וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לשחרורו של פולארד: חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

20.11.2016 / 7:00

המרגל היהודי-אמריקני שוחרר מהכלא בארה"ב לאחר שסיים לרצות 30 שנות מאסר. המלכה אליזבת' ובעלה הנסיך פיליפ חוגגים 69 שנות נישואים. בעולם יציינו את יום הילד הבינלאומי ועוד שני דברים שאתם צריכים לדעת היום

שנה לשחרורו של ג'ונתן פולארד

ג'ונתן פולארד בניו יורק לאחר שחרורו מכלא באטנר בצפון קרוליינה. נובמבר 2015. רויטרס
שוחרר בגיל 61, לאחר 30 שנה בכלא. פולארד/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום לפני שנה בדיוק שוחרר המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד מהכלא בארצות הברית אחרי 30 שנה. פולארד שוחרר מהכלא באטנר שבקרוליינה הצפונית, לאחר שסיים לרצות את עונשו במלואו. פולארד, ששוחרר בגיל 61 ממאסר, נעצר ב-21 בנובמבר 1985 בוושינגטון, לאחר שנתפס מעביר אלפי מסמכים מסווגים ממחלקת המודיעין של הצי האמריקני לידי מפעילו הישראלי. פולארד נשפט למאסר עולם, ועל אף פניותיה הרבות של ממשלות ישראל לדורותיה לארצות הברית, מעולם לא זכה לחנינה. יתרה מזאת, מאסרו הממושך העכיר באופן משמעותי את היחסים בין ישראל וארצות הברית.

54 שנים למשבר הטילים בקובה

טקס ההשבעה של קנדי. AP
סיים את אחד העימותים הבולטים בהיסטוריית המלחמה הקרה. קנדי/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 54 שנים, בשנת 1962, הגיע לסיומו משבר הטילים בקובה. מדובר בעימות בולט בהיסטוריה העולמית בין ארצות הברית לבין רוסיה שכמעט והוביל את המלחמה הקרה למלחמה גרעינית של ממש. העימות, שנמשך 13 ימים בלבד, היה על סוגיית הצבתם של טילים בליסטיים בעלי ראש נפץ גרעיני בקובה על ידי ברית המועצות. מדובר היה בצעד חוצה גבולות עבור ארצות הברית שחשה מאוימת נוכח שיתוף הפעולה בין ברית המועצות לקובה. כתוצאה מכך, הטילה ארצות הברית סגר ימי על האי קובה כדי למנוע הגעתם של טילים בליסטיים נוספים. ההחלטה של ארצות הברית הובילה למשא ומתן בין המנהיגים – ג'ון קנדי וניקיטה חרושצ'וב – שסיימה את העימות עם הסכמים הדדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יום נישואים למלכה אליזבת

המלכה אליזבת יחד עם הנסיך פיליפ והנסיך צ'ארלס צופים במירוץ שקים  בסקוטלנד, ספטמבר 2015. רויטרס
כבר 69 שנים ביחד. המלכה אליזבת' והנסיך פיליפ/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום חוגגת מלכת הממלכה המאוחדת אליזבת' את יום הנישואים ה-69 שלה לנסיך פיליפ. השניים נפגשו בשנת 1939 במשחק טניס כאשר פיליפ היה נסיך יוון ודנמרק. בשנת 1946 התארסו השניים בחשאי נוכח התנגדותו של אביה של אליזבת' לנישואים. בתקופת האירוסים ויתר פיליפ על האזרחויות האחרות שלו ועל זכותו לכתר הדני כדי להצטרף למשפחת המלוכה הבריטית. ב-20 בנובמבר 1947 התקיימה החתונה המלכותית במנזר וסטמינסטר באנגליה. לשניים נולדו ארבעה ילדים שימשיכו את שושלת המלוכה.

יום הזיכרון לטרנסג'נדרים שנרצחו על רקע הומופוביה

מצעד הגאווה. ShutterStock
מטרת היום היא להעלות מודעות לסבלי קהילת הטרנסג'נדרים. מצעד הגאווה/ShutterStock

אתם צריכים לדעת שהיום מציינים ברחבי העולם את יום הזיכרון לטרנסג'נדרים שנרצחו על רקע הומופוביה. מטרתו של יום זה הוא להעלות למודעות את סבלי קהילת הטרנסג'נדרים שמתמודדים עם דעות קדומות ואפליה. יום זה צוין לראשונה בשנת 1999 על ידי אישה טרנסג'נדרית אמריקנית גודויין אן סמית' שביקשה לציין את רצח ריטה הסטר שנה קודם לכן במסצ'וסטס בשל היותה טרנסג'נדרית, אישה ואפרו-אמריקנית. מאז אותה שנה, מדינות רבות אימצו את יום זה שהפך למיזם בינלאומי.

יום הילד הבינלאומי

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
יום הילד מצוין לרגל אישור אמנת זכויות הילד באו"ם. ילדים הולכים לבית הספר/ראובן קסטרו

אתם צריכים לדעת שהיום מציינים ברחבי העולם את יום הילד הבינלאומי. מדובר ביום שמצוין לרגל אישורה של עצרת האו"ם את אמנת זכויות הילד. עם זאת, יום הילד צוין עוד הרבה לפני 1989, אז אישרה עצרת האו"ם את האמנה. שנים קודם לכן ציינו בבריטניה את יום הילד שמטרתו להעלות למודעות את נושא רווחת הילדים במדינה. לאחר מכן, אימצו מדינות נוספות את הרעיון ופעלו ביום הילד כדי להעלות למודעות מלחמה במחלות ילדים וקשיים נוספים בחייהם. יום הילד קיבל משנה תוקף עם אישורה של האמנה, שאפשרה לממשלות רבות ולארגונים בינלאומיים קביעת מדיניות לטובת הילדים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully