וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בארה"ב: עשרות חיילים אפגנים שעברו אימונים במדינה - נעלמו

6.10.2016 / 15:15

בתוך פחות משנתיים 44 חיילים אפגנים שהגיעו לארה"ב כדי לעבור הכשרה יצאו מבסיסיהם באופן לא חוקי, ולא שבו. גורם בפנטגון אמר כי התדירות שבה זה קורה היא "מדאיגה וחריגה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

44 חיילים אפגנים שהגיעו לארצות הברית כדי לעבור הכשרה צבאית נעלמו בתוך פחות משנתיים, ככל הנראה כדי לחיות ולעבוד בצורה בלתי-חוקית במדינה – כך אמרו גורמים בפנטגון. על אף שמספרם נמוך יחסית – כ-2,200 חיילים אפגנים קיבלו אימונים צבאיים בארצות הברית מאז 2007 – התקריות העלו שאלות לגבי נהלי האבטחה של התכנית.

הן גם מביכות את ממשלו של הנשיא ברק אובמה, שהשקיע מיליארדי דולרים באימון הכוחות האפגניים כדי לאפשר לצבא ארצות הברית לסיים את מלחמתו היקרה בת 15 השנים באפגניסטן. החשיפה עלולה להגביר את הביקורת מצד תומכיו של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, שהאשים את הממשל בכישלון בבדיקה של מהגרים ממדינות מוסלמיות והבטיח לנקוט גישה קשוחה יותר אם ייבחר.

על אף שגם חיילים ממדינות זרות אחרות המתאמנים על אדמת ארצות הברית נעלמים מפעם לפעם, גורם בפנטגון אמר כי התדירות שבה חיילים אפגנים נמלטים היא "מדאיגה וחריגה". מאז ספטמבר, שמונה חיילים אפגנים עזבו את בסיסיהם ללא אישור, אמר דובר הפנטגון אדם סטאמפ. הוא הוסיף כי מספר החיילים האפגנים שנעלמו מאז ינואר 2015 הוא 44, נתונים שלא נחשפו עד כה.

גנרל אפגני לצד נחתים אמריקנים בבסיס אימונים בקליפורניה, 2010. רויטרס
ארה"ב השקיעה מיליארדרים בתכנית. גנרל אפגני בבסיס בקליפורניה, 2010/רויטרס

"משרד ההגנה בוחן כיצד להקשיח את הקריטריונים שלפיהם מתקבלים לאימונים כדי להפחית את הסיכוי של חייל אפגני לעזוב את האימונים בארצות הברית ולעזוב ללא אישור", אמר סטאמפ. הדובר הוסיף כי אפגנים המשתתפים בתכנית עוברים סינון כדי להבטיח שהם לא היו מעורבים בפגיעה בזכויות אדם או קשורים לארגוני טרור. לפי גורם במשרד ההגנה, שדיבר בעילום שם, אין עדויות לכך שהחיילים האפגנים שנעלמו היו מעורבים בפשעים כלשהם או מהווים איום על ארצות הברית.

לא פעם חדרו לוחמי טליבאן לשורות צבא אפגניסטן והצליחו לבצע פיגועים נגד חיילים מקומיים ואמריקנים, אולם התדירות של תקריות מסוג זה ירדה בעקבות נקיטת צעדים ביטחוניים מחמירים יותר.

וושינגטון הקצתה 60 מיליארדר דולר מאז 2002 לאימון ולציוד הכוחות האפגניים, אך המצב הביטחוני במדינה עדיין רעוע ולפי ההערכות, טליבאן שולט בשטח הנרחב ביותר מאז פלשה ארצות הברית למדינה ב-2001. מוקדם יותר השנה הקפיא אובמה את התכנית לצמצם את מספר החיילים המוצבים באפגניסטן והחליט להשאיר 8,400 חיילים עד לסוף כהונתו בינואר.

לפי הגורמים, במקרים מסוימים, סטודנטים אפגנים שנעלמו בארצות הברית עברו אימונים באיסוף מודיעין ובאקדמיה צבאית לריינג'רים. הגורמים לא מסרו את זהותם של החיילים האפגנים הנעדרים או את דרגתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully