וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נמצאה רקמת מוח של דינוזאור מלפני 133 מיליון שנה

אבן שהתגלתה על ידי חוקר מאובנים חובב בדרום-מזרח אנגליה בשנת 2004 הכילה פיסה ממוחו של דינוזאור אוכל עשב גדול. "הסיכויים שתשתמר רקמת מוח הם קטנים להפליא, לכן הגילוי מדהים"

רקמת מוח הדינוזאור שנמצאה באנגליה. רויטרס
"גילוי מדהים". המאובן, שנמצא באנגליה לפני כעשור/רויטרס

חוקרי מאובנים הודיעו אתמול (חמישי) כי מצאו את רקמת מוח הדינוזאור המאובנת הראשונה אי-פעם. הממצא נמצא במחוז סאסקס שבאנגליה על ידי צייד מאובנים חובב לפני יותר מעשור. קבוצת חוקרים מבריטניה ומאוסטרליה בחנה את הפריט הנדיר באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים וגילתה כי המאובן מכיל עורקים ונימים, כמו גם רקמות מקליפת המוח ומקרום המוח, שתפקידו לייצב את האיבר במקומו.

לפי המחקר, הרקמה שנמצאה שייכת ככל הנראה לאיגואנודון – אוכל עשב גדול שחי בתקופת הקרטיקון המוקדמת, לפני כ-133 מיליון שנה. בדוח המחקר שפרסמו כתבו החוקרים כי הם מאמינים שהרקמה השתמרה היטב מכיוון שהדינוזאור שלו שייך המוח סיים את חייו במאגר מים חומצי ודל בחמצן, כמו ביצה. "הסיכויים שתשתמר רקמת מוח הם קטנים להפליא, לכן גילוי הדגימה הזו הוא מדהים", אמר אלכס ליו מהמחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת קיימברידג', שפעל לזיהוי הממצא.

עוד כתבות מהעולם:
טראמפ: "צריך לבטל את הבחירות ולהכריז עלי כמנצח"
פוש אחרון לפני קו הסיום? "קלינטון נחושה למנות ביידן לשר החוץ שלה"
הקרב על חאלב נמשך: המורדים פתחו במתקפה נגד המשטר לשבירת המצור

הדמיית מחשב של רקמת מוח הדינוזאור שנמצאה באנגליה. אוניברסיטת מנצ'סטר,
הדמיית מחשב של הממצא/אוניברסיטת מנצ'סטר

"זהו גילוי בלתי-רגיל כי הרקמות הרכות, שהן כל כך עדינות ובנות 133 מיליון שנים, השתמרו", אמר המדען שהוביל את המחקר, דיוויד נורמן. עוד הוסיף כי "פיסת המוח שנמצאה לא מספרת לנו הרבה על הדינוזאורים, שהרי כבר ידוע לנו שהיו להם מוחות, ושמוחותיהם נראו ככל הנראה כמו אלה של תנינים וציפורים". עם זאת, לדבריו, הממצא יעזור לחוקרים להתייחס אחרת למאובנים שהם בודקים: "הם יבדקו אותם בזהירות רבה יותר, כי אי-אפשר לדעת מה מתחבא בתוכם".

עוד אמר נורמן כי הממצא מעלה שאלות לגבי ההנחה המקובלת כי לדינוזאורים היו מוחות קטנים מאוד. מוחות זוחלים הם לרוב מאורכים ומוקפים בשכבה עבה של כלי דם, כך שהמוח עצמו תופס רק כחצי מחלל הגולגולת. מהמאובן הזה, לעומת זאת, עולה כי הרקמה היתה צמודה לגולגולת, ועל כן עלתה ההשערה כי לחלק מהדינוזאורים היו מוחות גדולים.

עם זאת, בצוותו של נורמן הזהירו מהסקת מסקנות פזיזה מהמאובן היחיד מסוגו לגבי גודל המוח של דינוזאורים או האינטיליגנציה שלהם. "כיוון שאיננו רואים את אונות המוח, איננו יכולים לומר בוודאות כמה גדול מוח הדינוזאור היה", טענו. "בוודאי, זה אפשרי בהחלט שלדינוזאורים היה מוח גדול משחשבנו, אבל אי אפשר לומר זאת על פי המאובן הזה בלבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
איור של איגואנודון. Creative Commons
אוכל עשב ענק שנפל לביצה לפני כ-133 מיליון שנה. איגואנודון/Creative Commons

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully