וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: ניתוח לתיקון שבר ללא כל חתך

מוטי גל

26.10.2002 / 18:10

אישה משותקת, שלקתה בשבר בעמוד השדרה בעקבות בריחת סידן, הצליחה ללכת מיד לאחרי הניתוח; הרופאים השתמשו בטכנולוגיה חדישה של החדרת בלון, שדחק את החוליה השבורה וגרם לתיקונה

ניתוח מהפכני בטכנולוגיה חדישה ללא כל חתך איפשר לחולה משותקת לשוב וללכת. החולה הפכה למשותקת לאחר ששברה חוליה בגבה בעקבות נפילה. הניתוח בוצע לראשונה בישראל במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

הניתוח בוצע בטכנולוגיה חדישה של החדרת בלון לתוך החוליה. הבלון המנופח דוחק את העצם השבורה, פעולה הגורמת לתיקון של השבר ומוסיפה יציבות לעמוד השדרה. בשיטה הניתוחית הקודמת הוזרק חומר של איחוי לתוך החוליה, ואולם בחלקו היתה גלישה לתעלת חוט השדרה, מצב אשר היה חושף את עמוד השדרה לסכנות פגיעה עצבית. על פי השיטה החדשה נמנעת סכנה זו. משך האשפוז הוא קצר, ולאחר כיומיים של אשפוז יכול המטופל לשוב לתפקוד מלא.

חנה קפלן, 68, הפכה למשותקת לאחר ששברה חוליה בגבה בעקבות נפילה. ניתוח קודם אשר בוצע לשחרור העצבים שיפרו את מצבה. אולם, על רקע מחלת האוסטאופורוזיס (בריחת סידן) הקשה בה לקתה, התגלו שני שברים נוספים בעמוד השדרה וקפלן התקשתה מאוד לתפקד תוך סבל ומוגבלות קשים.

פרופ' יעקב נרובאי וד"ר ישראל כספי, רופאים בכירים ביחידה לעמוד שדרה במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, החליט לבצע ניתוח Vertebroplasty במהלכו ניתן לתקן את השבר ללא כל חתך ובאמצעות הזרקה בלבד של חומר מיוחד לחוליה המחזקת אותה. קפלן נותחה ותוך יומיים חזרה לתפקד באורח מלא לאחר שהיתה מוגבלת בתנועתה.

כ-40% מהנשים יסבלו לפחות משבר אחד לאחר גיל 55

פרופ' נרובאי הסביר לוואלה! חדשות כי בעת הכנסת הבלון דוחס המנתח את העצם השבורה לדפנות עמוד השדרה, פעולה המונעת דליפה של החומר המדביק לתעלה, וכך נמנעת פגיעה בעצבים. פעולה זו, לדבריו, מעניקה ביטחון גדול לעומת השיטה הישנה. הבלון אף מסייע לשיפור תנוחת עמוד השדרה: "בעזרת הבלון אנו מרימים את החוליה, וכך שוב מגבירים בצורה משמעותית את מקדמי הביטחון שימנעו פגיעה בעצבים", הוא מוסיף.

לדברי פרופ' נרובאי, מחלת האוסטאופורוזיס היא אחד הגורמים החשובים לפגיעה באיכות החיים בגיל המבוגר ולקיצור תוחלת החיים. הנשים הנמצאות בקבוצות סיכון לחלות באוסטיאופורוזיס, הן נשים שקרובות משפחתן (אם, אחות) סובלות ממחלה זו, נשים רזות ונמוכות, נשים שהפסקת הווסת אצלן חלה לפני גיל 45, נשים שצורכות תזונה דלת סידן כל ימי חייהן, נשים המרבות בעישון, שתיית קפה ואלכוהול והממעטות בפעילות גופנית.

"עם הירידה ברמה ההורמונלית חלים שינויים במערכות הגוף השונות כולל דלדול עצם", מסביר פרופ' נרובאי, "ירידה במסת העצם לאחר הפסקת המחזור, גורמת להחלשתה עד למצב שבו חבלה קלה יחסית עלולה לגרום לשבר". לפי הערכות סטטיסטיות, כ-40% מהנשים יסבלו לפחות משבר אחד לאחר גיל 55 וכ-10% מהגברים יסבלו מבעיה זו לאחר גיל 65.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully