וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט גז ותיאום ביטחוני: פוטין וארדואן מחממים את היחסים

11.10.2016 / 10:00

נשיאי רוסיה וטורקיה נפגשו בפעם השלישית מאז יוני, וחתמו על הסכמים באיסטנבול. ארדואן אמר כי פוטין מגבה את המבצע הטורקי בצפון סורי, והאחרון אמר כי יש הסכמות על הכנסת סיוע לחאלב - ועקץ את ארה"ב

צילום: רויטרס

טורקיה ורוסיה חתמו אתמול (שני) על הסכם לבניית צינור גז מרוסיה כחלק מחידוש היחסים בין שתי המדינות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן נכחו בטקס שבו שרי האנרגיה שלהם חתמו על הסכם למיזם "הזרם הטורקי" שיעביר גז מרוסיה לטורקיה. משם הוא יופץ במדינות האיחוד האירופי. ההסכם, שהוקפא לאחר שפרץ המשבר בין שתי המדינות בשנה שעברה, נחתם בשולי פורום האנרגיה העולמי באיסטנבול.

כחלק מצעדים נוספים לשיקום היחסים, הכריז פוטין על כך שרוסיה הסכימה להוזיל לטורקיה את מחיר הגז וכי היא תמשיך לייבא פירות, ירקות ומוצרי חקלאות אחרים ממנה. כמו כן, שתי המדינות יגבירו את המגעים הביטחוניים שלהן ויקדמו שיתוף פעולה גם בתחום החלל. רוסיה מקימה לטורקיה את תחנת הכוח הגרעינית הראשונה שלה וארודאן אמר כי הצדדים הסכימו להאיץ את הפרויקט.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול, 10 באוקטובר 2016. רויטרס
מחממים את היחסים. ארדואן ופוטין, אתמול/רויטרס

"אני משוכנע שהמשך נרמול היחסים שלנו יימשך במהירות", אמר ארדואן לכתבים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת. "היחסים שלנו ישתפרו בתחומים רבים, בין אם בתעשייה הביטחונית, בפוליטיקה, בכלכלה, במסחר, בתיירות או בתרבות". לדבריו, "נפצה על הזמן האבוד בימים הקרובים".
פוטין הציע את המיזם לראשונה ב-2014, אחרי שפרויקט להקמת צינור לבולגריה נפל בשל התנגדות של מדינות האיחוד.

זאת הייתה פגישתם השלישית של השניים מאז ארדואן התנצל בחודש יוני על הפלת המפציץ הרוסי בגבול סוריה. התקרית הביאה לפגיעה חמורה ביחסים ורוסיה הציבה מערכות הגנה אווירית מתקדמות בסוריה והטילה סדרת סנקציות כלכליות על טורקיה.

מחלוקות עמוקות עדיין נותרו בין מוסקבה לאנקרה סביב המשבר בסוריה. בעוד רוסיה מגבה את נשיא סוריה בשאר אסד דרך מערכה אווירית שהחלה לפני שנה, טורקיה מסייעת למורדים וקוראת להדחתו. פוטין אמר כי יש הבנות עם ארדואן על הצורך להעביר סיוע הומניטרי לחאלב, אולם הוסיף כי יש חילוקי דעות על אבטחת נתיבי האספקה. "הן רוסיה והן טורקיה תומכות בסיום שפיכות הדמים בסוריה", אמר נשיא רוסיה. ארדואן אמר כי הוא שוחח עם פוטין על המבצע בצפון סוריה המתנהל בגיבוי טורקי וטען כי הם בחנו שיתוף פעולה אפשרי עם רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully