וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כאן ערפו ראשים": ביקור בעיר ששוחררה מדאעש חושף את האימה

ניק פאטון וולש, CNN

5.9.2016 / 0:43

העיירה הסורית ג'ראבלוס שנכבשה מחדש בידי המורדים בסיוע טורקיה נראית שלווה. אך צוות CNN שנכנס אליה, גילה את חיי היומיום הקשים בה. "הם עינו והכו - הכול כאן", סיפר נער המצביע על הכיכר המרכזית

בהתחלה הכול היה נראה מנוהל כהלכה. הגישה לעיירת הגבול החיונית, לאחר ששוחררה מידי "המדינה האסלאמית" (דאעש), מציינת תפנית חדה במלחמת האזרחים בסוריה ועבור טורקיה, חברת ברית נאט"ו. אך מיד משתנה התמונה, וברגע שנכנסים לג'ראבלוס, הכאוס של חיי היומיום הולך ומתבהר.

עיתונאי רשת CNN היו לאנשי התקשורת המערבית הראשונים בתוך עיירת הגבול הסורית, שנשלטת על ידי הממשלה הטורקית. בתוך העיירה, ילדים גודשים את הרחובות. אחד מהם, חמזה, מראה לנו את הכיכר המרכזית. שם, לדבריו, חזה בלוחם דאעש עורף את ראשם של אלה שהפרו את החוקים שלהם, ולאחר מכן מציב את ראשיהם על יתדות של גדר.

עבור חמזה בן ה-13, שלובש מדי צבא משום שהוא מספק מים עבור המורדים הסורים השולטים באזור, התרחשויות אלה היו בבחינת חיי השגרה בשנתיים האחרונות. "הם עינו והכו אנשים – הכול כאן", סיפר. דאעש אף ניסה לגייס אותו, העיד, ל"אריות החליפות", זרוע הילדים של הארגון. הוא אמר כי כמה ילדים שהכיר סיימו את חייהם כמחבלים מתאבדים. נער אחר מפציע מאחורי חמזה ומוסיף: "שכן שלי פוצץ את עצמו במכונית (עבור דאעש)".

חמזה, ילד בעיירת הגבול ג'ראבלוס ששוחררה מידי דאעש, ספטמבר 2016. CNN, צילום מסך
חמזה מצביע על הכיכר בג'ראבלוס/צילום מסך, CNN

ההחלטה לאפשר את לקבוצות של מורדים סורים לפרוץ אל ג'ראבלוס, בסיוע הצבא הטורקי ותקיפות אוויריות, מסמנת שינוי במדיניות הסורית של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. ההחלטה הפכה לפעולה שאותה וושינגטון הייתה נחושה לראות בשלוש השנים האחרונות: שליטה של מורדים סורים סונים על אזור בצפון סוריה ודחיקת דאעש החוצה. עם זאת, ההתערבות הטורקית גבתה מחיר מארצות הברית.

אותן קבוצות מורדים כוללות גם את מי שטורקיה מחשיבה לטרוריסטים: הכורדים החברים במחתרת PKK ובמיליציה YPG. הבעיה היא ש-YPG היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית, שנלחמת בדאעש על הקרקע, לצד הכוחות המיוחדים האמריקניים ובליווי תקיפות אוויריות. לכן ג'ראבלוס מציינת את תחילת כאב הראש עבור וושינגטון, היכן שהמורדים הסורים וטורקיה, שבהם היא תומכת, מתגוששים עם הכורדים, שגם בהם היא תומכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דגל דאעש בג'ראבלוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשיבותה של ג'ראבלוס עבור דאעש מתבהרת כשמבקרים במה שהיה פעם מרכז הגיוס שלו. במרתף המבנה, שבו נמצא בית הסוהר ושקירותיו מעוטרים בדגלים, התגלה פנקס קרוע. מדובר באחד המקומות שאליו הגיע זרם המתגייסים הזרים שהגיעו לטורקיה וחצו את הגבול כדי להצטרף לדאעש. שם, הם היו נרשמים לשורות החליפות.

כעת, המעבר חסום עבורם, וצבא טורקיה, יחד עם המורדים הסורים, צופים על 90 קילומטרים של הגבול.

תרגום הכתבה באחריות וואלה! NEWS

(עדכון ראשון: 21:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully