וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לתמונה שזעזעה את העולם - ואלפי פליטים ממשיכים לטבוע למוות

תיעוד גופתו של הפעוט איילן כורדי בן השלוש הוביל פוליטיקאים רבים להצהיר על נקודת מפנה. עם זאת, בפועל מספר המהגרים שנהרגים בדרכם לאירופה רק הולך וגדל. "אנשים ממשיכים למות ואיש אינו עושה דבר", אמר אביו של איילן

עריכה: אוהד פיטר

(תיעוד: חילוץ הילד עומרן בן החמש מבין ההריסות בחאלב)

שנה בדיוק חלפה מאז מותו הטראגי של הילד איילן כורדי בן השלוש, שטבע למוות לאחר שהספינה הרעועה ועמוסת הפליטים שעליה שהה עם משפחתו התהפכה במימי הים התיכון, בעת שעשתה את דרכה ליוון. העולם כולו הזדעזע מהתמונה שתיעדה את גופתו הקטנה של הפליט הסורי מוטלת על חופי טורקיה, ופוליטיקאים רבים ברחבי העולם הכריזו כי הגיעה השעה לפעול למען מאות האלפים הנמלטים מהתופת של אסד, דאעש והמורדים.

אלא שדיבורים לחוד – ומעשים לחוד. הקרבות בסוריה לא שככו והפסקת אש קבועה נראית כמו חלום רחוק. במקביל, הפליטים ממשיכים לנסות ולהגיע לאירופה, על אף הניסיונות של מדינות היבשת להביא לסיומו של המשבר בדרכים שונות – החל מבניית גדר בגבול ועד להסכם פליטים עם טורקיה. ההסכם האחרון אמנם הפחית את קצב הגעת המהגרים ליוון, אך גרם להם לחפש דרכים מסוכנות יותר כדי להגיע למקום מבטחים.

איילן, ילד כורדי בן שלוש מסוריה, שטבע למוות בעת שניסה להגר עם משפחתו לאירופה וגופתו נמצאה על החוף בטורקיה, ספטמבר 2015. רויטרס
התמונה שזעזעה את העולם. גופתו של איילן כורדי מוטל על החוף בטורקיה/רויטרס

מאז תחילת השנה, 3,168 פליטים טבעו למוות או נעדרו בים התיכון - עלייה של כמעט 40% ביחס למניין ההרוגים באותה התקופה בשנה שעברה. כמו כן, מספר הילדים המגיעים ליבשת, בהם כאלה המגיעים ללא בני משפחתם, ממשיך לעלות. ארגון זכויות האדם "אמנטי" מסר היום כי "שנה לאחר שגופתו של איילן כורדי נסחפה לחוף, אלפי פליטים ממשיכים למות במימי הים התיכון והים האגאי. הזעקה הציבורית הייתה אמורה להוות נקודת מפנה פוליטית, אך התגובה העולמית למשבר הייתה אסון מוחלט".

עבדאללה כורדי, אביו של הפעוט הסורי שגופתו נסחפה לחופי טורקיה, ספטמבר 2015. AP
"קורא לפליטים לוותר על המסע לאירופה". עבדאללה כורדי, ימים לאחר מות בנו/AP

אביו של איילן, עבדאללה, שאיבד בהתהפכות הסירה גם את בנו הבכור גליפ בן החמש ואת אשתו ריהאב, נמצא כעת בעיר אירביל שבעיראק. בריאיון ל"בילד" הגרמני הוא ציין כי הוא מרוצה מכך שהתמונה של גופת בנו פורסמה, "כדי שאנשים יבינו מה מתרחש", אך הדגיש שהוא מאוכזב שלא נעשו פעולות נוספות עבור הפליטים. "הפוליטיקאים אמרו לאחר מות בני משפחתי: לעולם לא עוד", אמר עבדאללה. "כל אחד רצה לעשות משהו לאחר פרסום התמונה. אבל מה קורה עכשיו? אנשים ממשיכים להיהרג ואיש אינו עושה דבר".

כורדי קרא לכל מי שמתכנן לערוך את אותו המסע לאירופה לחשוב מחדש. "ברצוני לומר לפליטים במחנות שעליהם לוותר על המסע. הסכנה גדולה מדי, היא לא שווה את זה". אחותו, תימה כורדי, כתבה השבוע בעמוד הפייסבוק שלה: "אסור לנו לשכוח את מחיר החופש. בבקשה התפללו עבור איילן ועבור כל אלו שמתו בשביל הסיכוי לחופש מאזיקי המלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully