וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת אירן: בעל הבית השתגע

הלית בראל

15.11.2016 / 16:41

טראמפ הבטיח לבטל את הסכם הגרעין עם איראן, אבל גם אם הוא לא הולך לעמוד במילה שלו – לא כדאי לאירנים לנסות את הנשיא החדש והבלתי צפוי. פרשנות

דונלד טראמפ נואם באירוע בחירות במיאמי, פלורידה. רויטרס
יעשה את אמריקה גדולה שוב, ויבטל את הסכם עם איראן? לא כל כך מהר/רויטרס

בטרם נבחר דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב בשבוע שעבר, הוא יצא במספר הצהרות בנושאי חוץ וביטחון, חלקן סותרות זו את זו, ורק הזמן יקבע האם אכן התכוון לדבריו וינסה ליישם את כונותיו המוצהרות. אחד הנושאים אליהם התייחס הוא נושא הסכם גרעין עם איראן אותו הגדיר כ"אסון" ובהתאם לכך הבטיח לבטל את ההסכם בהיותו "ההסכם הגרוע ביותר שהושג מעולם".

האם באמת יבטל הנשיא החדש את הסכם הגרעין עליו חתומה ארה"ב יחד עם חמש מדינות נוספות? מוקדם מאוד לומר, אולם במהלך הימים האחרונים נשמעות בקרב יועציו התיחסויות מרוככות לנושא, לפיהן אין לנשיא הנבחר כוונה לסגת מיד מן ההסכם אלא לבחון אותו מחדש.

האמת היא שהבחירה בטראמפ לנשיאות מייצרת אתגר להתנהלות האיראנית ועשויה לחזק מאוד את יישום ההסכם שכן מאז נחתם, הסתמנה דרך פעולה איראנית המכבדת את סעיפיו העקרוניים אך מרשה לעצמה הפרות "שוליות" שאינן גוררות, בגלל קנה המידה שלהן, תגובה תקיפה במיוחד מצד המעצמות שחתמו עליו, וארה"ב בראשן. המשחק של איראן בהפרות "ליד" הקווים האדומים של ההסכם כבר באו לידי ביטוי במרץ שעבר כאשר קבעו המעצמות כי איראן כבר הפרה את תנאיו כיוון שערכה ניסויים בטילים ארוכי טווח המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. בנוסף לכך, בדו"ח האחרון של הועדה לאנרגיה אטומית צויינה הפרה של ההסכם בכך שנמצאה באיראן כמות מים כבדים החורגת מן הרף המותר, 130 טונות. על אף שאיראן הודיעה כי תוציא משטחה את הכמות העודפת תוך מספר ימים, ההפרה מעידה על אופן הפעולה האיראני: בחינת הגבולות תוך המנעות משבירת כלים ברורה, ושחיקה איטית ומתמשכת של ההסכמות.

שיטת הפעולה הזו עבדה לא רע מול ממשל אובמה ונחישותו ליישם את ההסכם שהושג במאמצים רבים, וניתן להניח שהיינו רואים את המשך הקו הזה גם אל מול ממשל קלינטון, לו הייתה המועמדת הדמוקרטית נבחרת. כעת, אל מול נשיא נבחר שכבר הודיע כי ההסכם יעמוד, לכל הפחות, בבחינה מחדש, יאלצו האיראנים להיזהר הרבה יותר בפעולות שהן בתחום ש"ליד" הקו האדום, מתוך חשש שטראמפ ינקוט בגישה בינארית-אם יאות להמשיך לקיים את ההסכם-לפיה כל הפרה היא הפרה יסודית ועילה פוטנציאלית להחזרת הסנקציות. כך, הפוך על הפוך, דווקא דונאלד אראמפ עשוי לאפשר להסכם הגרעין חיים ארוכים, בגלל יכולתו להרתיע מפני הפרות חוזרות ונשנות.

בינתיים התגובה האירנית להיבחרותו של דונלד טראמפ התבטאה בהתייחסות של המנהיג העליון כי אף מדינה בודדת לא תוכל לבטל את ההסכם, והתייחסות של שר החוץ זריף שקבע כי על ארה"ב לכבד את ההתחייבות הבינ"ל שלקחה על עצמה. ברמה הרשמית התגובות הללו משמרות את הקו הגורס כי אין למעשה הבדל- מבחינתה של איראן- בין שני המועמדים לנשיאות ארה"ב, אולם נראה כי לפחות בטווח הזמן המיידי ובתקופה הראשונה לממשל טראמפ יאלצו האירנים לכבד את הסכם הגרעין בצורה קפדנית ביותר על מנת שלא לספק לנשיא הנבחר סיבות נוספות לסגת מן ההסכם ולהחיל מחדש סנקציות תובעניות נגד איראן. ענין זה מתחדד במיוחד אל מול חוסר שביעות הרצות באיראן לגבי כמות הכספים שהצליחה זו להשיג כתוצאה מהסרת הסנקציות במסגרת ההסכם-הרבה פחות מן המצופה ובוודאי שלא מספיק בכדי לפתור את הבעיות הקשות המאפיינות את הכלכלה האיראנית.

אחד העיתונים המובילים באיראן סיכם את תוצאות הבחירות בכותרת "נצחון המטורף על השקרנית". אם כך, על האיראנים לזכור כי בעוד של"שקרנית" הייתה מדיניות ידועה מראש בנוגע להסכם הגרעין, הרי של"מטורף" יש יתרון מובנה במשחק ההרתעה, ולא תמיד כדאי לבדוק אם בעל הבית אכן השתגע.

הלית בראל היא חברת פורום דבורה לנשים במדיניות חוץ וביטחון ומנהלת לשעבר במטה לביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully