וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך החדשנית של ברזיל להתמודד עם זיקה: יתושים שישמידו את הנגיף

מדענים פיתחו יתוש זכר שאמור להזדווג עם הנקבות נושאות הנגיף, להוליד צאצאים שמשך חייהם קצר ולאחר מכן למות בעצמם. השימוש ביתושים אמנם עדיין לא אושר, אבל במעבדה מדווחים על ניסויים מוצלחים במיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(בווידיאו: תינוקות עם מומים כתוצאה מזיקה בהאיטי)

מדענים בברזיל מצאו דרך חדשנית להתמודד עם נגיף זיקה שהתפשט במדינה. הם יצרו במעבדה יתושים מהונדסים גנטית שבכוונתם לשחרר לאוויר, שמסוגלים להכחיד יתושים נושאים מחלות כמו זיקה, דנגי או קדחת צהובה. לפי התכנון, אותם יתושים שנוצרו במיוחד יזדווגו עם היתושים הנושאים מחלות, וצאצאיהם ימותו תוך זמן קצר.

היתושים המהונדסים הם זכרים בלבד והם צפויים להזדווג עם הנקבות. הצאצאים שייוולדו יישאו גן פגום שיזרז את מותם. לאחר שמלאכתם תעשה, גם היתושים הזכרים המהונדסים ימותו.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
לראשונה: רוסיה איבדה את מושבה במועצת זכויות האדם של האו"ם
המיילים שצצו בחקירה אחרת: הגילויים החדשים בפרשה שרודפת את קלינטון
הקרב על חאלב נמשך: המורדים פתחו במתקפה נגד המשטר לשבירת המצור

יתושי אדס במעבדה בסאן חואן, פוארטו ריקו, מרץ 2016. רויטרס
מסוגלים לייצר 60 מיליון יתושים בשבוע. יתושי אדס במעבדה/רויטרס

החברה הבריטית שאחראית על ייצור היתושים היא Oxitec, שהמעבדה שלה נמצאת בעיר פיראקיקאבה שבדרום-מזרח ברזיל, הודיעה כי היא מסוגלת לייצר בשבוע 60 מיליון יתושים הנושאים את המוטציה הגנטית. נשיא החברה, היידן פארי, ציין כי המעבדה שהוקמה בברזיל היא "הראשונה והגדולה ביותר" שמסוגלת להנדס גנטית יתושים. לדבריו, כרגע ברזיל היא הלקוחה היחיד של החברה, אולם הם מנהליים מגעים עם מדינות נוספות ורשויות מקומיות לייצוא היתושים.

לדברי החברה, חמישה ניסויים שנעשו בין השנים 2011 ל-2014 בפנמה ובאיי קיימן העלו כי אוכלוסיית היתושים הנושאים מחלות ירדה ב-90% לאחר מפגש עם היתושים המהונדסים גנטית. ואולם, חרף ההצלחה של החברה בבדיקות המוקדמות, משרד הבריאות של ברזיל טרם אישר את השימוש באותם היתושים. פארי מצדו, אינו מודאג. "עדיין אין אישור אבל אנחנו מחכים ומאמינים שנקבל עד 2017", אמר. חרף היעדר האישור, ראש עיריית פיראקיקאבה כבר חתם על עסקה בסך 1.1 מיליון דולר עם Oxitec.

תינוק נבדק בחשד שנדבק בנגיף הזיקה. ברזיל, פברואר 2016. AP
"חיסול היתושים יוביל לחיסול המחלה". תינוק שנדבק בנגיף הזיקה בברזיל/AP

במעבדה שהוקמה בעיר ישנם תנאי גידול אידיאלים לייצור היתושים. במעבדה מייצרים גם נקבות, המשמשות לרבייה, וגם זכרים שכאמור פותחו במיוחד כדי להזדווג, להוליד צאצאים שמשך חייהם קצר ואז למות בעצמם. קרלה טפדינו, ביולוגית שעובדת בחברה, ביטלה את הטענות כי אין די מחקרים בעניין השפעות ארוכות טווח של פעילות אותם יתושים מהונדסים גנטית. "ישנם שלושה גורמים להפצת מחלות: יתושים, וירוסים ובני אדם. אנחנו בעצם מחסלים את היתושים שמעבירים נגיפים. חיסולם יוביל לחיסול המחלה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully