וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאנה פרנק הגיעה לעזה: ההקרנה החשאית של הסרט מעורר המחלוקת

29.10.2016 / 12:25

הסרט שצולם במהלך צוק איתן שואף להביא לעולם הערבי, שברובו עדיין לא מכיר בשואה, את סיפורה של הילדה היהודית. בירדן זועמים על שיתוף הפעולה לייבוא גז טבעי מישראל ובריאד סוערים בעקבות סרטון ברשת חברתית. כל חדשות העולם הערבי שלא תמצאו בשום מקום אחר

תחקיר: פואד סלאמה, עריכת וידאו: ניר חן.

"גז הכיבוש אויב"

חברת הגז הירדנית חתמה לאחרונה על הסכם עם חברת "נובל אנרג'י" ליבוא גז טבעי מישראל תמורת עשרה מיליארד דולר. על פי ההסכם, חברת הגז הירדני תקבל 40% מצרכיה ממאגר לויתן למשך 15 שנה. החל מ-2019 תייבא החברה כ-225 מיליון מ"ק מדי יום. העסקה הזו עוררה כעס בקרב גורמים עממיים בירדן, כאשר מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל טוענים כי מדובר ב"גז פלסטיני גנוב". ד"ר איוב אבו דיה, מומחה למחקרי אנרגיה, אמר כי הממשלה הירדנית היתה צריכה לשתף את הציבור בדיון על ההסכם לפני שנחתם, כמו גם לבחון חלופות אחרות לגז הישראלי כגון פצלים שעשירים בגז, אנרגיית שמש ועוד. אבו דיה סבור שלהסכם יש השלכות פוליטיות יותר מכלכליות, בייחוד לאור המצב המתדרדר באיזור הערבי.

פרט להפגנות המחאה שמתקיימות בירדן בשבועות האחרונים, המוחים שיצרו את ההאשטאג גז_הכיבוש_אויב מחשיכים אחת לשבוע את בתיהם למשך שעה .

Team Gaza

פרדריק מנסל ולורנס סמסום, שני יוצרים דוקומנטריים הולנדים, מבקשים לספק הצצה לחיים הקשים ברצועת עזה באמצעות שחקני כדורגל מקבוצת "ח'דמאת א-שאטי". הסרט "טים גאזה" צולם ב-2015 והוקרן לאחרונה ומבקש לספר על החיים הרגילים בעזה. באתרו האינטראקטיבי ניתן לראות סרטונים בני כמה דקות שמראות זוויות שונות על כל אחת מהדמויות ומעבירות לגולש גם פרטי מידע על המצב בעזה, כגון נתונים על אבטלה ועוד.

הסרט מביא את סיפורן של שש דמויות: אחמד הוא שחקן כדורגל שמחוץ לשעות האימונים נלחם עם גדודי אל-אקצא; עימאד עובד בחנות של דוד שלו, מאוהב באחיינית שלו וחולם להתחתן איתה; לנרו יש דרכון שבדי והוא חולם לצאת מרצועת עזה ולהפוך לשחקן כדורגל מקצועני; סמאח היא אחת מהנשים העיתונאיות ברצועת עזה שמתמודדת עם חברה גברית דומיננטית; אוסמה הוא המנהיג דתי של הקבוצה, ביתו הופצץ ע"י ישראל והוא חולם לבנות אותו מחדש; וזיאד הוא מנהיג אמיתי על המגרש ומחוצה לו שלא מוכן לקבל טעויות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אנה פרנק בעזה

חודש לאחר שהוקרן באיראן, סרט על אנה פרנק בשם Anne Frank: Then and Now, הוקרן בחשאי בעזה לפני כשלושה שבועות. הסרט, שמרביתו צולם ב-2014, מתרכז בחייהן של שמונה ילדות פלסטיניות מעזה ושתי ילדות ישראליות מיפו שנבחנים לשחק את דמותה של אנה פרנק. הסרט צולם בערבית והכוונה היתה להביא את סיפורה של פרנק לעולם הערבי, בו רבים עדיין מאמינים שהשואה לא באמת התרחשה. במהלך צילומי הסרט התרחש מבצע צוק איתן שאפשר סצינה דרמטית ובה שחקנית צעירה ניצבת בפתחו של בניין הרוס בעזה. בעודה מדקלמת את השורות שלה, רצים מאחוריה שני אנשים עם מסכות גז. זה כמובן לא היה בתסריט אך ממחיש את המציאות של צילום סרט על שלום באמצע מלחמה.

ראשי חמאס קוראים לשואה "השקר הגדול" וגורסים כי לימוד על השואה הוא בבחינת "שיווק שקר". לעומת זאת, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינה את השואה "הפשע המתועב ביותר נגד האנושות בזמן המודרני" והביע סימפטיה עם משפחות הקורבנות. כך או כך, הקרנת סרט על אנה פרנק בעזה היא דבר מסוכן והבמאי הקרואטי של הסרט ג'ייקוב סידלר חשש לחייו. "החלום שלי התגשם, ההקרנה בעזה התרחשה אבל לא הייתי שם", אמר. "זה היה מסוכן מדי עבורי. אני אמיץ, אבל הפעם היה מסוכן להיות שם".

החשש נגע גם לקהל שיבוא לסרט, שהועבר לאולם חשאי. המיקום ומועד ההקרנה החדשה נמסרו ל-42 איש בלבד והיא התקיימה ב-11 בבוקר.

מתוך הסרט אנה פרנק, אז ועכשיו. צילום מסך, צילום מסך
מתוך הסרט אנה פרנק, אז ועכשיו/צילום מסך, צילום מסך

אבו סין ועונשו

משטרת ריאד עצרה צעיר סעודי בן 19 העונה לשם "אבו סין" (סין, על שם שיש לו שן אחת בולטת) באשמת התנהגות פוגענית ולא אתית דרך אתר שמאפשר וידאו צ'ט של שני אנשים בשידור חי. המשטרה שעוקבת אחר הנעשה ברשת החברתית "you now" הבחינה בפרסומי סרטוני השיחות שאבו סין קיים עם צעירה זרה בשם כריסטינה, סרטונים שעוררו תגובות נלעגות ברשתות החברתיות בגלל האנגלית העילגת שבפיו, ובחרה לעצור אותו. גם רגע המעצר הונצח באותו אתר בשידור חי. בתום עשרה ימי מעצר שוחרר הצעיר בערבות. דובר משטרת איזור ריאד עקיד פואז אל-מימאן אמר כי אבו סין חשוד בהפרת הסעיף השישי הנודע לפגיעה בסדר הציבורי, הנימוסים והערכים הדתיים. עונשו יכול להגיע לחמש שנות מאסר או קנס של 3 מיליון ריאל.

גם כריסטינה, חברתו לשיחות, העלתה לרשת סרטון שזכה ליותר מ-170 אלף צפיות ובו הביעה את דעתה על המעצר. היא סיפרה שלא הבינה בדיוק מה אמר, טענה שמישהו תרגם עבורה ולכן הם בעיקר רקדו ונהנו. כריסטינה אמרה שהיא יודעת שאבו סין נעצר בגלל התנהגות לא אתית, ובעוד שחשה אשמה מסוימת, בחרה שלא להתערב.

באחד מקטעי הווידאו המשותפים העיד על עצמו אבו סין שהוא איש רגיל שבסך הכל רצה להצחיק אחרים - כזה שלא מחפש פרסום, כי אם רק את האושר שמתקבל דרך התגובות של אנשים שמחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבו סין וכריסטינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully