וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השפלה וזלזול": משרד הפנים סירב לרשום תינוק - כי אביו טרנסג'נדר

1.11.2016 / 0:15

כדי לרשום את תומר בן ה-7 חודשים ולהעניק לו זכויות סוציאליות, נאלצו הוריו - יונתן הטרנסג'נדר ודניאל - לעבור מסכת השפלות ששיאה היה שינוי מינו של יונתן בתעודת הזהות מזכר לנקבה ללא ידיעתו. "במקרה אסון אין לי איך להוכיח שהאדם הכי יקר לי - הוא בני"

דניאל מריומה יונתן מרטון ובנם. ספק 500
"בחמישה החודשים הראשונים לא היה לו ביטוח רפואי, הוא לא היה אזרח". יהונתן, דניאל ותומר התינוק/ספק 500

משרד הפנים סירב להשלים את רישומו של תינוק שנולד לבני זוג שאחד מהם טרנסג'נדר – ואף שינה בכפייה את סעיף המין של האב שילד אותו מזכר לנקבה. בשנת 2009 שינה יהונתן מרטון, גבר טרנסג'נדר, את מגדרו מאישה לגבר וכך גם את סעיף מינו במשרד הפנים מנקבה לזכר. משנת 2012, הוא ובן זוגו דניאל מריומה נחשבים לידועים בציבור. בחודש מרץ הביאו השניים לעולם את תומר, אך משרד הפנים ורשות האוכלוסין סירבו להכיר בהם משום שהמשפחה, לדברי הרשויות, "אינה בת קיום". אתמול (שני) הגישו עורכי הדין דניאלה יעקובי וחגי קלעי עתירה נגד משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה לבג"ץ בגין צעדי הרשויות.

יותר מחמישה חודשים סירבו ברשויות לבצע כל רישום בעניינו של תומר – בין אם רישום מרטון, שילד את התינוק, כאביו, ובין אם רישומו של מריומה, שזרעו שימש ליצירתו של תומר. זאת, תוך התעלמות מהעובדה שאי-רישומו מביאה לפגיעה בזכויותיו הסוציאליות ובזכאותו לשירותי בריאות בסיסיים. לדברי מרטון, לצד כל זאת הוא זומן לריאיון במשרד הפנים וברשות ההגירה, שם נשאל שאלות פולשניות שלא תאמו את רישום ההורות. לאחר מכן, מבלי שידע, שינו במשרד הפנים את מינו של מרטון מזכר לנקבה, מבלי שיש לו כל דרך לתקן את השינוי המין שנכפה כדי שהמסמכים הרשמיים בענייננו ישקפו את זהותו המגדרית. מינו שונה לאישה, שמו נותר יונתן – ולמרות כל זאת, בן זוגו עדיין לא נרשם כאביו של תומר.

דניאל מריומה יונתן מרטון ובנם. ספק 500
יהונתן, דניאל ותומר/ספק 500

"שאלו אותנו את הדברים הכי מחרידים והכי פוגעניים שאפשר לחשוב עליהם בעולם, כל התחושה הזאת מלווה אותנו בזלזול ענק, את רודפת אחרי מערכת שאף אחד לא עונה לך, מזלזל, מתעלם, הכול ביחד", סיפר מריומה. "במשך חמישה חודשים את שולחת מכתב אחרי מכתב ואף אחד לא עונה לך, ופתאום אנחנו חוזרים מפגישה שגרתית בטיפת חלב ומגלים שהמין של בן הזוג שלי שונה מבלי ליידע אותו או לשאול אותו וזה ללא הסכמתו. נתנו לנו מכתב שבו נכתב שהוא מסכים לזה וזה בהסכמתו ואישורו".

לדברי מריומה, משרד הפנים רואה את הזוגיות של השניים כ"תקלה" - גבר שילד ובן זוג שהוא גבר. "אני, כאבא, פשוט רותח. לא ייתכן שבמשך שבעה חודשים אין לי אפשרות לתת 'סיי' לגבי הבן שלי. אם יהיה מקרה חירום אין לי שום דרך להוכיח שהבן הזה הוא שלי. אין לי דרך להוכיח שאני אבא של אדם הכי יקר לי בעולם, שיש לי איתו קשר גנטי. זה הדבר הכי מחריד שאפשר לקבל".

לדברי מרטון, תחושת ההשפלה נמהלת בתחושה שרימו אותו. "בבית החולים הוכרחתי על ידם להירשם כאימא. לדניאל לא ניתנה שום אופציה לחתום על הצהרת אבהות, והאופציה היחידה לרשום את הילד הייתה לרשום אותי כאימא – אף שאני אמרתי להם שבתעודת הזהות אני רשום זכר. פקידת בית החולים אמרה שהיא ככה הונחתה", סיפר. "ואז משרד הפנים באו, לקחו את ההודעה מבית החולים ואמרו: 'הנה יש פה הודאה, ואתה אימא, ולכן נשנה את הסעיף המין שלך לנקבה'. אני מרגיש מושפל, אני מרגיש שסידרו אותי, שרימו אותי. בחמישה החודשים הראשונים הוא לא היה רשום בכלל ולא היה לו ביטוח רפואי. היינו צריכים לעשות לו ביטוח פרטי, לא היו לו זכויות כאזרח, הוא לא היה רשום בשום מקום, לא יכולנו לקבל קצבת ילדים, פשוט לא היו לו שום זכויות, המערכת התעלמה מהקיום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דניאל מריומה יונתן מרטון ובנם. ספק 500
דניאל מריומה יונתן מרטון ובנם/ספק 500

עוד הוסיף כי מלבד ההשפלה שחווה מהרשויות, אפילו תעודת הלידה שקיבלו הייתה מלווה בזלזול. "בשם האם רשום יהונתן, שם האב ריק לחלוטין למרות שלילד יש שני אבות. בסעיף בית החולים רשום שהוא נולד בתל השומר למרות שהוא נולד בוולפסון", אמר. "זה היה כמו 'בוא נצא ידי חובה'. אנחנו רוצים תעודת לידה כמו שצריך, רוצים להירשם כשני אבות של הילד, שסעיף המין שלי יוחזר לאלתר לזכר, כי אני בשום מקום לא הסכמתי לשינוי הזה ולשינוי כפוי".

עו"ד דניאלה יעקבי וחגי קלעי מסרו: "גם טובי כותבי הפארודיות לא היו יכולים לחשוב על תסריט כה מגוחך. במקום שמשרד הפנים יתאים את הנהלים שלו לצרכי הציבור, משרד הפנים פועל במחשכים ומשנה באופן כפוי את התכונות הבסיסיות של הזקוקים לשירותיו, ובראשן את הזהות המגדרית, תוך רמיסה של הזכות הבסיסית לאוטונומיה, חיי משפחה ושוויון, ותוך פגיעה קשה בילד".

ממשרד הפנים ורשות ההגירה והאוכלוסין נמסר: "ככלל, שינוי פרט במרשם האוכלוסין, כפי שקובעות הוראות חוק המרשם וכפי שמפורסם בנהלי הרשות, נעשה על פי תעודה ציבורית המעידה על השינוי המבוקש. מעבר לכך, נשיב במפורט במסגרת המשפטית כחלק מהליך העתירה".

(עדכון ראשון: 20:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully