וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה היא ניצחון קטן לכחלון – והסולם שיביא את נתניהו לחיסול התאגיד

3.11.2016 / 0:12

השניים הכריזו על "פתרון הקסם" בדמות ועדה, כפי שנעשה בעבר כדי להרגיע הרוחות גם עם בנט. כחלון אולי הרוויח כמה נקודות בסיבוב, אך נתניהו נחוש לסגור את התאגיד ולנצח בקרב כולו. ואולם, מפגן הכוח האחרון נועד לאותת לראש הממשלה – ולציבור – שכחלון לא בכיס שלו

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

אחרי ארבעה ימים של כיפופי ידיים בין לשכת ראש הממשלה ללשכת שר האוצר, אתמול (רביעי) נמצא סוף סוף "פתרון הקסם" שהביא להפסקת אש בעניין תאגיד השידור הציבורי: ועדה שבה ישבו אנשי בנימין נתניהו ומשה כחלון, שתדון בנושא. נשמע מוכר? לא במקרה. לפני חצי שנה, כשיו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התבצר בדרישתו לשינוי בדרכי עבודת הקבינט, הפתרון היה הקמת ועדה – וכך גם במשבר עבודות הרכבת בשבת עם החרדים, שהסעיר את המדינה בקיץ האחרון.

"הקמת ועדה היא אחת הנוסחאות המוצלחות ביותר למסמוס נושא", צחקקו היום במסדרונות הכנסת, מגלגלים על הלשון את כל דוגמאות העבר, ומסתבר שזו גם הדרך המועדפת של נתניהו להביא משברים קואליציוניים לסיומם, או לפחות לדחות אותם. אבל הוועדה הזו – שלמעשה מוגדרת כצוות - היא אחרת, היא הדרך של נתניהו להגיע למטרה.

לכאורה, כחלון יכול לרשום לעצמו ניצחון. בקרב משיכות השמיכה שהתנהל בימים האחרונים בינו לבין נתניהו, ידו יצאה על העליונה. משהבין שר האוצר שראש הממשלה רציני ונחוש לפרק את התאגיד, הוא החל בהדרגתיות להחריף את מחאתו. זה התחיל בראיון ל"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע, שבו הודיע על התנגדותו, והמשיך בהחרמה מופגנת של ישיבת ראשי הקואליציה בתחילת השבוע ושל ישיבת פתיחת המושב של הכנסת. זאת, במקביל לתדרוכים מסביבתו ולפיהם הוא רציני ומוכן ללכת עד הסוף. ראש הממשלה, שהודיע בתחילת השבוע שהוא מעלה את ההצעה לסגירת התאגיד להצבעה כבר בשבוע הבא, נאלץ להוריד את הכובע הלוחמני ולדחות את המהלך בעוד כמה שבועות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. ישיבת ממשלה, 31 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
האחד רוצה להכריז שאין תאגיד, השני רוצה להכריז שלא חרג מהתקציב/פול צלמים, עמית שאבי

אבל בתאגיד השידור הציבורי אף אחד לא פותח שמפניות. הגרדום הוסר באופן זמני בלבד, והניצחון של כחלון הוא בנקודות - ממש לא בנוק אאוט. סגירת התאגיד על הפרק, ועוד איך: בשבועות הקרובים, בעוד אנשי נתניהו וכחלון יעסקו בתרגילים חשבוניים בניסיון להגשים את מאווייו של נתניהו וליישבן עם דרישות האוצר שלא לחרוג ממסגרת התקציב, עננת אי-הוודאות תמשיך לרחף מעל גורלם של עובדי "כאן". הודעת לשכת ראש הממשלה אמש כבר אמרה בפירוש שהצוות יבחן "חלופות שונות לשידור הציבורי", ולא דיברה רק על התאגיד או על רשות השידור, והדגישה שהכול שאלה של ההוצאה התקציבית.

אם בסופו של דבר זה מתכנס לשאלה של כסף, כפי שהשתקף מהטיעונים של משרד האוצר בימים האחרונים, נתניהו ינסה לנגן באותה מנגינה, ומבחינתו הוועדה הזו היא בעצם הסולם שדרכו כחלון יוכל לרדת מהעץ ולאפשר לו להתקדם למטרה. ראש הממשלה נחוש לסגור את התאגיד, בכך אין שינוי, והצוות שהוקם יאפשר למצוא את הנוסחה הכלכלית שתאפשר לכחלון להסכים לכך.

כחלון ניצח בסיבוב וגרם לנתניהו לחזור בו, ונתניהו, מצדו, סבור כי מצא את דרך המלך להשגת המטרה הסופית. שניהם התבצרו בעמדותיהם, אבל אף אחד מהם לא באמת רצה שהעסק יידרדר לכדי משבר אמיתי, או חלילה לבחירות. הצוות הוא פשרה מפא"יניקית, אם תרצו, שנועדה בסופו של דבר להוציא את גם את נתניהו וגם את כחלון במוצא של כבוד. מבחינת נתניהו, העיקר שבסוף יוכל להגיד שאין תאגיד. מבחינת כחלון, העיקר שבסוף יוכל להגיד שלא הוציא יותר כסף. איפשהו באמצע, תימצא הפשרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רונן פלוט, מנכ"ל הכנסת ודוד ביטן יור ועדת הכנסת, 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
ההתנהלות התוקפנית לא בהכרח סייעה לבוס - והחריפה את היחסים עם כחלון. ביטן/נועם מושקוביץ

עם היוודע דבר הקמת הוועדה, רבים בכנסת שמחו לאידו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שהיה נער הפוסטר של המהלך לסגירת התאגיד עד כה ולכאורה אינו מעורב בצוות הפשרה. אחרי שהתייצב בחזית המשימה הקדושה ביותר בעיניו של ראש הממשלה וממש נשכב על הגדר, ביטן היה אמור לזמן היום מסיבת עיתונאים שבה התכוון להמשיך בקמפיין האגרסיבי נגד התאגיד, אך כמו שנתניהו אמר לו בעבר, "דוד, לפעמים אתה עוזר לי קצת יותר מדי", הפעם, הוא ביקש ממנו לבטלה.

יו"ר הקואליציה, שבמדינות מסוימות מכונה "מצליף", לקח עד הסוף את התפקיד, אך התנהלותו התוקפנית בנושא התאגיד לא בהכרח סייעה לבוס, והחריפה את המתיחות עם כחלון בימים האחרונים. אך גם אם מתווה הפשרה דחה לעת עתה את ההכרעה, הוא ממש לא הסיר את החשש לגורל התאגיד מעל השולחן, ואם בסופו של דבר התאגיד ייסגר – המהלך יהיה רשום במידה רבה על שמו של ביטן.

הפתרון הזמני למשבר מאפשר לממשלה להעביר את תקציב המדינה בקריאה ראשונה ולראש הממשלה ושר האוצר לחזור לשגרת עבודה סדירה. ואולם, הפגנת השרירים של כחלון בשבוע האחרון, כך אומרים בסביבתו, היתה אמיתית וכנה. הוא באמת מאס בהתנהלותו של ראש הממשלה. מפגן הכוח נועד לאותת לנתניהו – ולציבור – שהוא לא בכיס שלו, וייתכן שנחצה כאן רוביקון שיהיה קשה להחזיר לאחור.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully