וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדד החדש במשרד החינוך: איפה יותר מסיימים בגרות וכמה נושרים?

29.8.2016 / 17:00

לפי המודל שהחליף את דירוג הזכאות לבגרות, היישובים נמדדים בין היתר לפי אחוזי הנשירה, שמירה על טוהר הבחינות וגיוס בבתי הספר התיכוניים. בנט: "בי"ס שנבדק רק לפי הציון - לא מעניק חינוך". בדקו את המדדים ביישוב שלכם

עריכת וידאו: ניר חן.

משרד החינוך פרסם היום (שני) את מדדי החינוך של בתי הספר התיכוניים ברשויות המקומיות בארץ במסגרת "התמונה החינוכית", שמכילה נתונים על הישגי בתי הספר בתחום הערכים, התרומה לקהילה והלימודים. "התמונה החינוכית" מחליפה השנה את דירוג הרשויות לפי זכאות לבגרות, שמפרסם המשרד ערב פתיחת כל שנת לימודים. במשרד החינוך טוענים כי הדירוג הישן היה גורם למוסדות חינוך "להנשיר" תלמידים חלשים ובוחרים להציג את מכלול המדדים המעידים על איכות מערכת חינוך ביישוב ולהימנע מהשוואה בין רשויות.

לבדיקת המדדים ביישוב שלך - לחץ כאן

מודל הדירוג החדש, שהציג המשרד לפני כמה שבועות, כולל 17 מדדים שונים, בהם בין היתר אחוזי הנשירה, אחוזי הזכאות לבגרות, שמירה על טוהר הבחינות ומדדי גיוס לצה"ל. אלה משתייכים לארבעה ענפים: ערכים ואקלים חינוכי, נשירה והתמדה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים. המודל המורכב אינו מאפשר ליצור דירוג פשוט של הרשויות ובתי הספר, אלא מפרסם שורת נתונים לכל עיר, הכוללת את המדדים השונים.

עיון במדדים השונים שופך אור על הסיבות שבגינן פיתח משרד החינוך את המודל החדש. לדוגמה, היישוב בית ג'אן שבצפון נחשב זה זמן רב לסיפור הצלחה בכל הקשור לאחוזי הזכאות בו. בשנה שעברה הוביל היישוב את הטבלה הארצית עם 94.4% זכאות לבגרות, ובתשע"ה – 95%. עם זאת, 41% מתלמידי י"ב ביישוב מוגדרים לקויי למידה וזוכים להקלות בבחינות ושיעור הזכאות לבגרות בהצטיינות נמוך מהממוצע הארצי: 6.4% בלבד לעומת 7.1% במדינה כולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בירושלים מדד "קידום הסובלנות" גבוה ב-5 נקודות מהממוצע הארצי ועומד על 77%. עם זאת, שיעור הנשירה גבוה - 2.2%, לעומת 1.46% בארצי. העיר חיפה מדורגת גבוה בשיעור הזכאות לבגרות בהצטיינות גבוהה - 11.7%, בעוד הזכאות הכללית עומדת על 76% מתלמידי העיר. בבאר שבע למשל, 9% מהתלמידים היו מעורבים באירועי אלימות לעומת הממוצע הארצי שעומד על 7%.

ביישוב אבו גוש לדוגמה, נרשמים נתונים חמורים של טוהר בחינות: 11.1% לעומת 1.7% בממוצע הארצי. במשרד מסבירים כי נתונים אלו, ככל שהם גבוהים יותר, מצביעים על פער גדול יותר בין ציוני מבחני המגן לתוצאות הבגרויות, דבר שמעורר חשדות. אגב, ביישוב זה ישנו 0% נבחנים בחמש יחידות מתמטיקה ושיעור הזכאות הכללי לבגרות עומד על 40% בלבד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המדדים מצביעים גם על שיעור תלמידי י"ב בכל עיר המאובחנים לקויי למידה וזוכים להקלות בבחינות. 52% מתלמידי ראשון לציון מאובחנים לקויי למידה וכמוהם 68% מתלמידי שדרות. בעיר החרדית מודיעין עילית רק 3% מהמורים הם בעלי תואר שני ומעלה. שיעור הנשירה בעיר זאת יותר מכפול מהממוצע הארצי, ושיעור הזכאות לבגרות עומד על 3% בלבד. בהתנחלות החרדית רוב התלמידים מתגוררים ביישוב אך לומדים בבתי ספר שמחוצה לו.

"מדידה לא סותרת ערכים, השאלה האמתית היא מה מודדים"

"בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים", אמר שר החינוך נפתלי בנט בהתייחס למודל החדש. "בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות".

בנט הוסיף כי הוא מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. "מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום".

נפתלי בנט שר החינוך מלמד חשבון בבית ספר קרול בפתח תקווה 28 מאי 2015. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
"אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים". בנט/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully