילותיהם, עקב התרבות המקרים שבהם מסרבת הרבנות הראשית להכיר בגיורים שבוצעו על ידי רבנים אורתודוקסים בארצות הברית. מהמסמך עולה כי בעוד הרב לאו תומך בהכרה בגיורים שערך אחד הרבנים הבכירים בארצות הברית, הרב יוסף לא הביע את דעתו בנושא.

המסמך, החתום בידי עוזרו של לאו, נשלח בספטמבר האחרון מטעם לשכת הרב למחלקת אישות וגירות ברבנות הראשית, האמונה על ההכרה באישורים על מצב אישי שניתנים על ידי רבנים בחו"ל. מהמסמך עולה כי קיים מתח בין המחלקה, המשתפת לכאורה פעולה עם הרב הראשי הספרדי יוסף ומסרבת לקבל כמות רבה של גיורים שנעשים בארצות הברית, לבין הרב הראשי האשכנזי.

העוזר מבקש במסמך, בשם לשכת הרב הראשי, להכיר במסמכי הגיור שחתומים בידי הרב גדליה דב שוורץ - אב "בית הדין דאמריקה", מטעם הארגון המרכזי של הרבנים האורתודוקסיים בארצות-הברית (ה-RCA). זאת, לאור ההבנות הקודמות בין הרבנות בישראל לבין ה-RCA שהושגו ב-2008. בהמשך הדברים מציין העוזר בשמו של הרב לאו כי ידוע לו שעל אף שזוהי עמדתו, אין ביכולתו לכפות את דעתו גם על לשכת הראשון לציון, הרב יוסף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחסים מתוחים סביב הגיור בחו"ל. הרב לאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עמדתו (של הרב הראשי) היא שיש להכיר באישורים הניתנים מאת 'ביה"ד דאמריקא' וחתומים בידי הרב גדליה דוב שוורץ, ושיש לסמוך עליהם", נכתב במסמך, שבו מודגש כי "עמדת בתי הדין כפופה להנחיות הראשון לציון, אך זו עמדת הרבנות הראשית בעניין זה". עוד נכתב כי המצב הנוכחי סותר את "רוח ההבנות שהושגו בשנת תשס"ח (2008) בין הרבנים הראשיים לישראל דאז לבין הרבנות הראשית".

המסמך נכתב שלושה ימים בלבד לאחר הפרסומים על כך שהממונה על מחלקת אישות וגירות ברבנות, הרב איתמר טובול, דחה בקשה של מתגיירת שהביאה מסמכים המעידים על סיום תהליך גיור בארצות הברית, שאושרו על ידי הרב שוורץ. במקביל, המכתב מגיע לאחר שבמהלך השנה האחרונה דחה בית הדין הרבני את גיורים שערך הרב יחזקאל לוקשטיין - רב קהילת ישורון בניו יורק. לוקשטיין הוא רב אורתודוקסי מוכר בצפון ארצות הברית, המשמש כסגן נשיא "בית הדין דאמריקה", וידוע בתור מי שניהל את הליך הגיור של בתו של הנשיא האמריקאי הנבחר, איוונקה טראמפ.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
מסרבת להכיר בגיורים רבים שנעשים בארה"ב. הרבנות הראשית/רוני כנפו

"בית הדין דאמריקה", כאמור, הגיע להבנות עם הרבנות הראשית ב-2008, ובמסגרתם סוכם כי הרבנות תאשר את גיורם של אלה המגיעים לישראל לאחר שעברו גיור של בית דין מטעם ה-RCA. עם זאת המחלקה הממונה על אישות וגירות ברבנות דוחה את ההבנות הללו פעם אחר פעם. המתגיירים, כנדרש, מגיעים ארצה עם מסמכים המפרטים את תהליך הגיור שאותו עברו, תחת אחריות בית הדין הרבני באמריקה, ומביאים עמם אישורים חתומים בידי רבנים אורתודוקסיים מובילים בארצות הברית. למרות זאת, במקרים רבים הרבנות מבקשת מהם לעבור גיור נוסף.

"חוסר היכולת של הרבנות להגיע להסכמות בתוכה, כפי שעולה מהמכתב, מוליד בסופו של יום משבר כולל עם רבני התפוצות בכלל, ועם רבני ארצות הברית בפרט", אמר הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, הפועל לשיפור שירותי הדת בישראל ומי שחשף את פרשיות אי ההכרה בגיורים של הרבנים לוקשטיין ושוורץ. "הסובלים הישירים מהאנדרלמוסיה ברבנות הם המתגיירים עצמם. מדובר בפגיעה בגרים, שכולנו מצווים באהבתם ובסיוע להם, שנובעת מחוסר יכולת לעשות סדר בתוך הבירוקרטיה של הרבנות הראשית. זהו דבר שלא יעלה על הדעת, ובכוונתנו להיאבק במצב זה עד לכדי מציאת פתרון שישים סוף לסבל המתמשך של המתגיירים"

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully