וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה במוטיבציה לקרבי, גולני הכי מבוקשת: נתוני צה"ל לשנה החולפת

16.11.2016 / 16:58

לדברי קצין בכיר, מה שמוביל לאותה ירידה, זו העלייה בביקוש לתפקידי טכנולוגיה, מודיעין וסייבר. עוד עולה מנתוני אכ"א כי שיעור הגיוס בקרב גברים הוא 71.9%, מה שמעיד גם כן על מגמת ירידה

תרגיל פתע באוגדת עזה. מרץ 2015. דובר צה"ל
14.5% מסך החיילים לא מסיימים את השירות. למצולמים אין קשר לידיעה/דובר צה"ל

אגף כוח האדם (אכ"א) בצה"ל הציג היום (רביעי) את נתוני סיכום שנת הגיוס החולפת. שיעור הגיוס של גברים עומד על 71.9%. מכאן, שיותר מרבע מהגברים שנדרשים לגיוס, לא עושים כן ומקבלים פטור. לפי הנתונים, 28.1% מהגברים הם בעלי פטור, כאשר 14.7% מהם מקבלים פטור במסגרת התכנית "תורתו אמונתו" ו-7.1% מקבלים פטור מסיבות רפואיות.

בקרב נשים שיעור הגיוס נמוך יותר והוא עומד על 58.1%. מכאן, ש-41.9% מהנשים הן בעלות פטור, מתוכן 34.7% לאחר שהצהירו כי הן דתיות. בעוד שהיקף הפטורים הניתנים לנשים שומר על מספרו הקבוע בעשור האחרון, בקרב הגברים נרשמה מגמת עליה מאז 2004. בתחום הנשירה משירות בצה"ל, 14.5% מסך החיילים לא מסיימים את השירות ו-7.2% מתוך החיילות. מדובר במגמת ירידה לעומת הנתונים של השנה הקודמת.

כוחות מג"ב ברחובות ירושלים, 15 באוקטובר 2015. טלי מאייר
המוטיבציה לשרת במג"ב נמצאת במגמת עלייה. חיילי מג"ב/טלי מאייר

מסקר שערך אכ"א בחודש שעבר עלה כי 89% מהלוחמים גאים בשירותם הצבאים לעומת 83% שציינו כך בשנת 2014. עם זאת, נרשמה מגמת ירידה בדירוג הרצון של החיילים לשרת בתפקידי לחימה – מ-71.9% ב-2015 ל-69.8% בנובמבר 2016. קצין בכיר התייחס לנתונים וטען כי למרות שהסקר בוצע אחרי פרשת אלאור אזריה, החייל שמואשם בירי מחבל מנוטרל בחברון, הסיבה לירידה היא העלייה בביקוש לתפקידי טכנולוגיה, מודיעין וסייבר.

המוטיבציה להתגייס לשירות במג"ב נמצאת במגמת עלייה, ולדברי קצין בכיר בצה"ל היא תואמת את היקף הביקוש לחטיבת גבעתי ונח"ל, שנע בסביבות חמישה מועמדים על כל מקום פנוי. חטיבת גולני ממשיכה להיות המבוקשת ביותר עם שישה מועמדים על כל מקום. הקצין הבכיר העריך כי המוטיבציה למג"ב עלתה משמעותית בשל המעורבות בסיכול הטרור בשנה החולפת ובגלל הסיכויים הגבוהים להשתלב לאחר מכן בשירות קבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

צה"ל לא עמד ביעד גיוס החרדים בשנת 2015

בצה"ל משרתים היום 5,000 חרדים. 2,528 מהם התגייסו במהלך שנת 2015, מה שאומר שצה"ל לא עמד ביעד הגיוס של 2,700 חרדים. היעד של שנת 2016 לגיוס חרדים הוא 3,200 ולפי שעה לא ברור אם הצבא יצליח לעמוד בו. כדי לקלוט את החרדים שצפויים להתגייס בשנה הקרובה, בחודש הקרוב תוקם פלוגה חרדית נוספת בחטיבת הצנחנים. נוסף על כך, אגף כוח האדם צפוי להקים מנהלת ייעודית עבור המגזר החרדי שיטפל בצורה יעילה יותר בבעיות החרדים בצבא.

בעוד שצה"ל לא עמד במכסת גיוס החרדים בשנת 2015, דווקא בגיוס בנות דתיות לצה"ל ממשיכה מגמה חיובית שכבר התחילה בשנים קודמות. בממוצע, נרשמת מגמת גידול של 10% בכל שנה. בשנת 2014 התגייסו 1,853 בנות דתיות ובשנת 2015 התגייסו 2,159.

חיילות בצה"ל. דובר צה"ל
נבחן הארכת היקף השירות לנשים. למצולמים אין קשר לידיעה/דובר צה"ל

בכל הקשור לבני העדה האתיופית, ניכרת הצלחה אפילו גדולה יותר כאשר בשנה החולפת נרשמה ירידה בנשר משירות צבאי, בנפקדות ובהיקף חיילים שנכלאו ביחס למספרם בצה"ל. בשנת 2014 אחד מתוך ארבעה בני העדה האתיופית לא הצליח לסיים את שירותו הצבאית, לעומת אחד מתוך שישה בשנת 2015.

הצלחה נוספת אפשר לרשום בקרב בני העדה הדרוזית, שם נרשמים נתונים חיובים, במיוחד לאחר סגירת גדוד חרב ופיזור הלוחמים בשאר חטיבות החי"ר. לפי סקר שבוצע בצה"ל, 90% מהחיילים הדרוזים מרוצים מהשיבוץ. נתון מעודד נוסף הוא ששישה מבני העדה נמצאים במקביל בשלבים שונים של קורס טיס.

עם זאת, בקרב בני המגזר הבדואי המשרתים בצבא לא הצליח הצבא לרשום עליה משמעותית בהיקף הגיוס. זאת, בשל היעדר רצון וחוסר שיתוף פעולה מצד בתי הספר וחרף הניסיונות של אגף כוח האדם להציע לבדואים מקצועות חדשים ומסלולים ייעודים. בין היתר, מציעים באגף כוח האדם דמי קיום לבדואים, בדומה להצעה שניתנה לחרדים המשרתים בצבא. כמו כן, בימים אלו מתקיימת עבודת מטה שמטרתה להפוך את גדוד הסיור המדברי לפלוגת סיור ולצמצם את שירותם של החיילים בגדוד ל-28 חודשים. הצעות אלו עדיין לא הצליחו להגדיל את מספר המתגייסים בקרב בני המגזר.

ביקור הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בוועדת חוץ וביטחון. נועם מושקוביץ
בוחן שילוב נשים במסלולי לחימה נוספים. הרמטכ"ל איזנקוט/נועם מושקוביץ

אכ"א הציג גם כמה בעיות שהוא זיהה בצה"ל ודרכים לפתרונן. כך למשל, תחום ראשון שמהווה בעיה הוא ממוצע של 50% מהמועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) שאינם מגיעים לצו הראשון. באכ"א שוקלים להטיל סנקציות על אותם מלש"בים ולייחס לכך משקל בנתוני הגיוס. עוד שינויים ששוקלים באכ"א להכניס בנושא המלש"בים הוא מעבר לפרופיל אישי שירכז את פרטיהם של המועמדים במקום המצב הקיים שבו יש שלושה פרמרטרים: פרופיל רפואי, דפ"ר וקב"א. במקביל, השיק השבוע אכ"א אפליקציה חדשה שמטרתה להנגיש את המידע והשירותים הן למלש"בים והן לחיילים משרתים.

נושא נוסף שנבדק במסגרת האגף הוא הארכת היקף השירות של נשים ל-28 חודשים. זאת, במקביל להחלטתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט לבחון מקצועות נוספים לנשים, כמו לשלב שילוב בתפקידי לחימה ביחידת 669, בחיל השריון, בספינות מגן בחיל הים או תפקידי הפעלת ציוד מכנסי הנדסי כבד החיל ההנדסה. בחמש השנים האחרונות התגייסו פי ארבע לוחמות יותר לצה"ל ועל כן נולד הצורך להרחיב עבורן את היצע התפקידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully