וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון הקפוא של ארה"ב, דאעש מוצא קרקע נוחה לגיוס תומכיו

25.9.2016 / 13:47

פיגוע הדקירה בקניון במינסוטה הגשים את החששות של הרשויות מכך שהארגון הקיצוני ינצל את העוני והאבטלה בקרב האוכלוסייה ממוצא סומלי, שרובה לא השתלבה בחברה. כדי לממש את קריאות דאעש לפעולות של זאבים בודדים, הם אפילו לא צריכים לצאת מגבולות המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פיגוע הדקירה שאירע בשבוע שעבר בקניון במינסוטה הגשים את החשש של הרשויות בארצות הברית מפני התפשטות רעיונות קיצוניים בקרב הקהילה הסומלית במדינה. על אף היותה אחת המדינות הקרות ביותר בארצות הברית, במינסוטה חיה הקהילה הסומלית הגדולה ביותר והיא מונה יותר מ-46 אלף בני אדם.

הם הגיעו אליה לאחר שברחו ממולדתם רוויית המלחמות, שהידרדרה לכאוס בתחילת שנות ה-90 השורר שם עד היום. הניסיון לשלבם בחברה צלח רק באופן חלקי ואחוזי האבטלה בקרב הסומלים-אמריקנים במינסוטה - כ-40% - גבוה משמעותית מאלו של כלל האוכלוסייה. קרקע פורייה זו משמשת את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) להסית את צעירי הקהילה ולשטוף את מוחם, כפי שככל הנראה קרה עם הדוקר בקניון.

הוא זוהה כדאהיר אחמד אדאן, צעיר בן 22 ממוצא סומלי ותושב העיר סנט קלאוד, המרכז המטרופוליני הגדול ביותר במינסוטה יחד עם מיניאפוליס. הוא נורה למוות בידי שוטר שהיה במקום במקרה ולא היה במשמרת, לאחר שפצע תשעה בני אדם ולפי דיווחים שונים שאל אותם מי הוא מוסלמי. חברי הקהילה בעיר גינה את הפיגוע ואמרו כי הדוקר אינו מייצג אותם. הם הביעו חשש מתגובות נקם נגדם, בדומה לתקיפות שסובלות קהילות מוסלמיות אחרות בארצות הברית בחודשים האחרונים.

לפחות שמונה נפצעו בפיגוע דקירה במינסוטה, הדוקר נורה למוות על ידי שוטר שנכח במקום. רויטרס
זירת הפיגוע בקניון במינסוטה, בשבוע שעבר/רויטרס

ההתנערות של ראשי הקהילה מצטרפת למאמצים שנמשכים זה כמה שנים למנוע מהצעירים לנהות אחרי דאעש וארגונים אחרים, דוגמת א-שבאב הפועל במולדתם. חשף דוח של הקונגרס האמריקני כי יותר מ-250 ניסו להצטרף לדאעש – רבע מהם ממינסוטה.

דיווחים ראשונים על לחימתם של אמריקנים ממוצא סומלי בשורות הארגון בעיראק ובסוריה צצו כבר בקיץ 2014, בתקופה שבה מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדאדי הכריז על הקמת החליפות והסב את תשומת הלב העולמית אל מעלליהם הרצחניים של אנשיו.

ב-2015 החלה הבולשת הפדרלית (FBI) בחקירה מקיפה שהובילה לחשיפתם של עשרה אמריקנים ממוצא סומלי, כולם בשנות ה-20 לחייהם, שהואשמו בתכנון להצטרף לארגון "המדינה האסלאמית". שלושה מהם הורשעו בבית משפט פדרלי במינסוטה ועתה ייתכן שיישלחו למאסר עולם. היה זה התיק הנרחב ביותר שנגע ל"מדינה האסלאמית" ונידון בארצות הברית.

נשים ממוצא סומלי במסגד במינסוטה, ארצות הברית, 2009. AP
נשים מוסלמיות ממוצא סומלי מתפללות במסגד במינסוטה, 2009/AP

בעקבות הצעדים שנקטו מדינות שונות בעולם כדי להצר את יכולתם של צעירים מוסלמים לחבור לדאעש במזרח התיכון, הארגון עבר לשיטה אחרת. בתעמולה אגרסיבית המפורסמת ברשתות החברתיות הוא קורא לתומכיו במדינות המערב לבצע פיגועים בכל האמצעים שעומדים לרשותם, כולל בסכינים ובחפצים חדים אחרים. כך, ככל הנראה היה במקרה של אדאן.

למרות הצהרת הארגון, שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית שלו אעמאק, ככל הנראה הדוקר לא היה "חייל של המדינה האסלאמית", אלא מישהו שעבר הקצנה לאחרונה והושפע מהארגון. עד כה לא פורסמו פרטים מחקירת הרשויות, אולם לא ידוע כי הוא הצליח לצאת מגבולות ארצות הברית ולהילחם עם דאעש.

ככל שהארגון מאבד שטחים שעליהם הוא שולט במזרח התיכון, כך הוא מגביר את מאמציו בעידוד "זאבים בודדים" לקחת יוזמה ולפעול. סגירת גבולות היא מהלך פשוט הרבה יותר מאשר לעצור את הפצת התכנים הקיצוניים ברשתות, שהיא מקור כוחו העיקרי של דאעש החבול צבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully