וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: ביישובים העניים ובפריפריה עוברים יותר בין קופות החולים

דוח חדש מעלה כי ביישובים קטנים, רובם בפריפריה, שתושביהם בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך מהמגזר הערבי והחרדי, מרבים יותר לעבור בין ארבעת קופות החולים השונות. כמו כן, קופת החולים "מכבי" רשמה את מספר המצטרפים הגבוה ביותר בשנת 2015

קופת חולים מאוחדת. מגד גוזני
מספר העוברים לקופת החולים גבוה יותר בפריפריה/מגד גוזני

התחרות בין ארבע קופות החולים בישראל הגיעה בשנת 2015 לשיא של 20 שנים, ובמהלכה עברו 2% מכלל המבוטחים בין הקופות השונות – כך עולה מדוח משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי. לפי הדוח, ביישובים קטנים שתושביהם הם בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך, התחרות בין קופות החולים היא הגדולה ביותר, ושיעורי המעברים של המבוטחים גבוהים בהרבה ביחס לערים הגדולות.

מרבית היישובים שבהם נצפו הכי הרבה מעברים מונים 50-20 אלף תושבים בלבד, ורבים מהם נחשבים כאזורי פריפריה. עוד עולה מהנתונים כי במגזר הערבי כמות המעברים בין הקופות היא גדולה ביותר - שמונה מתוך עשרת היישובים שבהם מתבצעים הכי הרבה מעברים שייכים למגזר הערבי, והשניים הנותרים הם יישובים יהודיים בעלי רוב חרדי בולט.

במקביל, ברשימת עשרת הישובים היהודיים שבהם התקיימו הכי הרבה מעברים, שמונה מתוך עשרה הם חרדיים, וביישוב המעורב היחיד, בית שמש, קיים ריכוז גבוה מאוד של אוכלוסייה חרדית. תושבי שמונה מתוך עשרה מיישובים אלה נחשבים לבעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך, אך רק שניים מהם מצויים בפריפריה.

עוד בוואלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביישובים שבהם שיעורי המעברים הם הנמוכים ביותר, בולטת לעין העובדה שמדובר ביישובים גדולים שאינם מוגדרים כפריפריה, ותושביהם אינם בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך. לדעתם של מחברי הדוח, ההיעדרות של היישובים הגדולים מראש הרשימה אינה מקרית - ארבעת הקופות ריכזו את מירב המאמצים שלהם בשנה החולפת ביישובים הקטנים שבהם בני המעמד הנמוך. זאת, מאחר ששיעור המעברים, שהקופות מעוניינות שיהיה גבוה ככל שאפשר, נמדד כיחס בין המעברים לבין מספר התושבים. על כן, כל מאמץ של הקופות בערים הגדולות, גדול ככל שיהיה, לא יביא למספר מעברים גדול ביחס למספר התושבים בעיר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח בחן גם את כמות המצטרפים נטו לכל קופת חולים, באמצעות בדיקת ההפרש בין מספר המצטרפים למספר העוזבים. בעשרת הישובים היהודיים שבהם מתבצעים הכי הרבה מעברים, "מאוחדת" היא הקופה שהמאמצים שהשקיעה בצירוף מבוטחים נשאו פירות, והיא הצליחה להגדיל את מספר מבוטחים ביישובים אלה ביותר מאלף אנשים. ביישובים הערביים רשמה הישג קופת חולים "כללית", ומחצית מהיישובים שבהם התבצעו הכי הרבה מעברים לקופת החולים שייכים למגזר זה.

קופת החולים "מכבי" רשמה הישג מרשים, וההפרש בין כמות המצטרפים אליה בכל הארץ לכמות העוזבים הוא הגבוה ביותר – 21 אלף מבוטחים שהיו חברים בעבר בשלושת הקופות האחרות. לפי הנתונים, 46.5 אלף איש הצטרפו לקופת החולים, ו-25.5 אלף עזבו אותה. ביישובים הגדולים "מכבי" הגדילה את כוחה בכ-2,300 מבוטחים, אך בקרב הישובים הערביים היא דווקא רשמה את התוצאה הנמוכה ביותר.

אחרי "מכבי", בפער גדול, נמצאת קופת חולים "מאוחדת", עם 758 מבוטחים חדשים נטו - 40 אלף מצטרפים לעומת 39.3 אלף עוזבים. קופת חולים "לאומית" מציגה שיא שלילי של השנים האחרונות, עם עזיבה של 21 אלף מבוטחים. את קופת חולים זו עזבו 44.1 אלף מבוטחים, ורק 23.1 איש הצטרפו אליה. גם קופת חולים "כללית", שהיא גם הקופה הגדולה ביותר בארץ, רשמה נתונים מאכזבים עם 717 מצטרפים חדשים נטו – כ-55 אלף איש הצטרפו לקופה, ועזבו אותה 55.5 אלף מבוטחים קיימים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהנתונים ניתן לראות כי מספר המעברים הגבוה ביותר הוא מכללית למאוחדת. קופת חולים "לאומית" איבדה כמעט 20 אלף מבוטחים לטובת קופת החולים "כללית", "מכבי" הצליחה לקלוט כ-5,000 מבוטחים מכללית, כעשרת אלפים מבוטחים מ"לאומית" ומעל ל-6,000 מבוטחים מ"מאוחדת".

נתון נוסף העולה מהדוח מראה כי למרות שמעברים בין הקופות מתבצעות כבר שש שנים גם באמצעות הדואר האלקטרוני, 20% מהמעברים בשנת 2015 התקיימו באמצעות הדואר. זאת, לעומת 15% שביצעו את המעברים באמצעות דואר אלקטרוני

"מציאות של חוסר אחריות תקציבית"

מקופת החולים כללית נמסר: "היציבות והעלייה המשמעותית במצבת הלקוחות של 'כללית' בשנים האחרונות מהווה הצבעת אמון בשירות ובאיכות הרפואית. יש לציין כי בחודשים האחרונים קיים גידול משמעותי במספר הלקוחות ואנחנו שמחים על כך".

מקופת החולים מכבי שירותי בריאות נמסר: "אני שמח וגאה מאד. מכבי מובילה בשנים האחרונות מהפכה של שירות שבאה לידי ביטוי בכל דרך אפשרית, בדיגיטל, בשירות הפרונטלי, בפריסת השירותים ובאיכות הרפואה. אנשים למדו לברר לעומק מה הכי טוב בשבילם ולהצביע ברגליים. הצוות במכבי הוא שעושה את ההבדל עבור כל מטופל בנפרד. זו זכות גדולה לעבוד עם אנשים כאלה ולהעניק יחד שרות לכל 2,110,285 חברים. יש קופות חולים ויש מכבי".

מקופת החולים מאוחדת נמסר: "מנכ"ל מאוחדת, זאב וורמברנד מתריע, כי שיעורי ההצטרפות והנטישה לקופות החולים משקפים מציאות של חוסר אחריות תקציבית במערכת הבריאות הציבורית של מדינת ישראל. 'בצד המאזן השלילי המתון של הכללית והמאזן החיובי המתון של מאוחדת, ניכר בנתונים יחס ישיר בין החריגה התקציבית האדירה של מכבי – לבין מספר המבוטחים שהיא רוכשת. בצידה השני של המשוואה, ניכר שלמרות סכומי העתק שהמדינה בוחרת להמשיך ולהשקיע בהנשמה המלאכותית של לאומית – זו ממשיכה לדמם ולאבד שיעור ניכר מלקוחותיה'.

"לדברי עורכי הדוח, 'ניתן לראות כי שיעור המבוטחים שמצטרפים או עוזבים את הקופות הקטנות גבוה בהרבה משיעור זה בקופות הגדולות. נתון זה מדגים את עוצמת ההשפעה שיש למעברים על קופה קטנה ומשקף את התנודתיות שנוצרת בהכנסות הקופה כתוצאה מכך. בולט במיוחד שיעור העוזבים הגבוה את לאומית, שאיבדה לאורך השנה שיעור מבוטחים גבוה בהרבה מהשיעור שהצטרף אליה. ניתן לראות כי שיעור המבוטחים שמצטרפים או עוזבים את הקופות הקטנות גבוה בהרבה משיעור זה בקופות הגדולות. נתון זה מדגים את עוצמת ההשפעה שיש למעברים על קופה קטנה ומשקף את התנודתיות שנוצרת בהכנסות הקופה כתוצאה מכך. בולט במיוחד שיעור העוזבים הגבוה את לאומית, שאיבדה לאורך השנה שיעור מבוטחים גבוה בהרבה מהשיעור שהצטרף אליה'".

ממנכ"ל קופת החולים מאוחדת, זאב וורמברנד נמסר: "אני קורא לשרי הבריאות והאוצר למזג את מה שנשאר מלאומית לתוך מאוחדת. רק כך תמנע היווצרותו של דואופול מסוכן במערכת הבריאות. במקום להשחית כספים רבים על קופה ננטשת, על המדינה למזג את לאומית לתוך מאוחדת וליצור מערכת בריאות ציבורית מאוזנת ואיתנה יותר. מאוחדת תמשיך להתנהל באחריות תקציבית ותמשיך למקד מאמצים במשימה הלאומית של שדרוג השירותים הרפואיים בפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות של ישראל".

קופ"ח לאומית: ההקלה במעבר נוצלה לרעה

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "הקלת אפשרויות המעבר בין קופות החולים כפי שבוצעו בשנים האחרונות, נוצלו לרעה על ידי חלק מקופות החולים אשר הקימו מוקדי מכירות בעלות של עשרות מיליוני שקלים מכספי הציבור במסווה של מוקדי שירות לקוחות ותוך דיווח כוזב למשרד הבריאות. ישנה קופה אשר בימים אלו ממש חלק מאנשיה הבכירים מועמדים לדין פלילי על מעשים מעין אלו וחלקם כבר הורשעו.

"הפעלת מוקדים אלו מגיעה לסך של כמאה מיליון שקלים מכספי סל הבריאות לספקי מכירות פרטיים, דבר המהווה חריגה מתקנות הפרסום והשיווק של משרד הבריאות בעצמו. לאומית סיימה את שנת 2015 באיזון תקציבי ובעמידה ביעדים ותעשה זאת גם בשנת 2016. לאומית מעניקה שירות רפואי מקצועי מתקדם מן השורה הראשונה תוך שקיפות מלאה ויחס אישי לכל מבוטח. ב-2017 נמשיך לפעול לטובת בריאות המבוטחים שלנו בכל המישורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully