וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו פצצה מתקתקת": כך הפכו תאונות האופניים החשמליים למכת מדינה

הוריו של מוחמד בן ה-12 חששו לרכוש לו אופניים חשמליים. פחדיהם אוששו כשבסוף השבוע פגעה בו ובחברו מכונית ומוחמד מת מוות מוחי. מתחילת השנה נהרגו שישה רוכבים וברשות לבטיחות בדרכים קוראים להגברת האחריות ההורית. מנגד, בבתי החולים, מבקשים מהמדינה להתערב

צילום: באדיבות "אור ירוק", עריכה: אוהד פיטר

משפחותיהם של שאדי מנסור בן ה-14 וחברו מוחמד חטיב בן ה-12 מטירה לא תיארו לעצמן שסוף השבוע האחרון יסתיים בטרגדיה גדולה כל כך. מוחמד ושאדי, שרכבו יחד על האופניים החשמליים של האחרון בסביבות השעה 22:00 ביום שישי, נפצעו באורח קשה מאוד כשרכב פגע בהם באחד הרחובות בעיר. מאז התאונה הם מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שניידר בפתח תקווה, מוחמד מת מוות מוחי ואילו שאדי מורדם ומונשם ומצבו קשה.

"שאדי לקח את מוחמד כדי להסתובב על אופניו בשכונה, וכשהם חצו את מעבר החצייה באה מכונית במהירות והתנגשה בהם בחוזקה", סיפר זוהיר עבד אל-דחי, דודו של מוחמד, לוואלה! NEWS על השתלשלות האירועים. "הם נזרקו למרחק", המשיך. הדוד העיד כי אף שמוחמד נמצא במוות מוחי, המשפחה עדיין מאמינה שהוא יתאושש. "המשפחה נמצאת ליד מיטתו מאז התאונה, בוכה ומתפללת שעוד רגע מוחמד יתעורר ויפקח את העיניים".

הוריו של מוחמד, בנם היחיד, התנגדו לרכיבה על אופניים חשמליים ואף סירבו לקנות לו זוג. לפי אל-דחי, באותו יום אירעה בעיר תאונה נוספת, שבה נפגע מרכב איש מבוגר. "בטירה יש בעיה קשה, לא עוצרים במעברי חצייה ולא נותנים זכות קדימה, שלא נדבר על מסלול מיוחד לרוכבי אופניים", אמר אל-דחי וקרא לאכיפה מוגברת יותר של המשטרה. "חייבת להיות מעורבות רבה יותר של המשטרה".

מוחמד חטיב ושאדי מנסור, נפגעו על ידי רכב כשרכבו באופניים חשמליים. ספטמבר 2016. באדיבות אתר arab48, אתר רשמי
שאדי, בן 14,/אתר רשמי, באדיבות אתר arab48

ד"ר אלחנן נחום, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי שניידר, שהיה זה שקלט את שני הנערים בבית החולים, סיפר על הטיפול בהם. "ביום שישי הגיעו למרכז שניידר שני ילדים לאחר תאונת אופניים חשמליים. האחד במצב אנוש והשני במצב קשה מאוד", אמר. "לאחר מאמצי החייאה רבים נאלצנו לקבוע מוות מוחי לילד במצב האנוש. הילד השני מורדם ומונשם ומצבו ממשיך להיות קשה מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מתחילת 2016: שישה הרוגים בתאונות אופניים חשמליים

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים צופים בדאגה בעלייה הניכרת בשיעור ההיפגעות מרכיבה על אופניים חשמליים בחודשים האחרונים. מאז תחילת השנה נהרגו בישראל שישה בני אדם במעורבות בתאונות אופניים חשמליים, לעומת ארבעה בשנה שעברה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי ניתוח של עמותת "אור ירוק" את נתוני מכון גרטנר לשנת 2015, 483 בני אדם נפצעו בתאונות עם מעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים; יותר מאדם אחד מאושפז בכל יום בשל תאונה עם אופניים וקורקינטים חשמליים, כאשר הרוב המוחלט של המאושפזים הוא הרוכבים עצמם על פני הולכי רגל שבהם פגעו. 24% מהמאושפזים הם ילדים מתחת לגיל 13.

"לצערנו ככל שהאופניים החשמליים הופכים לפופולריים יותר, כך שיעור ההיפגעות עולה", אמר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, והבהיר כי על ההורים לדאוג שילדים מתחת לגיל 16 לא רוכבים על אופניים חשמליים. "מדובר בכלי ממונע שעלול להיות מסוכן וקטלני ואם אנו או ילדינו רוכבים, אז חשוב לדאוג לקסדות ומגני גוף אשר יכולים להציל חיים ולמנוע פגיעות קשות".

מוחמד חטיב ושאדי מנסור, נפגעו על ידי רכב כשרכבו באופניים חשמליים. ספטמבר 2016. באדיבות אתר arab48, אתר רשמי
אופניו של שאדי אחרי התאונה/אתר רשמי, באדיבות אתר arab48

לפני כמה חודשים סיימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחקר בנושא אופניים חשמליים במרחב העירוני, המחקר, שנחשב למקיף ביותר שנערך עד כה בישראל בנושא, כלל סקר תצפיות שנעשה בקרב 7,400 רוכבים. מהמחקר עלה כי 33% מהרוכבים על אופניים חשמליים הם נערים מתחת לגיל 16 – בניגוד לחוק. עוד עלה מהמחקר כי שיעור נמוך יחסית מכלל הרוכבים חובשים קסדה עומד על 21%. שיעור חבישת הקסדה היה נמוך יותר בקרב ילדים עד גיל 17 ועמד על 19%, אף שהחוק מחייבם. ככל שהילדים בוגרים יותר, כך נטו פחות לחבוש קסדה.

סוגיות אלה מעלות את שאלת האחריות ההורית, שרוכשים לילדיהם את האופניים והקסדות. מרואן אבד אל-חי, יו"ר ועד ההורים בטירה, סיפר על מסכת הוויכוחים שהתחוללה בביתו בנושא. בנו בן ה-13 רצה להתחדש בזוג אופניים חשמליות כמו לשאר חבריו. "היו בבית צעקות", סיפר. "הילד רצה שנקנה לו זוג אופניים חשמליות כמו שיש לעשרות מחבריו, ורק לאחר שהבהרתי לו באיזה שעות יוכל לרכוב על האופניים, רכשתי לו זוג". עם זאת, אל-חי עדיין לא רגוע כשבנו רוכב ברחובות העיר. "אפילו פניתי למשטרה הקהילתית בעיר ואמרתי שעל המשטרה לאכוף ברצינות את כל הנושא".

"צריך להפנים - זה לא אופניים זה אופנוע"

גם בבתי החולים מרגישים את העלייה בנפגעים מתאונות אלה. פרופ' פיני הלפרין מנהל חדר המיון במרכז הרפואי איכילוב העיד כי נתקל רבות בתאונות מסוג זה. "הפציעות הן רחבות, מנזקים גופניים כמו שברים ושפשופים ועד לחבלות ראש קשות ומקרי מוות. רק השבוע קיבלנו אלינו נער עם חבלה קשה בבטנו מכידון. הוא עף קדימה ונחבל קשה בבטן מכידון האופניים שלו".

לטענתו, יש עלייה משמעותית בכמות התאונות מאופניים חשמליים ואיסוף הנתונים עליהן לא מספק. לדבריו, הנפגעים העיקריים הם בני נוער. "תאונה קשה תעלה לכותרות, אבל יש גם עשרות תאונות שהן בינוניות, וגם שם הנפגעים משלמים מחיר", אמר. "מה שצריך לעשות זה פשוט לשנות דיסקט ולהפנים - זה לא אופניים זה אופנוע".

פרופ' הלפרין הוסיף כי הגיע הזמן שגם מערכת החוק תקרא לאופניים חשמליים - אופנוע קטן. "הנערים נוסעים עליו ללא מגני ברכיים ומרפקים, ללא קסדה, ללא פנסים או מחזירי אור, ורוב הפעמים שאני רואה אותם כשאני נוהג, הם על המדרכה ועל הכביש עם כפכפים", סיפר. לדבריו, יש חשיבות גדולה מאוד בהתייחסות לכלי הרכב. "לאופנוע יש רגולציה מאוד נוקשה. החשמליים מתנהלים כאופניים, נוסעים על המדרכה, על מעבר החצייה אבל נוסעים כמו אופנוע. זה לא משנה כמה קמ"ש אתה נוסע, 20 או 80 קמ"ש - בהתנגשות עם אדם לא מצויד באמצעי הגנה, התוצאות יהיו אותן תוצאות. המשטרה צריכה להחרים לילדים שנוסעים ככה את האופניים, כשזה יעלה להורים שלהם כסף, אז הם יקפידו שהילדים שלהם רוכבים מוגנים".

תקנות האופניים החשמליים נכנסו לתוקף - אך הנערים ממשיכים לנסוע: "אין אכיפה". ניב אהרונסון
"מדובר בפצצה מתקתקת"/ניב אהרונסון

גם מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, סבור כי על המדינה להתערב ולעצור את התופעה. "המדינה חייבת להפסיק להתעלם מרוכבי האופניים החשמליים, מדובר בפצצה מתקתקת", אמר ופירט שורת צעדים שיכולים להינקט. "משטרת התנועה חייבת לבצע אכיפה מסיבית נגד מי שרוכב שלא כחוק וכמו כן, לזרז את מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים. הכסף שיתקבל מהקנסות צריך להיות מופנה לסלילת שבילי רכיבה בטוחים ורצופים עבור הרוכבים".

"במקביל, משרד התחבורה חייב לחוקק חוק שיחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה. אסור לנו לחכות להרוג הבא, הרשויות המקומיות חייבות לפעול כבר עכשיו כדי להפריד את הרוכבים מכלי הרכב באמצעות יותר שבילים לרכיבה בטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully