וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שושלת פוליטית: נשיא ניקרגואה זכה בכהונה נוספת - ואשתו בסגנות

8.11.2016 / 16:22

דניאל אורטגה גרף את רוב הקולות בבחירות שזכו לביקורת מצד האופוזיציה והמערב, בשל הקשיים שהוערמו על מתנגדי מנהיג המורדים לשעבר. כדי להשלים את כהונתו, הוא יצטרף לעשות זאת ללא הסיוע של בעלת בריתו ונצואלה, השרויה במשבר עמוק

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה זכה בצורה מוחצת בבחירות וימשיך לכהונה שלישית - כך עולה מתוצאות רשמיות שפורסמו אתמול (שני) והציבו את המנהיג בעמדה שתאפשר לו לשלוט במשך כמעט רבע מאה, לצד הידוק השליטה המשפחתית על המדינה בעקבות בחירתה של אשתו לסגניתו. מספירת רוב מוחלט של הקולות עולה כי מנהיג המורדים לשעבר והגברת הראשונה רוסריו מוריו קיבלו 72.5% מהקולות, לעומת 15% שקיבל יריבו הקרוב ביותר מבין חמישה מתמודדים לא מוכרים. מפלגת השלטון צפויה גם היא לשמור על שליטתה בקונגרס.

עם זאת, חמש השנים הבאות עלולות להיות משימה קשה יותר עבור אורטגה. מנהיגי האופוזיציה, שהאשימו את אורטגה בזיוף התוצאות וקראו לחרם על הבחירות שהתקיימו ביום ראשון, הטילו ספק בההערכה הרשמית לגבי אחוז ההצבעה. לטענתם, רבים בחרו להישאר בבתיהם כמחאה, מה שמערער על זכייתו של הנשיא בכהונה השלישית. לפי ועדת הבחירות העליונה, 65% מ-3.8 מיליון בעלי זכות הבחירה הצביעו בבחירות, אולם באופוזיציה טוענים כי פחות מ-30% מימשו את זכותם.

בינתיים, המדינה השנייה הכי ענייה בחצי הכדור המערבי עומדת בפני עתיד כלכלי לא ידוע, לנוכח המשבר המתחולל בבעלת בריתה המרכזית ונצואלה ונפילתם של מנהיגי שמאל אחרים באזור.

נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה ורעייתו רוסריו מוריו, שנבחרה לסגניתו, 6 בנובמבר 2016. רויטרס
העם תומך בו. הנשיא אורטגה ורעייתו מוריו/רויטרס

"אני חושב שהבעיה הגדולה ביותר שעומדת בפני אורטגה היא הלגטימיות של בחירתו מחדש, שמוטלת בספק מבית ומחוץ מאחר שהיא אינה עולה בקנה אחד עם הליך פוליטי תקין", הסביר הומברטו מזה, מומחה למדעי המדינה. "הציפיות מהתושבים הרגילים לסבסוד מחירי התחבורה, האנגרגיה, דמי הרווחה ודברים אחרים הולכות להיות גבוהות יותר. אני לא חושב שזה דבר פשוט".

אם אורטגה בן ה-70 ישלים את כהונתו, הוא יגיע ל-24 שנות שלטון, כולל תשע שנים בשנות ה-90, אחרי שתנועת הסנדיניסטה שבהנהגתו הפילה את הדיקטטור אנסטסיו סומוזה. מבקריו טוענים כי הבחירות הוטו לטובתו לאחר שבתי משפט אפשרו לו להתמודד על כהונה נוספת, אסרו על יריבו החזק ביותר מלרוץ נגדו והדיחו כמעט את כל המחוקקים של האופוזיציה. הם מאשימים אותו ביצירת שושלת חדשה עם אשתו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תומכיו של נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה חוגגים את זכייתו בבחירות בבירה מנגואה, 6 בנובמבר 2016. רויטרס
תומכי אורטגה חוגגים את הניצחון בבחירות/רויטרס

מחלקת המדינה של ארצות הברית הביעה דאגה מ"תהליך הבחירות הפגום בניקרגואה, שמנע את האפשרות לבחירות חופשיות והוגנות". עם זאת, הזוג הנשיאותי והמפלגה זוכים בתמיכה ניכרת בניקרגואה, ואחוזי התמיכה בהם גבוהים מ-60%, תודות לצמיחה כלכלית, רמת פשיעה נמוכה יותר בהשוואה ליתר מדינות מרכז אמריקה ותכניות רווחה פופולריות הכוללות בניית גגות לבתים ומזון בבתי ספר.

על אף שהיא המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי אחרי האיטי, שיעורי העוני הצטמצמו תחת אורטגה בעשור האחרון. תומכיו מצפים ממנו להמשיך במדיניות זו, ללא סיוע שנתי בסך כ-500 מיליון דולר שהעבירה ונצואלה מ-2007 עד 2014, בתכנית שהחלה עוד על ידי הנשיא הקודם הוגו צ'אבס. בשל המשבר הכלכלי הכבד והאינפלציה הגואה, ונצואלה אינה יכולה עוד לספק עזרה נרחבת שכזו.

גם הקונגרס האמריקני מקדם חקיקה שתדרוש מהממשל להתנגד למתן הלוואות לניקרגואה מצד מוסדות פיננסיים בינלאומיים, צעד שיקשה עוד יותר על אורטגה לממן את מאבקו בעוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully