וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מדיניות - נפספס את ההזדמנות לצמצם פערים

חגית אליאס

31.8.2016 / 0:44

בעשורים האחרונים מדדי העוני ואי השוויון בחברה הישראלית גדלו והפערים החברתיים- כלכליים התרחבו. צמצומם הוא בר השגה אך לצורך כך נדרשת מדיניות ממשלתית, התגייסות קהילתית וזיהוי ההזדמנויות הטמונות בעידן הטכנולוגי. דעה

נפתלי בנט שר החינוך מלמד חשבון בבית ספר קרול בפתח תקווה 28 מאי 2015. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
שינוי הגישה תביא תוצאות בטווח הארוך והקצר. שר החינוך בנט/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם

"צריך כפר שלם כדי לגדל ילד אחד", כך מגדירה אמרה אפריקאית את יחסי הכוחות בין הדורות. הכפר הלוקאלי השתנה ואיתו גם הילד וצרכיו. אבל האחריות להכשרתו ולהשתלבותו בקהילה ובעולם הגלובלי נתונה עדיין בידי מבוגרים. עם זאת, קצב ההתפתחות של העולם הדיגיטלי והטכנולוגי יוצר מרחב של הזדמנות לשוויון ולצמצום פערים בחינוך.

ישראל בדומה לבת בריתה ארה"ב, הרחיבה את ההשקעה בחינוך באמצעות 'תכניות מתערבות', אשר תומכות בתשתיות שהמדינה לא מצליחה לספק לבדה. ממש כשם שהכפר היה נעזר בכוחות הקהילה כולה, המדינה מקדמת את החינוך באמצעות גופים מקצועיים התומכים בחינוך.

מדובר בראייה מערכתית המאפשרת להגיע להישגים חינוכיים טובים יותר. בארה"ב, על בסיס התוכנית "מעריסה לקריירה" ((Cradle to Career זוהו הכשלים במערכת החינוך הציבורית והובילו לצמצום פערים משמעותי בין עשירים לעניים. המודל, אותו יזם גרג לנדסמן, מנכ"ל שותפות סטרייב, יושם ב-32 מדינות בארה"ב, וסוד הצלחתו - באיחוד כוחות של כל בעלי העניין על מנת להביא לשיפור משמעותי במערכת החינוך. השותפים היו המגזר הציבורי, העסקי והשלישי - ארגונים חברתיים, קרנות פילנתרופיות, אנשי חינוך, הורים, נציגי העירייה ואנשי עסקים שהיו פעילים בתחום החינוך באופן מקביל.

ישראל אימצה את המודל ובעזרתו הצליחה ליצור היפוך מגמה. הירידה שהיתה לאורך עשור, במספר הנבחנים ב- 5 יחידות לימוד במתמטיקה, נבלמה. נתוני ההיבחנות האחרונים מצביעים על זינוק של כ- 6,000 תלמידים הניגשים לבחינה זו (2,000 בשכבת יב' וכ- 4,000 בשכבת יא'). הגידול החד מצביע על כך שהמשרד עמד ביעד אשר הציב לעצמו בשנה הקודמת וזאת אודות למאמץ לאומי משותף אשר הניע השפעה קולקטיבית במגמות הקיימות בנושא מצוינות בחינוך מדעי- טכנולוגי.

הקהילה הרשתית טכנולוגית מאפשרת בעידן החדש להרחיב את קהילת האנשים העוטפת את סביבת הילד ויוצרת הזדמנות לשוויון וללמידה במרחב חדש. הסוד להצלחה בצמצום פערים הוא לשלב בין שני העולמות:

מחד - העולם הגלובאלי באינטרנט, המאפשר במידה רבה שוויון שבו כל אחד יכול להוביל תחום עסקי או חברתי ויוצר מוביליות וניידות בין אפשרויות.

מאידך - אחדות של כלל הגופים העוסקים במלאכת החינוך, תוך הבנה הדדית כי כל אלו יחד יצלחו להוביל להזדמנות שווה בחינוך , במיוחד במדינה קטנה כישראל - בה הפערים רק הולכים ומתגברים.

ההזדמנות מונחת לפתחנו – שינוי הגישה הממשלתית ליצירת השפעה רחבה מביאה לתוצאות בטווח הקצר ובטווח הארוך חשוב להבין כי ארגוני המגזר השלישי הנאבקים למציאת פתרונות לבעיות חברתיות אינם יכולים להצליח ללא תמיכת הממשלה – הממשלה אחראית לקדם השפעה קולקטיבית רחבה ולהביא לצמצום הפערים בחינוך.

חגית אליאס היא מנהלת תוכנית קדם עתידים בעמותת "ידידי עתידים" הפועלת לצמצום פערים בחינוך בין פריפריה למרכז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully