וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונסק"ו אישר החלטה המתעלמת מהקשר בין יהודים לאתרים הקדושים בירושלים

13.10.2016 / 16:50

ההחלטה מגנה את ישראל בסוגיות הקשורות לירושלים ומשתמשת רק בשמות המוסלמיים לתיאור הר הבית. 24 מהמדינות החברות תמכו בהצעת ההחלטה, שש התנגדו ו-26 נמנעו. מדובר בהחלטה שנייה בנושא של הארגון, המשתייך לאו"ם, בתוך חצי שנה

מערכת וואלה!

(בווידאו: וואלה! הבנתי על הר הבית)

הוועד המנהל של ארגון קשרי התרבות והחינוך של האו"ם, אונסק"ו, אישר היום (חמישי) הצעת החלטה המתעלמת מהקשר ההיסטורי של העם היהודי למקומות הקדושים, בהם הר הבית והכותל, בירושלים - בפעם השנייה תוך חצי שנה. 24 מהמדינות החברות באונסק"ו תמכו בהצעת ההחלטה, בהן מדינות ערב, רוסיה וסין. שש מדינות התנגדו, בהן ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, הולנד, ליטא ואסטוניה, ו-26 נמנעו – בהן צרפת, הודו ארגנטינה, ספרד ושוודיה.

הצעת ההחלטה, שקודמה על ידי הפלסטינים ומדינות ערב, מגנה את ישראל בשלל סוגיות הקשורות לירושלים ולמקומות הקדושים. היא אינה מתייחסת כלל לקשר ההיסטורי היהודי להר הבית, ומשתמשת רק בשמות המוסלמיים אל-אקצא, חראם אל שריף, ואל-בוראק – לתיאור האתר. הצעות החלטה ברוח דומה מקודמות על ידי הפלסטינים זה 30 שנה, אך בשנים האחרונות הן מעוררות זעם רב בירושלים. באפריל השנה, אחרי שהתקבלה החלטה דומה בוועד המנהל של אונסק"ו, נזפה ישראל בצרפת שתמכה בהצעת ההחלטה, והיא התחייבה שלא לתמוך בהצעות דומות בעתיד. היום בהצבעה היא אכן נמנעה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ על הטענות להטרדות מיניות: "המצאה מוחלטת, זה לא קרה"
זוכה פרס נובל לספרות 2016 הוא בוב דילן
שלושה תושבי טייבה מואשמים שנשבעו לדאעש ותכננו לחפור מנהרה לגדה

הוועד המנהל של ארגון קשרי התרבות והחינוך של האו"ם, אונסק"ו, אישר החלטה המתעלמת מהקשר ההיסטורי של העם היהודי למקומות הקדושים בירושלים. נועם מושקוביץ
הוועד המנהל של ארגון קשרי התרבות והחינוך של האו"ם, אונסק"ו, אישר החלטה המתעלמת מהקשר ההיסטורי של העם היהודי למקומות הקדושים בירושלים/נועם מושקוביץ

בירושלים העריכו בימים האחרונים כי בשל הלחץ הערבי ההצעה צפויה לעבור. בשבועות האחרונים ניהל משרד החוץ קרב בלימה דיפלומטי בניסיון להביא לשינוי איכותי ולא כמותי בדפוסי ההצבעה. ואכן, לעומת ההצבעה הקודמת באפריל – שבה תמכו חלק מהמדינות האירופיות כמו שבדיה וצרפת, הפעם אף מדינה אירופית לא תמכה בהחלטה האנטי-ישראלית. כמו כן, הודו וארגנטינה עברו גם הן מתמיכה להימנעות.

במסגרת הניסיון להיאבק בהחלטה, נציגויות ישראל במדינות החברות באונסק"ו הפיצו חוברת המפרטת ממצאים ארכיאולוגיים המוכיחים את הנוכחות היהודית העתיקה בירושלים, וארגונים יהודיים בעולם שיגרו מכתבים שבהם קראו להצביע נגד ההחלטה. "חברי הוועד המנהל של אונסק"ו צריכים להצביע נגד הקמפיין המכוון הזה להכחיש אמיתות היסטוריות, לשכתב את ההיסטוריה של ירושלים, ולעשות דה-לגיטימציה לישראל", כתבו 39 חברי קונגרס במכתב ששוגר השבוע לקראת ההצבעה היום ולקראת הצבעה נוספת, שצפויה להיערך בסוף החודש בוועדת התרבות העולמית של הארגון.

לבני: "תפקידכם הוא לשמר את העבר - לא לעוות את העתיד"

הצעת ההחלטה עוררה במהלך היום תרעומת משני צדי המתרס הפוליטי בישראל. עוד לפני ההחלטה, שרת החוץ לשעבר ציפי לבני שיגרה מכתב חריף למזכ"לית אונסק"ו אירינה בוקובה ולמדינות החברות שבו מחתה על שינוי השמות והטרמינולוגיה שבהצעת ההחלטה. "תפקידכם הוא לשמר את העבר - לא לעוות את העתיד", כתבה לבני והמשיכה, "גם אם יש לי חילוקי דעות פוליטיים עם הממשלה - אין מקום להכניס פוליטיקה למקום עובדתי כמו הקשר ההיסטורי המובהק של העם היהודי להר הבית והכותל. האחריות המשותפת שלנו היא למנוע מהסכסוך הלאומי להידרדר לסכסוך דתי - וההחלטה, אם תתקבל, עלולה להביא לכך. היא גם עלולה להרחיק כל אפשרות להסדר עתידי".

הר הבית בירושלים. GettyImages
ההחלטה משתמשת בשמות מוסלמיים. הר הבית/GettyImages

במקביל, המשלחת הישראלית לאו"ם בניו יורק נערכת לדיון מיוחד של מועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות שצפוי להתקיים מחר. הדיון, שמוגדר כלא רשמי, הוא יוזמה של המשלחת הפלסטינית, וצפוי להתמקד בבנייה במזרח ירושלים, הכשרת מאחזים בגדה המערבית והפקעת אדמות פלסטינים בגדה המערבית. בירושלים חוששים שמדובר ב"יריית הפתיחה הפלסטינית" לקידום החלטה נגד ישראל בנושא ההתנחלויות במועצת הביטחון, אחרי הבחירות בארצות הברית.

במהלך הדיון צפויים להופיע נציגים של ארגוני שמאל ישראלים ואמריקניים כמו בצלם ושלום עכשיו, מה שעורר היום תגובות חריפות במערכת הפוליטית. שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי "דווקא בימים של חשבון נפש ותפילות לאחדות העם ישראל, זה עצוב ומאכזב שארגונים ישראלים נותנים כיסוי מוסרי לרדיפה נגד ישראל באו"ם". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף גם הוא את המהלך ואמר כי ארגוני השמאל החליטו "לחבור לארגוני ה-BDS האנטישמיים כדי לנסות לכופף את ישראל מבחוץ".

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully