וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחוד מודאגים מהמצב בטורקיה - שתוקפת את גרמניה: "תומכת בטרור"

8.11.2016 / 22:07

באיחוד האירופי פרסמו הצהרה שקוראת לאנקרה לשמור על שלטון החוק, בעקבות מעצרי מנהיגי המפלגה הכורדית, ושר החוץ של לוקסמבורג אמר כי יש דמיון למעשי הנאצים. במשטרו של ארדואן טוענים: המחתרת הכורדית פועלת בגרמניה עם חסינות

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

האיחוד האירופי הפציר היום (שלישי) בטורקיה לחדש את הדו-שיח עם האופוזיציה ולשמור על הדמוקרטיה במדינה, ותיאר את ההתפתחויות האחרונות במדינה כ"מדאיגות במיוחד". נשיא הנציבות ז'אן-קלוד יונקר אף הזהיר את הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי הוא יהיה אחראי באופן אישי לכישלונה של טורקיה לעמוד בקריטריונים הדרושים לביטול אשרת הכניסה ליבשת. באנקרה, מנגד, האשימו את גרמניה בתמיכה בארגוני הטרור הפועלים בשטחה ובמוסר כפול, אולם בברלין דחו זאת.

בהצהרה, שפורסמה יום לפני מתן ההערכה השנתית של האיחוד על התקדמותה של טורקיה לעבר הצטרפות לגוש, הוזכרו ההצעה שעלתה בטורקיה לחדש את עונש המוות, השתקת כלי התקשורת ומעצרם של מנהיגי המפלגה הפרו-כורדית בשבוע שעבר. באיחוד אמרו כי בעוד המאבק של טורקיה במחתרת הכורדית (PKK), המוגדרת ארגון טרור על ידו, הוא לגיטימי, מעצרם של חברי המפלגה הפרו-כורדית "מפלגים" את החברה. "דיאלוג פוליטי אמתי הכרחי למען יציבות הדמוקרטי והיציבות באזור", נמסר בהצהרה.

נשיא טורקיה ארדואן בעצרת באיסטנבול, אוגוסט 2016. AP
היחסים עם האיחוד ממשיכים להידרדר. ארדואן/AP

בריסל ואנקרה חתמו במרץ על הסכם לעצירת זרם המהגרים משטחה של טורקיה לאירופה, נתיב מרכזי ששימש את מאות אלפי המהגרים שהגיעו ליבשת בשנה שעברה. בתמורה, האיחוד מעביר סיוע כלכלי לטורקיה המארחת בשטחה יותר משני מיליון פליטים סורים. הוא הבטיח לחדש את הדיונים על הצטרפותה לשורותיו ולהקל על אשרות כניסה לטורקים המבקרים באירופה. "כל מה שטורקיה עושה כיום מוביל אותי למסקנה שהיא לא מוכנה לעמוד בסטנדרים האירופיים", אמר נשיא הנציבות בנאום בברוז'.

היד הקשה שנוקט משטרו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן מאז כישלון ההפיכה ביולי הוביל להידרדרות ביחסים בין הצדדים, וקיים חשש שהסכם המהגרים יקרוס. אתמול אמר שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן כי צעדיה האחרונים של אנקרה מזכירים את אלו של גרמניה הנאצית וכי בריסל עשויה להטיל עליה סנקציות בשלב מסוים. עם זאת, דיפלומטים באיחוד לא רואים מהלך שכזה מתממש בקרוב, וממשלת גרמניה אינה תומכת בכך.

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו האשים את גרמניה בכך שהיא מאפשרת ל-PKK ולארגון השמאל הקיצוני DHKP-C לפעול על אדמתה עם חסינות. עמיתו, פרנק-וולטר שטיינמאייר, דחה זאת מכל וכל. "ה-PKK וארגונים קיצוניים אחרים מחוץ לחוק כאן, לכן אני לא מבין את ההערות האלו. לחזור עליהן לא הופך אותן לנכונות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully