וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יוסי, אל תוציא את הראש": הקלטת החילוץ ההירואי ממלחמת כיפור נחשפת

10.10.2016 / 17:00

בצפון רמת הגולן, בעומק הקרבות נגד הכוחות הסוריים, חשש יוני נתניהו כי מג"ד השריון ייפול בשבי בעודו שוכב פצוע. הקצין הנחוש התנדב לעמוד בראש חוליית החילוץ והחל לחפש אחרי יוסי בן חנן. "אני בא להוציא אותך. מדרום עומדים טנקים שלנו - אל תפחד"

צילום: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון, עריכה: אביב אירגז

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף היום (שני) הקלטה מרשת הקשר של צה"ל ממלחמת יום הכיפורים, מהמבצע שבו חולץ יוסי בן-חנן בידי יוני נתניהו. בתיעוד הנדיר נשמעים קולותיהם של יוני נתניהו, יאנוש בן גל, רפאל איתן ואילן סהר, במהלך פעולת חילוצו של בן-חנן ששוכב פצוע בתל שמס, שבשטח המובלעת שכבש צה"ל בקרבות בצפון רמת הגולן.

בן-חנן, אז סגן אלוף ולימים אלוף בצה"ל, היה מוכר מאוד בעקבות פרסום תמונתו כקצין צעיר על שער המגזין "LIFE", כשהוא רוחץ בתעלת סואץ במלחמת ששת הימים, מניף רובה קלצ'ניקוב. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים היה בן-חנן בחו"ל. ביום שני, ה-8 באוקטובר, שב במיוחד והוטל עליו להרכיב כוח משרידי יחידה שנפגעה במהלך הקרבות. באתר הגבורה של צה"ל נכתב כי "בן-חנן ארגן את הכוח במהירות, וביום שלישי, 9 באוקטובר 1973, השתתף בקרב המכריע לבלימת התקפת הסורים באזור שמצפון לקוניטרה, קרב שהסתיים בהדיפת כוחות האויב והשמדתם".

בימים הבאים של הלחימה נפצע בן-חנן שלוש פעמים, אך סירב להתפנות למרות הוראה מפורשת של הרופא ושל מפקד העוצבה והמשיך לפקד על הכוח. "עם היווצרות קיפאון מסוים בחזית העוצבה נוכח התנגדות האויב, הציע בן-חנן תכנית נועזת להתקפת עמדות המפתח של האויב על ידי איגוף בשטח שנחשב בלתי עביר, והתנדב לבצע התקפה זו בראש כוח קטן, אף על פי שסבל מחולשה עקב פציעותיו הקודמות", נכתב. "האיגוף בוצע והכוח הגיע ליעד, תוך השמדת טנקים וכלי רכב של האויב". במהלך הפעולה נפגע חלק מהכוח ובתוכו הטנק של בן-חנן והוא נפצע ברביעית פצעים קשים. "במצבו זה נשאר בן-חנן בשטח במשך ארבע שעות כשנהג הטנק מטפל בו".

יוני נתניהו. GettyImages
הקרב הסתיים בחיסול הכוח הסורי שמנה 50 לוחמי קומנדו, ובשני הרוגים לכוח של נתניהו/GettyImages

קצין אחר שנקלע באותה עת לקרבות ברמת הגולן היה רב-סרן יוני נתניהו. נתניהו שב לישראל זמן קצר לפני שפרצה המלחמה, אחרי לימודיו באוניברסיטת הרווארד. עם פרוץ המלחמה עלה לרמת הגולן, כשהוא מוביל קבוצת לוחמים. באתר ההנצחה לחללי קהילת המודיעין מתואר כי "בבוקר היום השני של המלחמה איתר הכוח של יוני שני מסוקים סוריים, שהנחיתו כוחות בסמוך לבסיס 'נפח' ברמת הגולן".

אחד הקצינים שהשתתף בקרבות העיד: "קיבלנו ידיעה שלמעשה אנחנו הכוח האחרון המגן על המקום. פתאום נפתחה עלינו אש חזקה. הם תפסו אותנו בצורה הנוחה ביותר בשבילם. אנחנו גלויים בשטח, פחדתי מאוד. מה שראיתי אז היה תמונה שאזכור כל חיי; פתאום ראיתי את יוני מתרומם בשקט גמור, כאילו לא התחולל שם דבר. בתנועות ידיים סימן לאנשים שיקומו איתו. הוא התחיל להתקדם כאילו שיחק בתרגיל אש. הוא הלך זקוף, חילק פקודות לימין ולשמאל. אני זוכר את המחשבה שלי אז כחייל שלו: לכל הרוחות, אם הוא עושה את זה - אז אני לא מוותר. קמתי והתחלתי להילחם".

הקרב הסתיים בהשמדת כוח הקומנדו הסורי, שמנה כ-50 איש. לכוח של יוני שמנה כ-30 איש היו שני הרוגים. עוד נכתב כי "לאחר שנבלמה ההתקפה הסורית בגולן, הצטרף הכוח של יוני להתקפת הנגד של צה"ל ככוח מאבטח לגדודי השריון. במסגרת זו ביצע פעולות מעבר לקווי האויב וחיסל חוליה של ציידי טנקים סוריים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יוסי בן חנן, 4 באוקטובר 1981. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
חשש כי ייפול לידי הסורים. בן חנן/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

נתניהו שמע ברשת הקשר כי מג"ד השריון, בן חנן, שוכב פצוע וכי יש חשש כי ייפול לידי הסורים. נתניהו התנדב לעמוד בראש חוליית החילוץ, לאחר שניסיון חילוץ קודם נכשל. בהקלטה שנחשפת היום ניתן לשמוע על החיפוש אחר בן-חנן ששוכב פצוע בשטח, על ההתלבטות איך יהיה הכי טוב להגיע למקום, הניסיון ליצור קשר, רגעי הנחתת מסוק החילוץ והדיונים כיצד לחלצו.

אביגדור בן גל, מפקד חטיבה 7 במלחמה: יוסי (בן חנן), כאן יאנוש. תן כיווני שמים, צפון, דרום, מזרח, מערב. שלחנו את הרופא אליך.

קצין קשר: כאן 24, אני מבקש שיבוא מסוק לפנות אותנו.

רפאל איתן, מפקד האוגדה: חיובי. אנחנו בודקים את זה, עוד לא קיבלתי תשובה. מיד אבדוק שוב.

יוני נתניהו: 10, זה יוני. 10, זה יוני. מאיזה כיוון הכביש מטווח? מאיפה יורים עליו? יוסי, אתה יכול לענות ליוני? עבור.
רציתי לשאול מאיזה כיוון... זה יוני, מאיזה כיוון יורים עליך?

אביגדור (יאנוש) בן גל.. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
בן גל בצפון רמת הגולן, 1973/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

נתניהו: יוסי, זה יוני. יוסי, איפה אתה ביחס לשריפה הכהה?

בן גל: יוני, אל תתכוונן לפי השריפות, כאן יש הרבה שריפות. תעשה מה שאני פוקד עליך, סע על הקוליס.

נתניהו: את זה אני עושה בכל מקרה, אל תדאג.

בן גל: יוסי, אל תוציא את הראש, כבר יגיעו אליך, אל תהיה מודאג. יש לנו בחור שיודע בדיוק איפה אתה נמצא, הבחור יצטרף ליוני, הם יודעים איפה אתה...אל תהיה מודאג. אנחנו עושים את כל המאמצים.

נתניהו: 20 (בן גל), כאן יוני, עבור. יכול להיות שכדאי שאני אתקדם כמה שאני יכול, אחרי זה כבר יהיה חושך ואז אני אכנס פנימה עם הנגמ"ש, מה דעתך?

בן גל: תתקדם כבר עכשיו ואז תרד ברגל.

נתניהו: זאת אומרת, אני ארד קילומטר מהכביש, המקום שבו הוא נמצא הוא בערך קילומטר אחרי הכביש.

בן גל: יוסי, יוני כבר בא להוציא אותך.

נתניהו: אני רואה מדורה אחת חזקה ומשמאלה מדורה כמעט כבויה. אתה נמצא על יד המדורה החלשה או החזקה? מי צריך לנצנץ לי?

בן גל: יוני, האם אתה בקשר עין עם הנצנוצים?

נתניהו: אני לא רואה את הנצנוצים, עבור.

בן גל: יוני, כאן 20. אני רוצה להנחית אותו על ידך, במקום שעכשיו אתה נמצא. תעשה את כל ההכנות להנחתתו.

נתניהו: אני מסוגל להנחית אותו אצלי.

בן גל: תדווח לי שהאזימוט מוכן ושיש אור.

רב סרן אילן סהר, קצין המודיעין של חטיבה 7: כאן 23. יש שם בן אדם מנוסה שמכין את כל ההכנות להנחית אותך.

טייס: שיודיע לי ברגע שזה מוכן.

סהר: הוא מכין לך את זה שאתה נכנס מכיוון מערב למזרח. אתה טס בלי אורות.

נתניהו: מדרום עומדים טנקים שלנו, אז שלא יפחד מזה.

סהר: הוא (המסוק) הוא נע בגובה נמוך, ללא אורות.

נתניהו: ברגע שהוא יתרומם, אני אדליק את הטרפז, תגיד לי מתי.

סהר: הדלק, הוא התרומם.

נתניהו: כאן יוני, הטרפז מודלק.

סהר: כאן 23. בצד דרום למקום שיוני עומד, נמצאים טנקים שלא תיבהל מהם.

בן גל: יוני מ-20. תאיר מעכשיו לכיוון הכניסה. אל תדליק להרבה מדי זמן, תדליק לשנייה, כשהוא יגיד, תדליק לו לשנייה, הוא יראה, תכבה.

יוסי בן חנן ואביגדור (יאנוש) בן גל. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
בן גל ובן חנן/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

כשנה וחצי אחרי המלחמה ניתן לנתניהו עיטור המופת על ידי הרמטכ"ל דאז מרדכי גור. "באומץ לבו, במהירות פעולתו ובדבקותו במשימה, שימש מופת לחייליו", נכתב על מבצע החילוץ ההרואי שהוביל. שנתיים אחרי המלחמה העניק הרמטכ"ל את עיטור העוז לבן-חנן. "במשך כל ימי הלחימה הוכיח סא"ל יוסף בן-חנן יוזמה ותושייה יוצאת מגדר הרגיל, רצון להילחם ונכונות לעמוד בראש כוחותינו ועל ידי כך נסך ביטחון ורוח קרב בחייליו", נכתב. "במעשיו אלה גילה בן-חנן דבקות במשימה, יוזמה, ומנהיגות מעולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully