וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסי אל על משחקים ברולטה רוסית

17.11.2016 / 20:15

מטיסים את המטוסים רק בכיוון אחד, חוזרים במחלקת עסקים ומשבשים את הטיסות של החברה שכבר מזמן איננה "המוביל הלאומי" בשל התחרות בשוק. קברניטים נדרשים לאמינות ולאחריות לשלום הנוסעים – אך התנהגות הטייסים מעלה חשש כבד לכשירותם לתפקיד

עריכת וידאו: ניר חן

תקלות מסתוריות פוקדות לאחרונה את חברת התעופה העיקרית של ישראל, אל על; טיסות מתאחרות או נמחקות במפתיע מלוח הטיסות, נוסעים שרכשו כרטיסים לחברה הישראלית מוצאים עצמם ישובים בטיסה של חברת תעופה זרה כלשהי. הנהלת החברה טוענת שהטייסים משבשים את הטיסות במסגרת עיצומים מתוכננים. הטייסים מכחישים ומאשימים את ההנהלה בשיבוש מכוון במטרה לפגוע בטייסים ובעובדים, כשהיעד הסופי הוא לשבור את כל הסכמי העבודה בחברה.

ניסיון לברר את שורשי הסכסוך ופרטיו חושף מלחמת גרסאות שקשה ליישב ביניהן. אחד הצדדים, ואולי אפילו שניהם, משקרים לציבור במצח נחושה. במקרה של אל על די ברור מי מעוניין להסתיר את האמת: הנהלת החברה בוודאי אינה מעוניינת בשיבושים הגורמים סבל לנוסעים ופוגעים במוניטין שלה. היא שוב אינה "המוביל הלאומי", ומנהלת תחרות קשה בשוק. שיבושים כאלה יכולים להביא בקלות לפשיטת רגל ולהיעלמותה של החברה. זה אינו חזון נפרץ בענף: במדינות המערב אין חברת תעופה ותיקה וגדולה שלא נקלעה במהלך השנים לקשיים ולפשיטת רגל.

מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. צילום: יח"צ בואינג,
"הטייס צריך לחזור במהירות לענייניו"./צילום: יח"צ בואינג

טייסי אל על מנהלים עם החברה מזה קרוב לשנה משא ומתן לשיפור שכרם. שכר הטייסים אינו נמוך, כידוע. קברניט ממוצע משתכר יותר ממאה אלף שקל בחודש בממוצע, וקצין ראשון מסתפק בכ-40 אלף שקל, אך זכותם לדרוש יותר ולנהל משא ומתן לשיפור שכרם ותנאי עבודתם. אך במקביל למשא ומתן, החליטו הטייסים לנקוט אמצעי לחץ בלתי לגיטימיים, תוך פגיעה חסרת רחמים בציבור הנוסעים וערעור יציבותה של החברה שהיא מקור פרנסתם. בכל פעם שטייס נקרא למשמרת שלא נרשמה מראש בלוח הטיסות החודשי שלו, הוא מטיס את המטוס רק בכיוון אחד. את הדרך בחזרה לנתב"ג הוא מבלה בטיסה במחלקת עסקים, כאשר צוות אחר מטיס את המטוס. הטייס במחלקת העסקים, אגב, מקבל שכר ממש כאילו הטיס בעצמו את המטוס.

"אנחנו נוהגים לפי הסכם העבודה שלנו", מסבירים הטייסים. "קורה שכשמזעיקים טייס לטיסה לא מתוכננת, הוא צריך לחזור במהירות לענייניו ולכן אינו יכול להמתין לטיסה המתוכננת לטוס שלו בחזרה". מכיוון שטיסות בלתי מתוכננות מראש מהוות כ-20-30% ממשמרות הטייסים, גרמו העיצומים למחסור גדול בטייסים ולשיבושים.

הטייסים משחקים ברולטה רוסית. אל על היא חברה גדולה עם מחזור הכנסות שנתי של כשני מיליארד דולרים, אבל שיעורי הרווח שלה צרים מאד. כל דולר שנכנס לקופתה מניב לה פחות מ-1.5 סנט של רווח נקי. עלייה קלה במחירי הדלק יכולה להעביר אותה בתוך שבועות מספר להפסדים כבדים. במקרה של אל על, אין צורך לחכות לעליית מחירי הדלק - גם תוספות השכר שדורשים הקברניטים, בהיקף של 250 מיליון שקל בשנה, יכולות למוטט את החברה. התכונה הבולטת שלה נדרש קברניט נוסעים, היא אמינות זהירות ואחריות לשלומם של המטוס שלו ונוסעיו. התנהגותם של טייסי אל על במאבקם המקצועי בחברה, מעלה חשש כבד לגבי כשירותם לתפקידם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully