וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נטילת אספירין מצמצמת שיעור התמותה בחולי לב

מוטי גל

27.10.2002 / 0:01

מחקר רחב היקף שכלל 17 מדינות מצא כי מתן אספירין לפני ניתוח לב עשוי למנוע 27,000 מקרי תמותה ו-51,000 סיבוכים; הטיפול אף יחסוך מיליוני דולרים למרכזים הרפואיים ברחבי העולם

מחקר רחב היקף אישר מחדש את יתרונות התרופה הוותיקה אספירין: נטילת אספירין לפני ואחרי ניתוח לב עשויה למנוע אלפי מקרי מוות מידי שנה. המחקר שנערך ב-17 מדינות וכלל 70 מרכזים רפואיים ברחבי העולם, בדק 5,065 מטופלים. תוצאות המחקר שפורסמו בגיליון האחרון של כתב העת New England Journal of Medicine, מאשרים כי התרופה מורידה את שיעור התמותה והסיבוכים בחולי לב לפני ואחרי ניתוח לב.

לדברי החוקרים, ממרכז המחקר להיצרות כלי דם בארה"ב, התוצאות ישנו את התייחסות הרופאים לכמיליון מטופלים מידי שנה ברחבי העולם, העוברים ניתוחי מעקפים. החוקרים מעריכים כי מתן אספירין בתוך שעות לאחר ניתוחי מעקפים ימנעו כ-27,000 מקרי מוות ו- 51,000 סיבוכים חמורים ברחבי העולם. התרופה תחסוך גם מיליוני דולרים, שכן היא תמנע אשפוזים מיותרים ומהלכים טיפוליים יקרים.

"תוצאות המחקר חיוביות כל כך", אמר ד"ר רוברט בונואו, נשיא איגוד הלב האמריקאי, "עד כי הם עשויים לשנות את צורת הטיפול בחולי הלב". מתן אספירין הוא הטיפול העיקרי למניעת מחלות לב כבר שנים ארוכות, מאחר שהוא מונע היווצרות קרישי דם העשויים לחסום את כלי הדם. עם זאת, רופאים רבים נמנעים מלרשום את התרופה למטופליהם, שאמורים לעבור ניתוחי מעקפים, מחשש שהתרופה תגרום לדימומים פנימיים מסכני חיים.

"המחקר יפחית את חשש הרופאים"

במחקר הנוכחי, שנערך משנת 1996 ועד שנת 2001, קיבלו 60 אחוזים מהמטופלים אספירין במינונים של עד 650 מיליגרם. אלו אשר נטלו את התרופה 48 שעות לפני ניתוח המעקפים היו בסיכון תמותה מופחת בכשליש מאחרים. קבוצת נוטלי האספירין נטו פחות לסבול מהתקפי לב או שבץ מוחי בעת אישפוזם. רק כרבע מהם היו בסיכון לסבול מכשל כלייתי, וכשליש מהם היו בסיכון ללקות בקריש דם במעי.

איגוד הלב האמריקאי וארגון הקרדיולוגים המליצו כבר בשנת 1999 לרשום את התרופה אספירין, במינון של 100 עד 325 מיליגרם בתוך 24 שעות לפני ניתוח מעקפים. בניתוח, נוטלים הרופאים קטע מוורידי הרגליים, ושותלים אותו במקום כלי הדם החסום בלב. תוצאות המחקר החדש, כך מעריכים המומחים, יפיג את החשש שפקד חלק מהרופאים, ויהפוך את הטיפול באספירין להוראה שגרתית לפני ניתוח מעקפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully