וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: "המבצע המערבי להפלת קדאפי הוביל לעליית דאעש בלוב"

ועדת חקירה פרלמנטרית בבריטניה האשימה את ראש הממשלה לשעבר קמרון בכך שההתערבות של הממלכה עם צרפת התבססה על מודיעין לא מדויק וגרמה לכאוס - שבו צמח הארגון הקיצוני. "לא מוצו האפשרויות הפוליטיות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(לחימה בין ממשלת האחדות בלוב לבין דאעש בסירת)

התערבותן של בריטניה ושל צרפת במלחמת האזרחים בלוב הובילה לעליית ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה – כך קובע דוח נוקב של הפרלמנט הבריטי, שבדק את המבצע המערבי שסייע למורדים להפיל את הרודן מועמר קדאפי ב-2011.

במרץ אותה שנה פתחה קואליציה בינלאומית בהובלת בריטניה וצרפת במתקפה אווירית וימית נגד כוחותיו של קדאפי, שהתקדם לעבר העיר בנגאזי שהוחזקה בידי המורדים. ואולם, עם הדחתו באוקטובר באותה שנה, הידרדרה המדינה לכאוס המתחולל עד היום.

בדוח, שחובר על ידי ועדת החוץ של הפרלמנט, הועברה ביקורת נוקבת נגד ראש הממשלה דאז דייוויד קמרון, שהתפטר מתפקידו ביוני לאחר הברקזיט והשבוע פרש מהפרלמנט. לפי הדוח, לממשלה בלונדון לא היה מודיעין מדויק וכי ההתערבות במלחמה בלוב גרמה להתפשטות דאעש במדינה שלחופי הים התיכון. הממשלה טענה כי היא פעלה מתוקף מנדט בינלאומי שאושר במועצת הביטחון של האו"ם לבקשת הליגה הערבית.

העיר סירת שבלוב לאחר כיבושה על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). טוויטר, צילום מסך
לוחמי דאעש בעיר סירת לאחר כיבושה בשנה שעברה/צילום מסך, טוויטר

קמרון הגן על ההחלטה שלו לצאת לפעולה ובחודש ינואר אמר לחברי הפרלמנט כי קדאפי איים "לירות בעמו כמו בעכברים". עם זאת, מהדוח עולה כי הממשלה בלונדון "נכשלה בהבנה כי האיום על האזרחים היה מוגזם" וכי היא "בחרה באופן סלקטיבי חלקים מהרטוריקה של קדאפי והתייחסה אליהם כאל עובדה מוגמרת". עוד קובע הדוח כי הממשלה לא הצליחה לזהות את "הרכיב האסלאמסטי הקיצוני במרד".

יו"ר הוועדה, קריספין בלאנט, אמר לרשת BBC כי "נגררנו על ידי ההתלהבות הצרפתית והמשימה השתנתה מהגנה על תושבי בנגאזי, שלא היו תחת האיום שהוצג". לפי הוועדה, היו אפשרויות פוליטיות לפתרון הסכסוך לאחר שבנגאזי הייתה בטוחה, בין היתר דרך קשריו של ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר עם קדאפי, אך הממשלה בלונדון "הייתה ממוקדת לחלוטין במבצע צבאי".

התוצאה, כך נכת בדוח, "הייתה קריסה פוליטית וכלכלית, מלחמה בין המיליציות והשבטים השונים, משבר הומניטרי ומשבר מהגרים, הפרה שיטתית של זכויות אדם, הפצת כלי הנשק של משטר קדאפי באזור וצמיחת דאעש בצפון אפריקה".

משרד החוץ הגן על ההתערבות במבצע. "מועמר קדאפי היה בלתי-צפוי והייתה לו כוונה ואמצעים לממש את האיום", אמר דובר מטעם המשרד. "ארבעה עשורים אחרי השלטון הכושל של קדאפי, ללא ספק לוב עומדת בפני אתגרים גדולים. בריטניה תמשיך לשחק תפקיד מרכזי בקהילה הבינלאומית כדי לתמוך בממשלת האחדות של לוב".

מועמר קדאפי עם טוני בלייר, מאי 2007. Leon Neal, AP
לונדון לא השתמשה בקשריה. קדאפי ובלייר/AP, Leon Neal

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully