וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאו המבודד, מנהיג המחתרת הכורדית בטורקיה שולח מסר מפויס

אחיו של עבדוללה אוצ'לאן ביקר אותו באי אמרלי, שם הוא מוחזק מאז 1999. הוא ניהל את המו"מ שקרס בקיץ שעבר ובהצהרה שהקריא אחיו בשמו אמר: "אפשר להגיע לשלום בתוך חצי שנה, שום צד לא ינצח במלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

מנהיג המחתרת הכורדית בטורקיה (PKK) עבדוללה אוצ'לאן קורא מכלאו להפסקת המלחמה בין כוחות הביטחון לאנשיו – כך אמר אתמול (שני) אחיו מהמט, שביקר אותו בראשון בתאו המבודד באי הסמוך לחופי איסטנבול. הביקור התקיים ברקע החשש מהמצב הבריאותי של מנהיג מפלגת הפועלים של כורדיסטן והלחימה העזה בין הממשל באנקרה לבין המורדים. לדברי אחיו, אוצ'לאן אמר כי ניתן להגיע לשלום בתוך שישה חודשים.

"מצבו טוב", אמר אחיו במסיבת עיתונאים שכינס בדיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה. "לא סיימנו את תהליך השלום", ציטט את הצהרתו של אוצ'לאן בן ה-68. "תהליך שלום לא יכול להיות חד-צדדי, האחריות הגדולה ביותר מונחת על כתפי המדינה". בשנה שעברה קרס המשא ומתן בין טורקיה ל-PKK ואלפי אנשים נהרגו בלחימה שהתחדשה מאז במלוא עוזה.

הממשלה אפשרה את הביקור המשפחתי הראשון זה שנתיים לרגל חג הקורבן ואחרי שכ-50 פעילים כורדים החלו בשביתת רעב, בדרישה לסיים את בידודו של המנהיג. במסיבת העיתונאים שכינס אחיו של אוצ'לאן הם הודיעו כי הם יפסיקו את השביתה.

כרזות של מנהיג המחתרת הכורדית עבדוללה אוצ'לאן בהפגנה של המפלגה הכורדית באיסטנבול, טורקיה, 8 ביוני 2015. AP
לא נפגש עם משפחתו זה שנתיים. הפגנה למען שחרורו של אוצ'לאן, בשנה שעברה/AP

רק אתמול התפוצצה מכונית תופת, ככל הנראה במתקפה של המורדים הכורדים, בסמוך למבנה מפלגת השלטון בעיר ואן שגרמה לפציעתם של עשרות בני אדם. בראשון הודחו 24 ראשי ערים כורדים בחשד לקשרים עם ה-PKK. סילוקם מגיע ברקע הטיהורים של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שעצר ופיטר עשרות אלפי עיתונאים, חיילים, שוטרים, פוליטיקאים, מורים ועובדי מדינה אחרים מאז ניסיון ההפיכה הכושל ביולי.

חרף דבריו של אוצ'לאן, לא נראה שהממשלה מתכוונת להחיות את השיחות. ארדואן, שתמך בזמנו במשא ומתן שהתנהל במשך שנתיים, אמר כי המערכה נגד ה-PKK היא הגדולה ביותר שטורקיה ניהלה נגדה אי-פעם. המחתרת מוגדרת ארגון טרור על ידי טורקיה, האיחוד האירופי וארצות הברית. הוא כלוא מאז 1999 ומוחזק כעציר היחיד באי אימרלי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
זירת פיגוע בעיר ואן שבדרום-מזרח טורקיה, 12 בספטמבר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע בעיר ואן שבדרום-מזרח המדינה, אתמול/רויטרס

הקשר האחרון שלו עם העולם החיצוני היה באפריל אשתקד, כשמחוקקים מהמפלגה הפרו-כורדית (HDP) ביקרו אותו בתאו בתור המתווכחים בשיחות השלום. כמה שבועות לאחר מכן, הם היא נכנסה לראשונה לפרלמנט ומנעה ממפלגת הצדק והפיתוח השלטת את הרוב שבו החזיקה אחרי 13 שנה. ה- HDP האשימה את הממשלה בחידוש העימות על מנת להשתלט מחדש על הפרלמנט, טענות שאותן מכחיש ארדואן. בבחירות החוזרות בנובמבר השיב המפלגה את הרוב שאותו איבדה. המחתרת הכורדית החלה במרד המזוין שלה ב-1984 ומאז נהרגו יותר מ-40 אלף איש, רובם כורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully