וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החניון שקרס: חקירה נגד חברת הבנייה בחשד לליקויי בטיחות באתר נוסף

5.9.2016 / 12:30

החניון שקרס וגבה את חיי הפועלים נבנה על ידי אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, באמצעות החברה בת דניה סיבוס. החברה נחקרת בחודשים האחרונים בחשד לליקויי בטיחות שהתגלו בעבודות בראשון לציון

צילום: יותם רונן, אבי כהן, דני שכטמן ומאצ'י הוף; עריכה: יאיר דניאל

לאחר ששניים נהרגו ו-24 בני אדם נפצעו בקריסת החניון ברמת החייל שבתל אביב היום (שני), מתברר כי על העבודות באתר הבנייה שקרס אחראית חברת הבניה דניה סיבוס, חברת בת של אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, שזכתה במכרז שפרסמה "אחוזת חוף". רק לאחרונה נפתחה חקירה נגד דניה סיבוס בנושא בעיות בטיחות.

על פי הדוח הרבעוני האחרון שפורסם על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, התקף לחודשים ינואר-מרץ 2016, עולה כי המשרד פתח בחקירה בנוגע להתנהלות החברה בפרויקט "קניון ראשונים" בראשון לציון. במהלך ביקור אכיפה שביצע משרד הכלכלה בחודש פברואר האחרון התגלו ליקויי בטיחות ונפתחה חקירה בגין הפרות צווי בטיחות ואי-עמידה בדרישות החוק. בעקבות האירוע בעלי תפקידים בכירים בחברה ובאתר זומנו לחקירה באזהרה.

בתוך כך, אפריקה ישראל, החברה האם, דיווחה לבורסה על אירוע קריסת חניון הברזל ברמת החייל, הממוקם בפינת הרחובות הנחושת והברזל. בדיווח, שעליו חתום המשנה למנכ"ל דניה סיבוס, אבי ברזילי, נכתב כי במהלך עבודות הקמת החניון קרסו חלקים מהחניון. "נכון למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה", נכתב.

קריסת החניון ברמת החייל שבתל אביב. 5 בספטמבר 2016. קובי ריכטר, תצפית TPS
קריסת החניון ברמת החייל שבתל אביב. 5 בספטמבר 2016/תצפית TPS, קובי ריכטר
קריסת מבנה באתר בנייה ברמת החייל בתל אביב. 5 בספטמבר 2016. עדי פלג, מערכת וואלה! NEWS
אף אחד מהחברות לא פרסמה הודעה. אתר הבניה/מערכת וואלה! NEWS, עדי פלג

היקף המכרז שבו זכתה דניה סיבוס בשנת 2012 הוערך בכ- 64 מיליון שקל. העבודות במקום אמורות היו להסתיים בחודשים הקרובים, ועם סיומן אמור היה החניון להכיל כ-540 מקומות חניה בארבעה מפלסים תת קרקעיים. שטחו הכולל של החניון הוא 17 אלף מטרים רבועים, והמגרש שעליו נבנה נמצא בבעלות עיריית תל אביב. עד לפני כמה שנים הופעל בו חניון ישן של "אחוזת החוף" שכלל כ-150 מקומות חניה.

רמת החייל היא מתחם מרכזי ובו פועלים כלי תקשורת רבים, חברות היי-טק, מסעדות ומקומות בילוי. צמוד לחניון נמצא גם סניף של בית החולים אסותא, בית המלון לאונרדו וכמה סניפי בנקים.

קריסת מבנה באתר בנייה ברחוב הנחושת ברמת החייל בתל אביב. 5 בספטמבר 2016. יוסי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
אבק מיתמר לאחר האירוע/מערכת וואלה! NEWS, יוסי גבאי

התאונה הנוכחית מצטרפת לתאונות קטלניות רבות שאירעו השנה בענף הבנייה. על פי הנתונים הרשמיים בשנת 2015 נהרגו 54 עובדים ב-53 תאונות קטלניות, 62% מתוכן אירעו באתרי בנייה בהן 34 עובדים מצאו את מותם, פי 5 יותר מעובדים בענף התעשייה.

עוד עולה מהנתונים כי 46% מהתאונות הקטלניות אירעו בשלב השלד, המאופיין במגוון פעולות הקשורות להכנה וביסוס שלד המבנה, לרבות יציקות של עמודים וקורות. 21% מהתאונות התרחשו בשלב עבודת הגמר, הכוללות ריצוף, חיפוי, התקנות איטום ועוד, 18% נבעו כתוצאה משיפוצים שנחשבות לעבודות פשוטות יחסית. יתר המקרים התרחשו בגלל עבודות חפירה והריסה ופירוק.

היערכות לפינוי פצועים – אתר קריסת בניין רמת החייל. מד"א
מתכוננים לפינוי פצועים/מד"א

רק לאחרונה אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תיקון לחוק לפיו אתר בניה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה, ייסגר למשך יומיים. מפקח עבודה יהיה רשאי על פי התיקון לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי, בכפוף לשימוע. על פי התיקון החדש משרד הכלכלה יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים.

עם זאת, במקרה הנוכחי ההערכות הן כי האתר יישאר סגור תקופה ארוכה, עד לבירור הנסיבות שהובילו לאירוע החמור.

קריסת בניין ברמת חייל – תל אביב. מד"א
אתר הבנייה/מד"א
  • עוד באותו נושא:
  • רמת החייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully