וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אמסלם: "יש לבטל מתווה הכותל - גם אם יהודים-אמריקנים ייעלבו"

8.11.2016 / 14:40

יו"ר ועדת הפנים אמר את הדברים בדיון על המתווה לרחבה שלישית עבור רפורמים וקונסרבטיביים, וקרא לנתניהו לדחות אותו. ח"כ אייכלר: "אסור לשופטי בג"ץ להתערב במקומות הקדושים". הקונסול בניו יורק: "בעבר לא רק נוסח התפילה היה חשוב, אלא גם אהבת ישראל"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

(עימות בין חרדים לרפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל בתחילת החודש)

לאחר שהחרימו את הסיור של ועדת הפנים בכותל המערבי היום (שלישי), הגיעו חלק מחברי הסיעות החרדיות לדיון שהתקיים בסוגיה וקראו לדחות את המתווה שמאפשר רחבה שלישית לרפורמים, קונסרבטיבים ונשים. המתווה אושר אמנם בינואר, אך לא יושם עד היום וההכרעה בעניין התגלגלה לפתחו של בג"ץ. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) קרא במהלך הדיון לראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את המתווה סופית. "זה ינמיך את הלהבות ויוריד את המחלוקת. העלאת הנושא היא הפוטנציאל הנפיץ. ואם יהודים-אמריקנים ייעלבו, זה בסדר", אמר.

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם זימן לסיור את רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', הרבנות הראשית, המשרד לשירותי דת, נציגי התנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית וחברי כנסת. החרדים, בהם נציגי הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, החרימו את הסיור ולא הגיעו להשתתף בו.

קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין, התייחס לדבריו של אמסלם ואמר לוואלה! NEWS: "אני מנוע כמובן מלהגיב על דבריהם של שרים וח"כים, אבל בנימה כללית, כמעט פילוסופית, אני נזכר בימים בהם גם אהבת ישראל נחשבה ערך יהודי חשוב. לא רק נוסח התפילה בכותל".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
רפורמים וקונסרבטיבים במחאה בכותל המערבי בתחילת החודש/נועם מושקוביץ

במהלך הדיון, יצאו חברי הכנסת החרדים מהאולם בכל פעם שמישהו מנציגי הרפורמים והקונסרבטיבים דיבר. "אתם באים לכותל רק להילחם נגד הדת, אל תדברו בשם המאמינים", אמר ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). "כנופיית הקרן הרפורמית אינה מייצגת את יהדות אמריקה. הם הסיקריקים הרפורמים שמסיתים נגד ישראל. זה לא מאבק על הכותל, הם רוצים לאסור את הדת היהודית במרחב הציבורי. הם משתמשים במשטרה ובבג"ץ כדי להילחם ביהדות. אני מזהיר את שופטי בג"ץ שעל פי החוק אסור להם להתערב במקומות הקדושים. אם הם יתערבו בכותל, זו הפרת חוק מצדם".

בתגובה לדבריו של אמסלם, אמר מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית עו"ד יזהר הס כי דבריו אינם אלא "נזק אסטרטגי למדינת ישראל. הזלזול המופגן במיליוני יהודים לא רק מקפח את זכותם של מאות אלפי אזרחים בישראל, אלא גם מערער על היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", אמר. "קריאתו לבטל את מתווה הכותל היא חסרת אחריות באופן קיצוני. אני מקווה שנתניהו, שאני יודע שמחויב למתווה ועושה מאמצים אדירים ליישמו, ייקרא את ח"כ אמסלם, חבר מפלגתו, לסדר. בדבריו היום הוא הבאיש את ריחה של ישראל בעולם".

ראש התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, התייחס גם הוא לדבריו של אמסלם ואמר: "הדיון בוועדת הפנים הוכיח מי הצד שמעוניין בפשרה ובפתרון המחלוקת ומי הצד שמונע משנאת חינם ופועל בכוחנות. חבל שיו"ר הוועדה דוד אמסלם לא מצא לנכון לגבות את ראש הממשלה ושרי מפלגתו שקידמו את מתווה הפשרה. אנחנו לא נרפה מהמאבק הציבורי והמשפטי עד ליישום המתווה והפיכת הכותל לאתר מזמין לכל היהודים בארץ ובתפוצות".

"הכדור במגרשו של ראש הממשלה", אמר בנושא עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. "לא ניתן להשלים עוד עם הביזוי והזלזול ביהדות התפוצות והזרמים הגדולים בעם היהודי מצד ראשי מפלגתו של ראש הממשלה והקואליציה. חדו"ש דוחה בחריפות את התבטאותו של יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ אמסלם, אשר כופרים בזיקה המיוחדת שבין יהדות התפוצות לבין מדינת ישראל, בהיותה של ישראל ביתו הלאומי של העם היהודי כולו, וחותרים תחת האינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. על ראש הממשלה לעצור את אנשיו המניחים מוקשים לאורך הגשר העדין שבין ישראל ליהדות העולם, או שיגרום למסקנה שכפל הלשון מכוון, והוא תומך מאחורי הקלעים בפגזים שמשגרים אנשי ממשלתו נגד יהדות התפוצות".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
נשות הכותל, בתחילת החודש/נועם מושקוביץ

חברות הכנסת מהאופוזיציה גיבו את עמדת הרפורמים והקונסרבטיבים, וקראו להגיע לפתרון הסוגיה. "ההלכה לאורך השנים עברה שינויים, התפתחה עם החיים בזכות חכמת העם היהודי, והגיע הזמן שהשינויים והקדמה יגיעו גם לכותל", אמרה ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני). "מדינת היהודים היא המדינה היחידה בעולם שלא מכירה בעוד סוגים של יהדות. ישראל היא בית לאומי ולא הלכתי של הבית היהודי, וככזו היא צריכה להשוות את התנאים לסוגים שונים של יהודים, לא רק האורתודוקסים".

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר השדולה לפלורליזם ולשוויון, סיפרה על הסיור שהתקיים הבוקר. "בסיור רשמי של הכנסת, אנחנו, נבחרות הציבור, נשארנו מחוץ לרחבת הכותל בעוד חברי הכנסת התפללו בפנים. באותה צורה ממשלת ישראל מדירה החוצה מיליונים מבין יהדות התפוצות והיהדות החופשית בישראל. עבור הממשלה הם יהודים מספיק כדי לעשות לובי למדינת ישראל בתפוצות, אך לא יהודים מספיק כדי להרגיש במדינת ישראל, הבית הלאומי של כלל היהודים".

היא הוסיפה: "ההדרה והאלימות של הממסד האורתודוקסי מתבצעים בחסות הממשלה. שתיקתו של ראש הממשלה מעידה על רפיסותו מול המפלגות החרדיות ומתדלקת משבר חריף בין יהדות ארצות הברית לבין מדינת ישראל. על הממשלה להוציא לפועל את מתווה הכותל לאלתר ולא להמתין לבג"ץ כדי ששוב יוציא עבורם את הערמונים מן האש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully