וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על מוסול: "הכוחות העיראקיים מתקדמים מהר מן המתוכנן"

יממה לאחר שהחל, מצייר הפנטגון תמונת מצב אופטימית על הקרב לכיבוש "בירת דאעש" בעיראק. רבבות לוחמים, רובם מהצבא המקומי, נלחמים באלפי לוחמי הארגון הקיצוני בקרב שעשוי להשפיע רבות על עתיד המדינה

צילום: רויטרס

הכוחות העיראקיים עומדים ביעדיהם בדרך לכיבוש העיר מוסול מהר מהמתוכנן - כך נמסר היום (שני) מהפנטגון. יממה לאחר שהחל הקרב על העיר שבשליטת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בשנתיים האחרונות, עשרות אלפי הלוחמים שמתכוונים להכניע את אנשי הארגון הסוני פועלים בנחישות ומציירים תמונת מצב אופטימית.

על פי ההערכות, במבצע משתתפים כ-30 אלף כוחות של ממשלת עיראק, רובם מהצבא, 4,000 לוחמי פשמגרה ועוד מאות חיילים אמריקנים מכוחות מיוחדים המסייעים למבצע מבלי לקחת בו חלק פעיל בחזית. מצד דאעש, בין 4,000 ל-8,000 לוחמים מגנים על העיר.

העיר נמצאת בידי דאעש מאז יוני 2014, ואם ייאבד אותה, העיר הגדולה האחרונה שבשליטתו תהיה א-רקה שבסוריה. מעבר לחשיבותה כעיר גדולה בידי הארגון הסוני הקיצוני, מדובר במקום שבו הופיע מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדאדי בפעם האחרונה, לאחר כיבושה. הוא הכריז על החליפות שלו במסגד שבעיר - ויחד למחתרת. לפי דיווחים שונים, הוא עדיין נמצא במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
כוחות הפשמרגה נלחמים על מוסול שבעיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
מתקדמים מהר מן המתוכנן. כוחות הפשמרגה מכוונים משגר לעיר/רויטרס

כבר בשעות הראשונות לקרב דווח על הישגים משמעותיים לצבא עיראק, שפועל בסיוע מהאוויר של הקואליציה נגד דאעש בהובלת ארצות הברית. כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו כי קווי ההגנה של דאעש קורסים בזה אחר זה, וכי הכוחות מתקדמים כמעט ללא הפרעה בזמן שלוחמי הארגון נמלטים מהאזור.

המשטרה המקומית דיווחה לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי לוחמי דאעש נמלטים דרך דרום מוסול, ובין היתר פינו את האוניברסיטה העירונית שנמצאת בצפון העיר. כמו כן נמסר כי כוחות הפשמרגה הכורדיים וכוחות הצבא העיראקי הצליחו להשתלט מחדש על כמה כפרים במזרח העיר, ומתקדמים במהירות לכיוונה. עוד דווח כי הכוחות מתקדמים גם לעבר הכניסה הדרומית למוסול.

כוחות הפשמרגה נלחמים על מוסול שבעיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
השתלטו על שבעה כפרים ממזרח למוסול כבר בשעות הראשונות לקרב. כוחות הפשמרגה/רויטרס

סוכנות הידיעות של טורקיה מסרה כי כוחות הפשמרגה השתלטו על שבעה כפרים ממזרח למוסול, כמו גם על הדרך הראשית המחברת בין העיר עם בירת חבל כורדיסטאן, אירביל. עוד דווח כי הכוחות הצליחו לחסל שני מחבלים מתאבדים ולהשמיד שתי מכוניות תופת ללא נפגעים, וכי בכיר דאעש האחראי על הביטחון במוסול, אחמד כטאב, נהרג בלחימה. כמו כן, על פי ההערכות מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדאדי נמצא בעיר, והפעם האחרונה שבה הוא נראה בציבור הייתה במסגד במוסול. עם זאת, לא נמסרו דיווחים מהימנים על פגיעה בו.

בנוסף נמסר כי קו ההגנה של דאעש באזור סכר מוסול - הסכר הגדול בעיראק, קרס. במהלך תקופת הכיבוש של דאעש באזור היה חשש כי הסכר יופצץ - דבר שעלול היה לגרום להצפות נרחבות שיגיעו עד לבגדאד.

מטה הכוחות המיוחדים של עיראק מסר כי כוחות הפשמרגה הם אלה המובילים את המתקפה ממזרח לעיר. זאת, במסגרת הסכם בין ממשלת חבל כורדיסטאן לממשלה בבגדאד. עלי חוסיין, קצין בכיר בכוחות העילית, אמר כי חייליו צפויים להצטרף לכוחות בחזית בעוד יום או יומיים. גורם אחר בצבא ציין כי לאחר שהכורדים "ישתלטו מחדש על השטח שנכלל בהסכם עמם", כוחות העילית יגיעו לחזית.

עקורים נמלטים ממוסול לאחר תחילת הקרבות בין דאעש לצבא עיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
עקורים נוטשים את העיר עם תחילת הקרבות/רויטרס
מכונית תופת מתפוצצת במהלך הקרבות בין דאעש לצבא עיראק על מוסול, אוקטובר 2016. רויטרס
פיצוץ מכונית תופת בפאתי העיר/רויטרס

למרות הדיווחים הרבים על ההישגים וההצלחות, נראה כי דאעש נערך בתוך מוסול למתקפה משמעותית. לפי גורם מהכוחות העיראקיים, הארגון הציב צלפים על גגות הבתים בעיר ופרס מחבלים מתאבדים ברחובות.

בנוסף, קיים חשש לחייהם של תושבי העיר עם כניסת הכוחות למקום. סטיבן אובראיין, בכיר באו"ם, הביע חשש מכך שהלחימה תוביל לפגיעה באזרחים ולעקירה מבתיהם של מיליון איש. לדברי אובראיין, האזרחים נמצאים תחת "סיכון אדיר", ודאעש עשוי להטיל מצור על עשרות אלפי אנשים או להשתמש בהם כמגנים אנושיים, כפי שעשה במערכות קודמות. נציבות האו"ם לפליטים הודיעה כי בעקבות המתקפה עלולים מאה אלף איש להימלט לסוריה ולטורקיה.

עד כה דיווחו כלי תקשורת בעיראק כי תשעה אזרחים שנהרגו במוסול לאחר תקיפה אווירית של כוחות הקואליציה. סטיבן טאונסנד, המפקד על המבצע של כוחות הקואליציה, אמר כי הכוח "ינקוט אמצעי בטיחות כדי לבצע מתקפות מדויקות וכדי לצמצם פגיעה בחפים מפשע".

כוחות הפשמרגה נלחמים על מוסול שבעיראק, אוקטובר 2016. רויטרס
"אזרחים תחת סיכון אדיר". כוחות הפשמגה על גג אחד הבתים בכפרים הסמוכים למוסול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully