וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

88 סנאטורים לאובמה: התנגד להחלטות חד-צדדיות ביחס לישראל

20.9.2016 / 8:53

רוב חברי הסנאט שלחו מכתב לנשיא ארה"ב והפצירו בו להטיל וטו על כל הצעה הנוגעת לסכסוך הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון. המהלך נעשה ברקע החשש שיקדם החלטה כזאת ערב פגישתו עם נתניהו ולאחר הבחירות בנובמבר

מערכת וואלה!

קבוצה של 88 סנאטורים אמריקנים פנו אתמול (שני) לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, והפצירו בו להטיל וטו על כל ניסיון לקבל במועצת הביטחון של האו"ם החלטה חד-צדדית בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. המכתב נשלח ערב פגישתם של אובמה ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שייוועדו מחר בניו יורק.

בשנה האחרונה התגברו החששות בירושלים כי בתקופת המעבר - בין הבחירות שייערכו ב-8 בנובמבר השנה ובין 20 בינואר 2017, אז יושבע הנשיא או הנשיאה ה-45 - יחליט אובמה לקדם החלטה בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא עשוי לעשות זאת באופן אקטיבי, על ידי ניסוח הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, או באופן פסיבי, על ידי הימנעות מהטלת וטו על החלטה שכזו, אם תובא בפני המועצה.

במכתב, שעליו חתומים הרוב המוחלט של החברים בסנאט, קוראים הסנאטורים לאובמה להימנע מצעדים חד-צדדיים. הם מציינים כי "הדרך היחידה לפתור את הסכסוך בין הצדדים היא באמצעות משא ומתן ישיר שיוביל לפתרון שתי המדינות, שבמסגרתו המדינה הפלסטינית העתידית חיה בשלום ובביטחון לצד ישראל". לדברי קבוצת הסנאטורים, "אנחנו נותרים אופטימיים כי תחת הנסיבות הנכונות, הישראלים והפסלטינים יוכלו להמשיך בהצלחה במשא ומתן פרודוקטיבי למען מימוש מטרה זו".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 19 בספטמבר 2016. רויטרס
ייפגש מחר עם נתניהו. נשיא ארה"ב אובמה, אתמול/רויטרס

בין החתומים על המכתב נמצאים שמות מוכרים מאוד, כמו המועמד לתפקיד סגן הנשיא מן הצד הדמוקרטי טים קיין והסנאטורית הליברלית אליזבת וורן, לצד המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית משנת 2008, ג'ון מקיין, וכן הסנאטורים הרפובליקנים לינדזי גרהאם ומיטש מקונל.

בהמשך המכתב הזהירו הסנאטורים כי "יוזמות באו"ם יוצרות סיכון שהצדדים יתבצרו בעמדתם, מה שיקשה על שובם לשולחן המשא ומתן". הם הזכירו לאובמה דברים שהוא עצמו אמר בעבר בעד משא ומתן ישיר ונגד החלטות חד-צדדיות, וסיכמו את מכתבם בכך שכתבו: "אנחנו מפצירים בך להמשיך במדיניותה של ארצות הברית, ולהבהיר כי תטיל וטו על כל החלטה חד-צדדית במועצת הביטחון שתעלה לדיון בחודשים הקרובים. כל החלטה שכזו, בין אם תתמקד בהתנחלויות או בנושאים אחרים, תקשה בסופו של דבר על פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני".

מהשדולה הפרו-ישראלית אייפא"ק נמסר כי "אייפא"ק משבחת את 88 הסנאטורים שחתמו על מכתב דו-מפלגתי המפציר בנשיא אובמה לדבוק במדיניות הממושכת של ארצות הברית, ולהטיל וטו בנוגע לכל החלטה חד-צדדית במועצת הביטחון של האו"ם". עוד ציינו כי "המכתב מזהיר את הקהילה הבינלאומית ומאותת לה להימנע מלנקוט פעולות שיכולות להזיק להתקדמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully