וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש באינטרנט נאסר, המסכים הוחשכו: דאעש נערך למאבק בא-רקה

תושבי מעוז דאעש בסוריה דיווחו כי הארגון פועל לבידוד 300 אלף איש, ואף מציב מחסומים רבים כדי למנוע מהם להימלט, כך שיוכל להשתמש בהם כמגנים אנושיים. "רק לדבר על הקרבות עלול לסכן חיים"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

המבצע לכיבוש מעוז ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, א-רקה, נמצא אמנם רק בשלביו הראשונים, אך נראה כי הארגון הקיצוני כבר החל להיערך לקראת מתקפה נרחבת לשחרור העיר, ומטיל איסורים ומגבלות משמעותיים על התושבים. זאת, כדי לבצר את כוחו ולמנוע מהאזרחים להימלט, כך שיוכל להשתמש בהם כמגנים אנושיים בעת הפלישה לעיר.

לפי כמה מתושבי א-רקה שיצרו קשר עם סוכנות הידיעות הצרפתית, דאעש מנסה לבודד אותם מהעולם החיצון. לדבריהם, כמעט כל בתי הקפה שמהם ניתן היה לגלוש באינטרנט נסגרו, ומסכי הטלוויזיה הוחשכו. זאת, לדבריהם, כדי ש-300 אלף האזרחים לא יוכלו לקבל מידע על התקדמות הכוחות לעבר העיר. במקביל, הוקמו מחסומים רבים ברחבי א-רקה כדי למנוע נסיונות הימלטות, כך שהארגון יוכל להשתמש באזרחים כמגנים אנושים בעת הפלישה לעיר.

"בשל ההגבלות הכבדות שהטיל דאעש על האינטרנט וערוצי הלוויין, קשה מאוד לדעת מה קורה בקרבות באזור א-רקה", אמר מוסא, תושב העיר בן 31. "אנו מסתמכים על מידע שמגיע דרך אנשים שמצליחים בדרכים כלשהן לעקוב אחרי החדשות ברשת. קשה מאוד לעשות את זה, וזה מאוד מסוכן. רק לדבר על הקרבות עלול לסכן חיים".

שלט המכווין לעבר א-רקה, מעוז ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. רויטרס
הכוחות מתקדמים לעבר א-רקה/רויטרס

דאעש אסר על הגישה לאינטרנט עוד מאז שכבש את א-רקה ב-2014, אך הוא אישר לכמה בתי קפה לאפשר ללקוחות לגלוש ברשת תחת פיקוח כבד. כעת, גם השימוש במקומות אלה נאסר כמעט לחלוטין, והפיקוח על המקומות שנותרו פתוחים משמעותי ביותר. "אני גולש באינטרנט מדי פעם אבל בזהירות רבה מאוד, בגלל הפיקוח של דאעש במקומות אלה", אמר אחמד בן ה-22.

לדברי אחמד, דאעש "מאפשר להפיץ רק שמועות על כך שהארגון הקיצוני מתקדם וגורם לאבדות בצד השני. כל שיחה על הפסדי דאעש תגרור מאסר ואפילו הוצאה להורג". הוא הוסיף כי הוקמו מחסומים רבים בעיר, וכי מי שמנסה להימלט מסתכן במאסר. "אם יגלו כי אנשים מנסים להימלט, הם ייעצרו וכספם יוחרם. המבריחים שעזרו להם יוצאו להורג", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חיילי "הכוחות הסוריים הדמוקרטים" בעיירה חישה שמצפון לא-רקה שבסוריה לאחר כיבושה מידי ארגון "המדינה האסאלמית" (דאעש). רויטרס
"הכוחות הסורים הדמוקרטיים" לאחר כיבוש עירה מצפון לא-רקה/רויטרס

"הכוחות הסורים הדמוקרטיים", הנתמכים בידי ארצות הברית, החלו במבצע לכיבוש מחדש של העיר ב-5 בנובמבר, והם מתכוונים לכבוש את העיר בשני שלבים: תחילה הם יכתרו אותה ויבודדו אותה, ולאחר מכן יכנסו לשכונותיה. היום הודיעה המיליציה הכורדית (YPG), שרוב לוחמיה מרכיבים את "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", כי תסיג את כוחותיה מהעיר מנביג', שאותה כבשו לפני חודשים אחדים מידי דאעש, ותעביר אותם למזרח נהר הפרת כדי שישתתפו במבצע לשחרור א-רקה.

ברט מקגורק, השליח האמריקני לקואליציה נגד דאעש, אמר כי צעד זה הוא "אבן דרך", וציין כי כל יחידות המיליציה יצאו לאחר שאימנו יחידות מקומיות להגנת העיר מפני דאעש. יציאת הכוחות ממנביג' אמנם תואמת לדרישותיה של טורקיה, שמנהלת מבצע בצפון סוריה כדי לטהר את הגבול בין המדינות מכוחות דאעש ומהכורדים. עם זאת, אנקרה דורשת כי ה-YPG לא ישתפו במבצע לשחרור א-רקה, ואף הודיעה כי תפתח בעצמה במבצע לשחרור העיר מידי הארגון הקיצוני.

קרבות בין צבא עיראק לדאעש בכראמה, מדרום למוסול, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
הקרבות באזור מוסול נמשכים. כוחות צבא עיראק מדרום לעיר/רויטרס

בתוך כך, הכוחות העיראקיים ממשיכים להתקדם לעבר מוסול, מעוז דאעש בעיראק, והצליחו להיכנס עמוק יותר לכיוון מרכז העיר מהחזית הצפונית. הכוחות מנהלים קרבות קשים באזור, ולוחמי דאעש יורים לעבר רקטות ומשתמשים במחבלים מתאבדים כדי לעצור את התקדמותם.

הכוחות נוחלים הצלחה גם בחזית המזרחית, שם הצליחו לבסס את אחיזתם. היום דיווחה רשת סקיי ניוז בערבית כי כוחות מנגנון המאבק בטרור של הצבא העיראקי נכנסו לשכונת עדן - שכונה אסטרטגית במזרח העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully