וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי מנסה לבטל גט שניתן לאישה שבעלה לשעבר נפל לתרדמת

18.11.2016 / 0:46

הרב יצחק יוסף מוביל את המהלך בבית הדין הרבני הגדול נגד הפסיקה שניתנה לאישה לפני שנתיים, ולפיה תקבל גט מאחר שבעלה היה מחוסר הכרה במשך 7 שנים. ח"כ עזריה: "חבל שהרב הראשי שכח את מה שאביו לימד אותנו על התרת עגונות"

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בהילולת הבאבא סאלי בנתיבות. 13 בינואר 2016.. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

שנתיים אחרי שפסק בית הדין האזורי בצפת למסור גט בידי אישה עגונה שבעלה לשעבר היה מחוסר הכרה במשך שבע שנים, צפוי בית הדין הרבני הגדול לדון בערעור על הפסיקה - בניסיון לבטל את הגט שניתן. לפי גורם המעורב בתיק, "מדובר בצעד חריג ותמוה" משום שהמערער על ההחלטה אינו צד בתיק.

את הפסיקה התקדימית והמפתיעה הוביל לפני שנתיים הדיין, הרב אוריאל לביא, שכיהן באותה תקופה כאב בית הדין בצפת. לביא, יחד עם שני דיינים נוספים שהיו שותפים לפסיקה, נקלעו מאז למרכזה של מחלוקת הלכתית ופוליטית, ופסיקתם קוממה עליהם רבנים חרדים בכירים. ההליך התקדימי שבמסגרתו חיברו את פסק הדין נקרא "זיכוי גט". הוא עוקף את התנאי ההכרחי בכל גט והוא ששני בני הזוג ירצו בפירוק הנישואים ביניהם מתוך מודעות ומרצונם. במקרה הזה, בית הדין שם עצמו כשליח מטעם הבעל שאינו מודע לנעשה סביבו, והתיר לאשה להינשא לאחר, הכול בהסכמת בני משפחת הבעל.

לביא היה מועמד מוביל במשך שנים לבית הדין הרבני הגדול, עד שחיבר את פסק דינו שכונה בפי רבים פורץ דרך. מאז, מועמדותו נבלמה על ידי החרדים ובראשם נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. אחרי לחצים פוליטיים מצד גורמים בציונות הדתית וארגוני נשים, הושגה פשרה במסגרתה לביא ימונה לאב בית הדין האזורי בירושלים, תפקיד מקביל לזה שמילא בצפת.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
בית הדין הרבני הגדול/רוני כנפו

בין המתנגדים הרבים לפסיקה הזו, בלט הרב הראשי יוסף. הוא התבטא לא פעם בשיעוריו נגד הדיין לביא ופסיקתו והוא זה שחתם על ההחלטה לדון בערעור שהוגש נגדה אף שהמערער אינו צד בתיק. בניסיון לגמד את הביקורת שתופנה כנגד המהלך, החליט הרב יוסף לכנס לראשונה בהיסטוריה את כל הדיינים החברים בבית הדין הרבני הגדול, כאשר בדיונים שגרתיים יש שלושה דיינים בלבד. ההחלטה על כך התפרסמה לראשונה באתר "כיכר השבת". לדיון הוזמנו גם הדיינים מבית הדין האזורי שחיברו את פסק הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

עו"ד בתיה כהנא דרור, המייצגת את האישה, אמרה כי בכוונתה להגיש צו מניעה לבג"ץ כדי למנוע את קיומו של הדיון: "מרגע הגשת הערעור של אדם אשר אינו צד להליך, עשינו כל אשר לאל ידינו לדחותו על הסף, כערעור לא חוקתי, המנוגד לערכי כבוד האדם וחירותו. בוודאי כאשר המדובר בגט אשר ניתן לפני כשנתיים וחצי, וכאשר האישה מסתמכת על מעשה בית דין ונוהגת כפנויה לכל דבר. בנסיבות הללו עצם קביעת הדיון בגט, הנו מעשה חסר תקדים המנוגד להלכה לחוק ולמוסר, וברמה האישית, פוגע פגיעה אנושה באישה ומהווה המשכו של מסע הייסורים אותו היא עוברת".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) התייחסה לנושא ואמרה: "הרבנות הראשית והרב יצחק יוסף עברו את הגבול. לגזור את דינה של עגונה, שכבר קיבלה גט לאחר שנים שבעלה שוכב צמח, רק משום שהדיין שהתיר את הגט לעגונה לא מוצא חן בעיניהם הוא מצב בלתי מתקבל על הדעת. זוהי עליית מדרגה בשימוש הציני של הרבנות בכוחה הבלתי מידתי אשר תגזור חיים נוראיים עבור העגונה רק בגלל פוליטיזציה שהשתלטה על הרבנות. חבל שהרב יצחק יוסף שכח כנראה את מה שאביו, הרב עובדיה יוסף, לימד את כולנו ש'כוח דהיתרא עדיף', כאשר התיר את עגונות נעדרי מלחמת יום כיפור ובעשרות מקרים דומים בהם טיפל. אגיש כבר היום שאילתה דחופה לשר הדתות בנושא".

(עדכון ראשון: 21:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully