וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתיות מוזנחות והיעדר אכיפה: הכשלים מאחורי ההרוגים בכבישים

1.11.2016 / 16:00

דוח מבקר המדינה מראה כי משרד התחבורה כשל במלחמה בתופעה שגבתה את חייהם של 32 אלף בני אדם מקום המדינה. כמו כן, בארץ מושקעים עשרות מיליארדים פחות בתשתיות ובתחבורה ציבורית ונראה שישראל עומדת בפני הצפת כלי רכב פרטיים

עריכה: עמרי וייס

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) חושף תמונה קשה בכל הנוגע למאבקה של הממשלה בתאונות הדרכים ולמצב התחבורה בישראל, ומצביע על הכשלים המובילים לכך שהרף שהציב לעצמו משרד התחבורה – פחות מ-300 הרוגים בשנה – כבר נחצה. בין המסקנות בולטים היעדר פיקוח על אוטובוסים ומשאיות, תחזוקה גרועה של כבישים, מספרן המועט של ניידות התנועה ועבודה לא יעילה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לפי המבקר יוסף שפירא, הגוף הייעודי שהיה אמור לטפל בבעיה, שגבתה את חייהם של יותר מ-32 אלף בני אדם מאז קום המדינה, אינו יעיל, "חסר שיניים" וכושל בריכוז המידע הדרוש למאבק בתופעה. החוק שאמור להסדיר את מעמדה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהוקמה לפני כמעט עשור, עתיד לפקוע בשנה הבאה, דבר הדורש הסדרה מחדש של מעמדה של הרשות.

תאונת דרכים צומת רווחה - כביש 35. שי מכלוף
חלק ניכר מהתאונות - בגלל תקלות בכבישים. תאונה בכביש 35, ספטמבר/שי מכלוף

עוד עולה מהדוח המבקר מגלה כי משנת 2007, מועד הקמת הרשות, התחלף היו"ר ארבע פעמים, כשבמשך השנים פעלה המועצה שלה בהרכב חסר. במועד סיום הביקורת, ינואר 2016, כיהנו בה רק חמישה חברים במקום 15 כנדרש בחוק, דבר המקשה על קבלת החלטות אופרטיביות. אם לא די בכך, הרי שהרשות לא הצליחה לקבל את המידע הנדרש לפעילותה בשל חוסר בהירות בכל הנוגע למימון מחקרים בתחום, שהיו אמורים להתבצע על ידי הלמ"ס. הרשות לקחה על עצמה לבצע מחקרים על תופעת תאונות הדרכים במקום להיעזר במחקרים שבוצעו באקדמיה, אולם החלטה זו התבררה כבעייתית משום שהרשות לא עמדה במטרות המחקר שהציבה לעצמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

גם גורמי האכיפה נוספים במשרד התחבורה, שאמורים לסייע בהפחתת כמות תאונות הדרכים, לא עומדים ביעדים שהציבו לעצמם. חלק ניכר מההרוגים נהרג בתאונות בכבישים בין-עירוניים, שחלקם קשור לתקלות שלא תוקנו על ידי נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה. כמו כן, בשנים האחרונות פחת מספר ניידות התנועה והוחלש כוחו של אגף התנועה במשטרה, מה שמפחית את רמת האכיפה בכבישים.

מבקר המדינה יוסף שפירא, מאי 2016. ערן גילווארג
גם הטיפול בעברייני תנועה אינו מספק. שפירא/ערן גילווארג

לפי הדוח, גם הנתונים על מעורבותם הגדולה של כלי רכב כבדים, כמו אוטובוסים ומשאיות, בתאונות דרכים לא הובילו להקמתה של יחידת אכיפה ייעודית, והתחום כולו אינו מפוקח כנדרש על ידי משרד התחבורה. המשרד מבצע פחות בדיקות מהנדרש לכלי רכב, ולא נותן מענה גם לתופעת תאונות הדרכים שבהן מעורבים הולכי רגל, שהיוו 30% מההרוגים בתאונות דרכים בישראל בשנת 2014. גם הטיפול בעברייני תנועה מורשעים לוקה בחסר, ומערכות המידע הנוגעות לנהגים שרשיונם נשלל או שלחובתם עבירות תנועה מיושנות ולא מסונכרנות עם מערכות הנהלת בתי המשפט.

משרד התחבורה לא פועל לשדרוג תשתיות התחבורה

מניעת תאונות הדרכים היא רק אחד מתפקידיו של משרד התחבורה. תפקידו המרכזי הוא ליצור תשתית תחבורה יעילה, מודרנית וידידותית לסביבה. לפי דוח המבקר, במשך שנים לא פעל המשרד לשדרוג תשתיות התחבורה בישראל – מלבד בתחום הרכבות הבין-עירוניות והרכבת הקלה בירושלים – וגרם לכך שישראל מפגרת אחר הרמה המקובלת במדינות מערביות מפותחות.

עוד עולה כי המשרד לא קידם תכנית לשדרוג מערך התחבורה הציבורית – אוטובוסים בעיקר – וגרם לעלייה בשימוש בכלי רכב פרטיים ולהארכת הכבישים בישראל. זאת, בניגוד לקביעות המומחים בתחום, הגורסות שיש לפעול להגברת השימוש בתחבורה ציבורית. תכנית תמ"א 42, שהייתה אמורה להסדיר את נושא התחבורה, ושאת ניסוחה החלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר בשנת 2007, כלל לא הושלמה. קידום פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית נתקע בגלל נתק בין הממשלה לבין הרשויות המקומיות, ומדינת ישראל מתאפיינת ברמת השקעה נמוכה במיוחד בתחום התחבורה הציבורית, הנמוכה בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בהשוואה למדינות אחרות.

תחנת רכבת סבידור מרכז, תל אביב. 22 בספטמבר 2016. מגד גוזני
המדינה משקיעה עשרות מיליארדים פחות ממדינות אחרות בתחבורה הציבורית/מגד גוזני

המבקר כתב כי גם בהשקתה של הרכבת המהירה לירושלים, שאמורה לפעול על אחד מצירי התחבורה החשובים בישראל, מסתמן עיכוב, וכי העובדה שהכנסות המדינה ממסי רכב גבוהות מאוד עשויה להפחית את המוטיבציה של הממשלה לנסות ולהפחית את השימוש בהם.

אחד הגופים במשרד שסופג ביקורת נוקבת הוא אגף הרישוי, המתואר כגוף מיושן שלא מעניק את השירות הנדרש לאזרח ופועל לפי נהלים שנוסחו לפני עשרות שנים. בתחנות שונות של אגף הרישוי בישראל דווח על תורים של עשרות דקות, זאת בזמן שלא נעשתה עבודת מטה ארצית לשיפור השירות לאזרח. כמו כן, בדוח צוין כי האגף לא פעל להכשרתם של נהגים מקצועיים למרות המחסור שלהם בשוק.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, מסרה בתגובה: "ממשלת ישראל מחויבת לקחת אחריות על חיי אזרחים ולהיאבק באופן משמעותי מול הקטל בכבישים. הפרק של מבקר המדינה שעוסק בתאונות הדרכים מוסיף להיות קשה והכשלים המוצגים בו רק מדגישים את מה שניכר בשטח - יותר הרוגים ופצועים בשנה האחרונה בתאונות הדרכים מהשנים הקודמות. משרד התחבורה והשר שעומד בראשו עושים רבות לשיפור המערך התחבורתי במדינת ישראל, אך בכל הקשור במלחמה האמתית בתאונות הדרכים הם נכשלים כישלון חרוץ. בשנים האחרונות השר כץ הוכיח שכשהוא רוצה משהו, הוא משיג אותו - ולכן מחובתו לקחת את בעיית הקטל בדרכים בראש סדר העדיפויות ולצאת למאבק אמיתי וכולל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully