וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "שידור ציבורי לא יכול להיות שופר"; נתניהו: "נשקם רשות השידור"

נתניהו התייחס בפתח מושב החורף לסערה סביב כוונתו לפרק את התאגיד, ואמר כי הרשות תשוקם "באחריות כספית". הח"כים מהרשימה המשותפת החרימו את נאומו וכחלון נעדר. הרצוג: "נתניהו לא חדל מלהתערב בתקשורת החופשית"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

מושב החורף של הכנסת נפתח היום (שני) רשמית בישיבת מליאה חגיגית שבה נאמו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג. שר האוצר משה כחלון נעדר מפתיחת מושב החורף, ברקע המחלוקות שהתגלעו בינו לבין ראש הממשלה בנושא פירוק תאגיד השידור הציבורי. הבוקר אמר כחלון: "אני לא מתכוון לוותר, אם אצטרך להטיל וטו, אטיל".

ריבלין התייחס בנאומו לסערת תאגיד השידור הציבורי, ויצא נגד היוזמה של ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת דוד ביטן לפרק אותו. "מי שבעד שידור ציבורי לא יכול להפוך אותו לשופר", אמר ריבלין. "מי שנגד שידור ציבורי, יבוא ויאמר את דרכו באופן ברור. מי שרוצה שידור ציבורי, חייב להבטיח את היותו בלתי מוטה - שהרי כולנו מבינים שעל גלגל הענק הפוליטי, פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה - העיקר שתישאר על הגלגל. כך, מי שבעד אומנות חופשית ולא מעורבות, לא יכול להחרים קהלים שחושבים אחרת ממנו".

עם תחילת נאומו של נתניהו, יצאו בהפגנתיות חברי הכנסת מהרשימה המשותפת ממליאת הכנסת. "נשקם את רשות השידור, נעשה זאת באחריות כספית", אמר בנאומו, ודבריו נקטעו בעקבות קריאות מחאה מצד חברי הכנסת.

בנימין נתניהו ראש הממשלה – בנאום הפתיחה של מושב החורף – 2016. נועם מושקוביץ
נתניהו, ריבלין ואדלשטיין על דוכן המליאה/נועם מושקוביץ

"דווקא בשנים הללו, כשהמזרח התיכון כולו קורס מסביבנו, הפכנו את ישראל למעצמה", אמר נתניהו. "לא למעצמת על, אבל בהחלט קידמנו מאוד את מעמדנו ככוח עולמי בהרבה מאוד תחומים". לדבריו, "המפתח לביטחון ולשגשוג הוא דבר אחד: העוצמה שלנו. העוצמה היא התקווה והתקווה נובעת מן העוצמה".

בהמשך, אמר: "אני לא ירא ממחאות הביניים ולא מהביקורת, כי יש לי אמונה עמוקה, שבמזרח התיכון הסוער והבלתי יציב, ביקום הזה, במציאות, יש רק מדיניות אחת להבטיח את העתיד, את השלום ואת התקווה - וזו ישראל חזקה. אני חייב להגיד לכם שהרוב הגדול של אזרחי ישראל מבינים זאת היטב, הם מבינים את מה שאותם פרשנים או מומחים בעיני עצמם כנראה מסרבים להבין. באזורנו החלש לא שורד, רק החזק שורד. עם החזק עושים בריתות ועם החזק עושים שלום – גם אם זה לוקח זמן. רק עם החזק ולא עם החלש. את השינוי הזה במעמדה של ישראל מבינים רבים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"ממתי התקווה שלנו תלויה בהסכמה של שכנינו?"

"משהו גדול מתרחש. יש רבים בעולם הערבי שלמדו להתייחס בכבוד והערכה למדינת ישראל", המשיך ראש הממשלה, "למה זה קורה? כי התקפלנו? כי נסוגנו לקווי 67'? כי חילקנו את ירושלים? זה לא קרה בגלל זה. זה קורה כי אנחנו חזקים והעולם הערבי נתון במאבק היסטורי על עתידו והמשך כיוונו".

"כולנו צפינו במשחקים האולימפיים האחרונים. כולנו ראינו את אורי ששון ואני לא חשוב שמישהו לא הרגיש גאווה עצומה כשהוא זכה במדליה. חזק, מנצח, מלא תקווה, מושיט יד ליריב. זו בדיוק מדינת ישראל. אבל מה לעשות, והיריב לא נענה ליד המושטת של אורי. נו אז מה קרה? אין תקווה? אין עתיד? גם לאבו מאזן קראנו מאות פעמים עם יד מושטת לשלום אך הוא סירב להיענות ליד שלנו. אז אני רוצה לשאול אתכם – ממתי התקווה שלנו תלויה בהסכמה של שכנינו?".

נתניהו המשיך ומנה את הנושאים שבהם הוא מתכוון לדון במושב החורף הקרוב. "נעביר תקציב דו שנתי ונעביר רפורמות חשובות. נקנה מטוסי F-35 מארצות הברית. נחתום חוזה עם גרמניה לרכישת שלוש צוללות נוספות. נפתח את שדה הגז הטבעי. נרחיב את מהפכת התחבורה בישראל ונמשיך לדאוג להתיישבות ביהודה ושומרון. אני בטוח שבסופו של יום, גם המתיישבים יודעים שאין ולא תהיה ממשלה יותר אוהדת להתיישבות מן הממשלה הזו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, מליאה מיוחדת לציון 67 שנים לכנסת ישראל. 19 בינואר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"למרבה הצער, מתאפיינת החברה שלנו בהתפוררות מגזרית, בהקצנה בלתי פוסקת ולעתים נדמית כאובדת דרך", אמר אדלשטיין בפתח דבריו. "אני משוכנע שהיא זקוקה ל'ניעור' וגם להחלמה מכמה רעות חולות. חלק לא מבוטל מכך חייב, רבותי, להתחיל כאן, בבית הזה. אם נרד אל המתרחש ברחוב ובשדות הווירטואליים הסוערים, נגלה עד מהרה שחלק גדול מהנורמות הציבוריות ההולכות ומשתרשות בישראל, מובילות אותנו להתרחקות מאותה רמה מוסרית ומקרבות אותנו לשפל שלא ידענו כמותו".

לאחר מכן, קרא יו"ר הכנסת לח"כים למתן את ההתלהמות.
"אחריות ציבורית היא גם התנערות ללא סייג מאיש ציבור, המוזיל בהתנהגותו או באופיו את רמתה ואת דימויה של הכנסת, ובכך הופך אותה ואת כבודה למרמס", אמר, ככל הנראה ברומזו להתנהלותו של חבר סיעתו ח"כ אורן חזן, שנקבע בבית המשפט כי צרך סמים קשים לאחר שהודח מתפקיד סגן יו"ר הכנסת בעקבות חשיפה זו.

"אחריות היא גם התנערות מכל גילוי של אלימות, הסתה או מעשה חסר אחריות, שעלול להוביל לכל אלה. זו, למשל, גם הבעת או אי הבעת סולידריות עם אבל לאומי על לכתו של מנהיג חשוב", אמר בהתייחסו להיעדרותם של חברי הרשימה המשותפת מהלווייתו של שמעון פרס, "וכן, אחריות ציבורית ואזרחית משמעותה גם הימנעות מהכפשת ישראל ברחבי העולם. כמדינה המאוימת ללא הרף, תחת נסיבות סבוכות ובתנאים יחודיים, נוהגת ישראל באמות מידה מוסריות קפדניות. להבאיש את ריחה במוסדות בינלאומיים, על ידי אזרחיה וארגוניה שלה - הוא מעשה שלא יעשה", סיים, בהתייחס לקריאתו של מנכ"ל "בצלם" חגי אל-עד במועצת הביטחון של האו"ם, לסיום הכיבוש.

יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אחריות ציבורית ואזרחית משמעותה הימנעות מהכפשת ישראל בעולם". אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת

הרצוג פנה בדבריו לנתניהו ואמר: "מיומך הראשון כראש ממשלה וביתר שאת מאז הבחירות האחרונות אתה מוביל, תחת שיח בלתי פוסק של שנאה והסתה, הפיכה. הפיכה בחסות הדמוקרטיה והרוב שיש לך בפרלמנט שלנו. העקרונות והיעדים זהים להפיכה צבאית קלאסית: השתלטות, טיהור, דיכוי ופירוק מבצרי הדמוקרטיה, שבתחושת הנרדפות שלך הם קיני התנגדות ואיום על שלטונך: מערכות התקשורת, המשפט, הביקורת ,קציני צבא ומפקדי המשטרה וכוחות הביטחון, שירות החוץ ומובילי הדעה, התרבות והרוח. כעת אתה ממשיך באותו מסר של שנאה בהרס נדבך נוסף - חירות הביטוי והבעת הדעה. אתה לא חדל מלהתערב בתקשורת החופשית, שהיא לב ליבה של הדמוקרטיה. אתה משחק בה, מתייג אותה ומנמיך את קומתה. ראש ממשלה שהוא שר תקשורת זו אנומליה, זה ניגוד מובנה".

בהמשך, אמר: "התנהגותך בנוגע לשידור הציבורי משקפת את תפיסתך על עולם התקשורת כולו והיא ביזיון מתמשך. שנים שהתעללת ברשות השידור כדי לרסקה ושנים שעשית הכול על מנת שרשות השידור תחוסל, תפורק, תוחלש, תגומד או כפי שאמרה הקומיסרית מטעמך הגברת רגב – 'לא יכול להיות שנקים תאגיד שלא נשלוט בו'. הבאתם לעולם תאגיד של שידור ציבורי שאמור להיות עצמאי ובלתי תלוי, השקעתם בו תקציבי עתק מכספי ציבור וכעת בזיגזג מרהיב ומביש אתם סוגרים אותו? במקום לאפשר קיומו של שידור ציבורי ללא שיקולים כלכליים, שיכול להביא יצירה ישראלית מקומית מקורית, המשקפת את הפסיפס הישראלי כולו. אבל מי רוצה יצירה ישראלית מקורית? 'קאט זה בולשיט'. מי רוצה לתת לרוח הישראלית לפעום בכל עוצמתה? זה הרי מאיים על השלטון ולא יכול להיות, כפי שאמרה כבוד השרה, שתאפשרו משהו שלא ניתן לשלוט בו".

ישיבת סיעה המחנה הציוני – פתיחת מושב החורף 2016. נועם מושקוביץ
"היעדים של נתניהו זהים ליעדי הפיכה צבאית קלאסית". הרצוג/נועם מושקוביץ

לאחר נאומי אדלשטיין, ריבלין, נתניהו והרצוג יתקיים דיון בהצעות אי-אמון של מפלגות האופוזיציה. לכן, על רקע החלטת הקואליציה על החרמת הרשימה המשותפת, צפוי נאומו של ח"כ טאלב אבו ערר, שיגיש את הצעת האי-אמון בשמה של סיעתו, למשוך תשומת לב רבה. היחיד מהקואליציה שהודיע כי יישאר במליאה הוא חבר הכנסת אורן חזן מהליכוד.

במוקד העשייה הפרלמנטרית במושב הקרוב יעמוד התקציב הדו-שנתי, שיובא כבר השבוע לקריאה ראשונה יחד עם חוק ההסדרים. ואולם הסוגיות הפוליטיות הבוערות של עתיד תאגיד השידור הציבורי ופינוי המאחז הבלתי חוקי עמונה, היוצרות סדקים בקואליציה, צפויות לעמוד במרכז סדר היום הפוליטי בשבועות הקרובים ועשויות להקשות על הקואליציה בהעברת התקציב.

(עדכון ראשון: 16:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully