וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע המתיחות: אובמה וארדואן יפגשו בשבוע הבא

30.8.2016 / 0:40

הנשיא האמריקני ומקבילו הטורקי ייפגשו בשולי ה-G20 בסין, בזמן שאנקרה ממשיכה לדרוש את הסגרת איש הדת גולן, בעוד וושינגטון מבקרת את טורקיה על מאבקה בכורדים. אובמה צפוי להיפגש גם עם פוטין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: המבצע הטורקי למאבק בדאעש ובכורדים בסוריה)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ייפגש עם מקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן במהלך פגישת 20 הכלכלות הגדולות (G20), שתיערך בעיר האנגג'ואו שבסין בתחילת השבוע הבא. לפי יועצו הבכיר של אובמה, בן רודס, הנשיא האמריקני מעוניין לדון עם ארדואן בניסיון ההפיכה שאירע לפני חודש בטורקיה, כמו גם במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), במאמצים להגעה לפתרון המשבר בסוריה ובתגובה למשבר הפליטים. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הפגישה בין השניים נקבעה ליום ראשון הקרוב.

הפגישה מגיעה בתקופה מתוחה בין טורקיה וארצות הברית. זאת, הן בשל הדרישה הטורקית להסגיר לידיה את איש הדת פתהוללה גולן, היושב בפנסילבניה ומואשם בתכנון ניסיון ההפיכה, והן נוכח הביקורת האמריקנית על מבצע "מגן הפרת", שבו פתחה אנקרה בשבוע שעבר.

עוד כתבות בנושא:
המבצע הטורקי מתקדם: "טיהרנו עשרה כפרים נוספים מגורמי טרור"
ארה"ב מגנה את הלחימה של טורקיה בכורדים בסוריה: "בלתי מתקבל"
ביידן לארדואן בביקור בטורקיה: "מתנצל שלא הגעתי מוקדם יותר"

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
ייפגשו בראשון הקרוב. אובמה וארדואן בבית הלבן, מאי 2013/רויטרס

רודס התייחס בדבריו להתקדמות במבצע הטורקי מדרום לעיירה ג'ראבלוס, והדיווחים על תקיפת "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" הנתמכים בידי וושינגטון. "איננו תומכים בכוחות הטורקיים המתקדמים מדרום לג'ראבלוס ונאבקים ב'כוחות הסוריים הדמוקרטיים", אמר רודס והוסיף כי אותם הכוחות לא צריכים להילחם בטורקיה כתגובה לפעולותיה. "פעולות נוספות נגד המורדים הנתמכים בידינו יסבכו את המאמצים להקמת חזית מאוחדת נגד דאעש".

בשבוע שעבר הגיע לאנקרה סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, והודיע כי מדינתו שיתפה פעולה עם טורקיה באיסוף הראיות לצורך הסגרתו של גולן. עם זאת הוא הבהיר כי לשם כך יהיו צריכים להתקיים תנאים משפטיים מסוימים. לדבריו, ארצות הברית תמשיך בשיתוף הפעולה עם טורקיה ואין לוושינגטון עניין להגן על מי שפגע בבעלת בריתה. הוא ציין כי עורכי דין רבים יותר עובדים על בקשתה של טורקיה להסגרה מאשר על כל בקשה דומה אחרת.

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 14 באוגוסט 2016. רויטרס
"עובדים על בקשת ההסגרה של גולן". ביידן בטורקיה, בשבוע שעבר/רויטרס

במקביל, הבית הלבן דיווח כי יתכן שאובמה יקיים פגישה עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין בשולי הוועידה. "אנו מנסים למצוא הזדמנות לקיום פגישה בין שני המנהיגים, והם צפויים לדון במצב בסוריה ובאוקראינה", אמר רודס.

עוד ציין רודס כי הנשיא האמריקני ייפגש עם נשיא הפיליפינים החדש, רודריגו דוטרטה, על רקע פעולותיו של האחרון למיגור הפשע במדינה שבמסגרתן נהרגו כמעט 2,000 חשודים בתוך חודשים בודדים. רודס אמר כי אובמה מתכנן לדון עם דוטרטה על עניינים הנוגעים בזכויות האדם. "אנו צופים כי הנשיא יביע את דאגתו מהצהרותיו האחרונות של מקבילו הפיליפיני", אמר. השניים אף צפויים לדון בסוגיות בטיחוניות, ובראשם המצב המתוח בים סין הדרומי.

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully