וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לעור: הכירו את הגרסה המפחידה של מרוקו לחג פורים

10.9.2016 / 20:30

חג הקורבן המוסלמי שייצא לדרך בשבוע הבא יציג לראווה את קרנבל "בוג'לוד", ובו תהלוכות של משתתפים בלבוש עורות, פרוות בעלי חיים ומסכות מפחידות. ג'יבריל רג'וב מסתבך, שביתה באוניברסיטת ביר זית ושיא גינס קולינארי בלבנון. חדשות העולם הערבי שלא תמצאו בשום מקום אחר

תחקיר: יפעת רוזנברג ואילן זלאייט, עריכה: ניר חן

"שכחו מה זה להיות יהודים", גרסת רג'וב

הבחירות המוניציפאליות ברשות הפלסטינית שהיו אמורות להתקיים בחודש הבא בוטלו,נכון לעכשיו, בהוראת בית משפט, אבל בקרב הצמוד שהתקיים עד עתה בין הרשימות השונות
יש כבר מי שחטף. במערכת בחירות לכל התבטאות של פוליטיקאים עשויה להיות משמעות כבדה ומי שעורר סערה פוליטית בימים האחרונים הוא חבר הוועד המרכזי של פתח, ג'יבריל רג'וב (שנבחר לאחרונה לקדנציה שלישית כיו"ר ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל), שהתראיין לערוץ טלוויזיה מצרי .

רג'וב התייחס לבחירות הקודמות ואמר כי חמאס הצליח אז למצב עצמו כאופוזיציה לשלטון פתח הכולל מגזרים רחבים, וציין שאפילו מבין הנוצרים הפלסטינים היו שהצביעו לו, ואלו לא הרוויחו דבר מהבחירה בו. אך בדבריו על הנוצרים, כינה אותם רג'וב "ג'מאעת מרי כריסמס" (החבר'ה של מרי כריסמס), דבר שעד מהרה עורר כעס וגינויים. אישים נוצרים טענו שהכינוי הזה גזעני ולא מקובל, והנוצרים הם חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני. הארכיבישוף האורתודוכסי עטאללה חנא השיב לרג'וב כי הנוצרים הם לא "ג'מאעה", אלא מאמיני דת עתיקה שנמצאת כאן עוד לפני המוסלמים. גם ברשתות החברתיות לעגו, והיה מי שאמר שבתור אחד מה"ג'מאעה של התיאום הביטחוני עם ישראל", לרג'וב אין מה לדבר.

באווירת הבחירות, ארגונים מכל קצוות הקשת הפוליטית מיהרו לגזור קופון על הפרשה ולפרסם גינויים חריפים, תוך שהם מזכירים את עמידתם לצד הנוצרים, כולל, למרבה האירוניה, חמאס והג'יהאד האסלאמי. בפתח, מצידם, חששו שההתבטאות הבעייתית תעלה להם באיבוד קולות של מצביעים נוצרים, במיוחד בבית לחם, שם חלק ניכר מהאוכלוסייה (כ-30 אחוז) היא נוצרית. מחוז בית לחם של התנועה מיהר לפרסם הודעה כי הוא מתנער מדבריו של רג'וב והבהיר כי העדה הנוצרית היא "שותפה לדם ולמאבק".

בעקבות הסערה (ואולי גם בשל לחצים מרמאללה) התנצל השבוע רג'וב על השימוש בביטוי, טען שלא היה בכוונתו לפגוע באף מגזר, הדגיש כי הוא תמיד פעל למען הנוצרים האחים ובסך הכל מדובר בכינוי בו השתמש כדי לתאר אותם. "אני לא אל-בגדדי", אמר והביע צער על הסיבוב הפוליטי שנעשה על גבו, ועל אלה שתקפו אותו ברשתות החברתיות.

ריאיון עם ג'יבריל רג'וב ברמאללה במהלך הרמדאן, יוני 2016. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
לכל התבטאות כעת עלולה להיות משמעות כבדה. רג'וב/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

דני האדום מביר זית

בגדה וברצועה נפתחה ב-25 באוגוסט כסדרה שנת הלימודים החדשה בבתי הספר ובאוניברסיטאות, אך רק שעריה של אוניברסיטת ביר זית הסמוכה לרמאללה נותרו סגורים. הסטודנטים במוסד האקדמי הפלסטיני הגדול והיוקרתי ביותר שובתים במחאה על העלאה בשכר הלימוד שלהם. בסך הכל הועלה השנה שכר הלימוד ב-2 דינר (10 שקלים) לשעה אקדמית בעבור סטודנט קיים ו-4 דינר בעבור סטודנט חדש. שכר הלימוד עלה ב-10.6 אחוז מאז 2012, הפעם הקודמת בה שבתו הסטודנטים במוסד על ההתייקרות.

יו"ר אגודת הסטודנטים אחמד עייאש (המייצג את סיעת חמאס, שזכתה בבחירות לאגודה), אמר כי הסטודנטים העניקו להנהלת האוניברסיטה אולטימטום לחזור בה מהחלטתה להעלות את שכר הלימוד, וכשזו סירבה, הכריזו על שביתה כוללת של הסטודנטים ללא הגבלת זמן. חבר סגל האוניברסיטה ונשיאה לשעבר ע'סאן חטיב הסביר כי ההעלאה בשכר הלימוד היא בין היתר כתוצאה מירידת התמיכה הממשלתית של הרשות הפלסטינית באוניברסיטה, שצנחה מ-5 אחוז בשנה שעברה לאחוז אחד השנה. לדבריו, אחרי התרומות הבינלאומיות להן זוכה המוסד, 60 אחוז מתקציבו מבוסס על תשלומי הסטודנטים.

לצד השביתה, עורכים הסטודנטים פעילויות מחאה נוספות: הם נעלו את שערי הקמפוס בשלשלאות וישנו בשקי שינה בפתחו, קיימו הפגנות וצעדו לעבר מקום מושבה של הממשלה הפלסטינית ברמאללה, בדרישה שתעמוד בהתחייבויותיה לאוניברסיטה. בינתיים, ניתן לאוניברסיטה ארכה לחזור בה מהחלטתה – עד ה-11 בספטמבר, ערב עיד אל-אדח'א.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

חג העורות

לתושבי מרוקו, חג הקורבן המוסלמי (עיד אל-אדחא) הנחגג בתחילת השבוע הבא הוא סיבה כפולה למסיבה: לפי המסורת במדינה הצפון אפריקאית, ביום הרביעי של החג נערך קרנבל ה"בוג'לוד" (בערבית "בתוך עורך"), ה"האלווין" המרוקאי בו מתקיימות תהלוכות חגיגיות בהם מתחפשים המשתתפים לדמויות מסורתיות, עם לבוש עורות ופרוות של בעלי חיים וחבישת מסכות מפחידות.

מספר שבועות לפני החג מתחילות ההכנות לקרנבל, ששורשיו במסורת המרוקאית. הוא אומנם הצטמצם לאור מעבר התושבים מהכפרים לערים, אולם עדיין מתקיים ברוב חלקי הממלכה ובמיוחד בדרומה. הפסטיבל הגדול ביותר נערך בעיר אגאדיר, בהשתתפות 28 להקות רקדנים. עם השנים החל ללוות את החג איסוף של כספים, בעבור מסגדים ומשפחות עניות.

חג הקורבן במרוקו בו לובשים עורות ופרוות אמיתיות. פייסבוק, צילום מסך
חג שמח/צילום מסך, פייסבוק

בסטת מאכלי ים

בלבנון נשבר השבוע שיא גינס יוצא דופן, לאחר שבעיר הנמל בתרון שבצפון המדינה הוצג הסידור הגדול ביותר בעולם של מאכלי ים. כמעט 3 טונות (2.913 ק"ג) של דגים ופירות ים מסוגים שונים הוצגו בתערוכה בנמל שלחופי הים התיכון. נציג גינס העולמית שהשתתף באירוע קבע שזהו אכן שיא חדש, שגובר על השיא הקודם של 2.270 ק"ג שנקבע בהולנד. ללבנונים חיבה מסוימת לשיאי עולם קולינאריים: ב-2009 הכינו שפים בביירות את סלט הטבולה גדול בעולם ושנה לאחר מכן עמלו שפים מרחבי לבנון על מנת הפלאפל הגדולה בעולם, במשקל של יותר מ-5 טונות. באותה שנה היה כמובן גם "קרב החומוס" הגדול מול ישראל, כאשר 300 טבחים לבנונים נרתמו להכנת מנת החומוס הגדולה בעולם (במשקל של 10 טונות) לאחר ששמעו שמסעדה באבו גוש טוענת לכתר עם חומוס במשקל טון. בבתרון עצמה, אגב, הוכנה לפני מספר שנים כוס הלימונדה הגדולה בעולם. שיהיה בתיאבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully