וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשרה חודשים: המשבר הפוליטי בספרד הגיע לקיצו

30.10.2016 / 4:05

לאחר שתי מערכות בחירות שהסתיימו ללא הכרעה אושרה כהונתו השנייה של מריאנו ראחוי, שיעמוד בראש ממשלת מיעוט. הוא ינסה לשמור על יציבות ממשלתו, ובו בזמן לשמר את התאוששותה הכלכלית של המדינה. "אני לא מבקש את הירח", אמר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הצבעת אי-אמון בה הפסיד מריאנו ראחוי בחודש שעבר)

עשרה חודשים של מבוי פוליטי סתום בספרד הגיעו אתמול (שבת) לסיומם, לאחר שחברי הפרלמנט הצביעו בעד כהונתו השנייה של מנהיג המפלגה העממית (PP) מריאנו ראחוי כראש הממשלה. אחרי שתי מערכות בחירות נטולות הכרעה וניסיונות שווא לבנות קואליציה עם מפלגות יריבות, ראחוי יקים את הממשלה המתפקדת הראשונה מאז חודש דצמבר האחרון, אם כי מדובר יהיה בממשלת מיעוט.

ראחוי, שכיהן כממלא מקום ראש הממשלה בעשרת החודשים האחרונים, זכה בהצבעת האמון, לאחר שעשרות חברי פרלמנט יריבים, מהמפלגה הסוציאליסטית, משכו את זכות הווטו שלהם ונמנעו. כעת, ללא רוב בפרלמנט, הוא ייאלץ לקיים בריתות עם מפלגות יריבות אם בכוונתו לסיים את ארבע שנות הכהונה שאליהן נבחר ולהעביר חוקים, ובראשם – התקציב השנתי החדש לשנה הבאה.

"שרדנו יותר מ-300 ימים ללא שלטון מכהן, אבל לא נשרוד עוד עם שלטון שלא יכול לשלוט בשל חוסר תמיכה או מכשולים", אמר ראחוי לחברי הפרלמנט, כשהוא מאיץ בהם להצטרף אליו ולהגן על השיקום הכלכלי שמדינתו עוברת. "אני לא מבקש את הירח", הוסיף.

עוד כתבות מהעולם:
באיראן רוצים לצמצם את ההוצאות להורג: "העונש הזה לא מרתיע"
הסיוט של קלינטון חזר: האם ה-FBI הכתיר את טראמפ לנשיא?
לראשונה: רוסיה איבדה את מושבה במועצת האו"ם לזכויות אדם

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי נבחר לכהונה שניה, אוקטובר 2016. רויטרס
נבחר לכהונה שניה לאחר שהסוציאליסטים משכו את התנגדותם ונמנעו בהצבעה. ראחוי/רויטרס

במקביל להצבעת האמון, צעדו אתמול כמה אלפי אנשים בבירה מדריד במחאה על אישור מינויו של ראש הממשלה. "ראחוי ימשיך להנהיג קיצוצים בחינוך ובבריאות וישחק את זכויות העובדים כמו שעשה בפעם הקודמת", אמר אנחל גילן, בן 40 ממדריד. אזרחים רבים במדינה פסימיים לגבי יכולתו של השלטון להגיע להישגים עם 137 מושבים בלבד מתוך 350 בפרלמנט. "אין קונצנזוס להגיע לאיזושהי הסכמה בין כולם, ואני יכול לראות איך המצב נעשה גרוע יותר", אמר בגונה הררו, בן 65.

הצבעת האמון סימנה ניצחון אישי לראחוי בן ה-61 ואישרה את המוניטין שלו כשורד פוליטי. אחרי שזכה בבחירות בשנת 2011, נקט ראחוי בקיצוצים נרחבים ולא פופולריים כדי לתקן את הגירעון הגדל והולך של המדינה בעקבות המיתון והאבטלה הגואה, שהגיעה בשיאה ל- 27%. מפלגתו אף סבלה משערוריות שחיתות בשנים האחרונות. המצביעים הענישו את המפלגה למרות התאוששות הכלכלה, והיא נשארה ללא רוב חבריה. עם זאת, זכתה המפלגה בקולות רוב הבוחרים בבחירות בדצמבר וביוני.

ראחוי נקט בנימה מפוייסת השבוע, כשהציע לדון עם יריביו בנושאים כמו פנסיות ורפורמה במערכת החינוך. הוא אף פתח את הדלת להמשך הדיאלוג עם קטלוניה, המחוז במדינתו שמבקש לעצמו עצמאות.

ראש ממשלת ספרד הנבחר מריאנו ראחוי עם מנהיג מפלגת "האזרחים" , אוקטובר 016. רויטרס
יקבל תמיכה בקלות רק מאחת המפלגות. ראחוי עם מנהיג "האזרחים"/רויטרס

ראחוי, שייאלץ להכריז על גזירות חדשות כדי לעמוד ביעדי חיסול הגירעון שנקבעו על ידי בריסל, יקבל תמיכה בחלק מהנושאים ממפלגת "האזרחים", שהגיעה למקום הרביעי בבחירות בחודש יוני. עם זאת, המפלגות האחרות - בכללן מפלגת הסוציאליסטים שהגיעה למקום השני ומפלגת האנטי-צנע "פודמוס" (אנחנו יכולים), המפלגה השלישית בגודלה - הודיעו כי ילחמו במדיניות של ראחוי ולא יאשרו את התקציבים שינסה להעביר.

ראש הממשלה הנבחר ינסה לפעול בשיטת "הפרד ומשול" כלפי השמאל המפולג בפרלמנט. הסוציאליסטים, שהיו בשלטון בחצי מארבעת העשורים האחרונים, סובלים מסכסוך פנימי על רקע החלטתו של מנהיג המפלגה לאפשר לראחוי לקבל את השלטון לידיו. כעת הם מתמודדים על הנהגת האופוזיציה מול מפלגת "פודמוס".

מנהיגם לשעבר של הסוציאליסטים, פדרו סאנצ'ז, הודח בתחילת החודש עקב סירובו לאפשר את מינויו של ראחוי וויתר על כסאו בפרלמנט כדי לא להימנע בהצבעת האמון. 15 מחברי המפלגה סירבו לציית למשמעת המפלגתית והצביעו נגד בחירתו מחדש של ראחוי. סאנצ'ז מסר כי הוא עשוי לרוץ שוב לראשות המפלגה בבחירות הפנימיות הקרובות. "אני לחלוטין מתנגד להחלטה לאפשר את שלטונו של ראחוי", אמר בדמעות במסיבת עיתונאים היום. "החל מיום שני אני הולך להיכנס למכונית שלי ולנסוע בכל רחבי ספרד כדי להקשיב לאלה שקולם לא נשמע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully